Gå til innhold

Forhøyet fsh-verdier og vellykket graviditet - en umulighet?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 42 år og prøver å bli gravid - og har "noe forhøyet" (legens ord)fsh. Vi har lykkes i befruktning to ganger det siste året, men mistet begge gangene. Dette skyldes vel trolig genetisk feil/dårlig egg?

Jeg ønsker å høre hvordan dere modne damer har greid å bli gravid og hvordan svangerskapet har forløpt (så langt).

Vi ønsker oss veldig sterkt et barn sammen, men er redd for å legge all energien vår i det som kanskje er et håpløst prosjekt, slik at vi glemmer å leve livet vårt til fulle og sette pris på det vi har! Det å håpe på positiv test, for så å oppleve å faktisk få det - før så å miste, har vært en veldig påkjenning for oss begge.

Hva sier dere, damer? Har toget gått, eller kan vi faktisk lykkes på tredje forsøk, til tross for fsh-nivået og antakelig mange egg som har gått ut på dato..?

Takknemlig for svar, klem fra en evig optimist som har begynt å tvile...

Fortsetter under...

Hei, jeg mistet 3 ganger det året jeg var 41 (spontane graviditeter). Kontaktet Medicus i Trondheim for høre om vi kunne være aktuelle for IVF. Fikk innvilget 1 forsøk, hadde forhøyet FSH på 18. Ble gravid på fryseforsøk da jeg var 42,5 år. Da hadde FSH sunket til 12. Gikk til akupunktør.

Veslejenta er nå 9 mnd og jeg hadde et problemfritt svangerskap og en helt grei fødsel :-)

Som du sier så har vi endel egg som ikke er av god kvalitet, men så dukker plutselig gull-egget opp :-) Så det er absolutt mulig!

Takk for svar!!!

Mitt ønske er at gullegget skal dukke opp "av seg selv", men må kanskje innse at jeg/vi behøver hjelp. :-)

Jeg er ikke så inne på dette, men fikk du satt inn "ferske" egg først, og så senere satt inn fryste?

Hei igjen,

litt spesielt i mitt tilfelle. Fikk ingen fersk-forsøk. Ved det første uttaket ble det ingen befruktning. Ved det andre uttaket fikk jeg en blødning i forkant, slik at eggene jeg fikk ut ble fryst. Jeg hadde to fryseforsøk, det første endte negativt - fikk satt inn to egg. Hadde da igjen ett egg, som viste seg og være gull-egget:-) Ved andre frys, ble det klaff!

Åh, så flott at det klaffet! :-)

Vi har vurdert ass. befruktning, men har fått vite at sjansen for å lykkes er veldig liten (ut fra alder). I tillegg bor vi veldig avsides og langt unna alle behandlingssteder, så hele prosessen vil bli svært dyr og komplisert. Vi har bestemt oss og ombestemt oss en rekke ganger ang. prøverør, og hadde egentlig avskrevet assistert befruktning - men nå ble jeg jammen i tvil igjen! ;-)

Jeg tror jeg blir sprø av alle disse alvorlige valgene som må tas! Det overskygger vårt vanlige liv og tar nesten all plass! Skulle ønske noen kunne fortelle meg hva som er riktig å gjøre - og hvordan det vil gå.

Ja.. tror nok at jeg har begynt å bli ørlite sprø, ja...! ;-)

Jeg hadde problemmet med forhøyet fsh-verdier og hadde operert den ene eggstokk for to år siden. Så jeg tenket meg jeg kunne ikke få mer barn. Slutett med p-pill 1 måneder og plutselig, var gravid. Jeg tror kroppen plutselig produserer noen gode egg og kan skjer , sikkert, en god og så ventet nyhete for alle oss.Onsker dere alle lykke til!

Annonse

Hei.

Jeg er 41 år og blir 42 til sommeren. Jeg har nå nettopp gjennomført min første IVF i Danmark. Jeg ruger nå på 2 gode egg som har fått ass hatching. Se linken: http://www.nordica.org/composite-520.htm

De sa at eggeskallet på eggene mine var for tykke og måtte ta laserbehandling på den for å lage liten snitt (se linken). Den er bla fin for de med fornøyet fsh. Jeg har vært gravid 2 ganger i de to siste årene, men mistet. Nordica har også en mikroskop som kan sortere eggene ut i fra hvilken stand de er i. På denne måten får man satt inn de beste eggene. Hvis man skal ta sjansen på IVF i det private så anbefaler jeg virkelig Nordica pga utstyrene de har.

Jeg vil også tipse om en billig bosted: www.cabinn.com - man kan booke online.

Ønsker deg lykke til med valget :-)

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...