AO3 Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Guttungen på fire måneder sov hele natta i sin egen seng - for første gang! Det er helt ufattelig. Kanskje vi skulle ha prøvd dette tidligere? Han våknet for mat som vanlig, og sovnet som en stein i senga si etterpå, slik han pleier... Det eneste dumme er at jeg lå våken halve natta og lyttet etter ham, jeg er så vant til å ha ham ved siden av meg. Jeg ville bare ha babyen min hele tiden... Men det var deilig å ha litt bedre plass i senga, så dette må vi nok gjenta! Sambo var også veldig fornøyd.
Lotta med novembergutt Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Så deilig! Jeg føler at vi bør prøve på det her også snart - mini er allerede blitt 3,5 mnd og har enda ikke sovet i den nydelige kurven som mormor har sydd trekk til og pappa har snekret stativ til :\ Han har sovet tett inntil meg i vår seng siden fødselen av, og nå tror jeg egentlig han er klar for å sove alene. ...-om jeg er klar for å ikke ha ham inntil meg er en annen sak. Tror nok jeg kommer til å våkne veldig ofte for å sjekke at alt er i orden!
localati&lillegutt Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 Jeg står for at alle små barn bør få sove i sin egen seng.. For en dag blir det vanskelig å få de til å sove i egen seng..
shari_z Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Enig med deg, localati&lillegutt. Storesøster sov oftest i vår seng, og da jeg endelig fikk hun ut av sengen vår i en alder av 5 år, så begynte pappa å synes synd på henne og sa hun kunne sove sammen med ham. Dumt gjort; han sov ganske dårlig og hadde det vanskelig å få henne ut av sengen. Nå er hun blitt 7,5 år og flyttet ut av sengen vår for kanskje 1 år siden. Vi har vært bestemt at lillesøster skal sove i sin egen seng. Jeg sover mye bedre enn jeg gjorde med storesøster, og lillesøster har sovet flere ganger hele natta gjennom (uten å spise engang). Det gjorde ikke storesøster før hun var 18 mnd fordi hun måtte amme hele tiden. Men, alle mødre og fedre må gjøre det som de selv synes er riktig for dem selv og sine barn. Bare at jeg har lært at for meg, så sover jeg bedre uten babyen i min seng OG at det blir lettere senere, for da er babyen vant til å sove i sin egen seng.
marioo Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 må bare hive meg på denne. for det er så forskjellig fra barn til barn. nå er min lille bare 4 mnd(snart), men jeg har alltid gjort hva jeg ville med han. første tiden lå han i kurva si ved siden av sengen vår. når han ble 1 mnd begyne jeg å la han ligge litt sammen med oss oppe i senga. var så greit med amminga, slapp å ta han opp og ned av kurva si:) da han ble 2 mnd starta han natta plutselig ca kl 19.00, og etter det har han sovet fra 19.00 til 07.00 hver natt. må opp og amme en gang da mellom 02.00 og 05.00. vi har aldri hatt noe fokus på leggerutiner. har tatt alt som det har kommet. vi har ikke hatt ei eneste våkennatt. alltid sovet på natta(banker i bordet!). nå skal det sies at han alltid starter natta i si ega seng, men det har bare blitt slik fordi den første tiden var vi så redd for å rulle oppå han når vi sov. og nå legger han seg lenge før oss, og sovner mye bedre i sin egen seng. men tror han koser seg veldig når han får sovne til puppen min på natten og fortsette natta der:) hører mange maser om at vi må ikke la han ligge oppi til oss og at vi kommer til å få "svi" for det senere, men da tar vi det når det kommer. synes det er værre hvis jeg ser tilbake på denne tiden og tenker at vi ikke kosa oss nok! det ville ha vært for ille!
AO3 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2009 Vi har alltid tatt ting i hans tempo - de første ukene ville han bare sove oppå meg, og det fikk han lov til (ellers fikk vi jo ikke sove...). Så fikk jeg lirket det til slik at han sov ved siden av meg, men inni voksiposen. Nå har vi flyttet voksiposen over i senga hans. Resultatet av dette er at vi har sovet godt hver natt, ikke noe skriking og styr utover "det vanlige". Jeg synes samsoving har fungert og fungerer veldig greit, men jeg har jo ikke lyst til å ha en femåring sovende i senga, som nevnt tidligere her... Så det er kanskje greit å få dem stille og rolig over i egen seng før de blir altfor store. Når mamma bare blir vant til at lillegutten ikke sover i senga, tror jeg dette skal fungere bra. Jeg regner ikke med at det blir like enkelt hver natt, men nå har vi sett at det går an, så da er det bare å jobbe med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå