Gå til innhold

Tidspunkt for UL? Og 100% sykemelding?

fisk-78

Anbefalte innlegg

Har fått time for UL ved 19 fulgåtte uker.

Fastlegen min har bedt om UL så tidlig som mulig for at jeg skulle kunne legge bort alle mine bekymringer, men det gikk vel ikke.

Er det vanlig å ha så sen UL når man venter tvillinger? Hadde tidlig UL i uke 8, da så vi 2 bankende hjerter.

Har lest flere steder at det er vanlig med 100% sykemld fra uke 20-21. Fastlegen min mente uke 28. Noen som vet noe om dette? Er jo greit å planlegge litt på jobben..

Fortsetter under...

Jeg hadde også UL på sykehuset i uke 19, det er visst vanlig for alle i uke 17-19 uansett ett eller flere barn. Da begynner det som kalles screening, med jevnlige kontroller og vekstmålinger,noe som gjøres ekstra hyppig ved tv.svangeskap.

Men jeg tok i tillegg 3 UL hos min gynekolog før jeg begynte denne screeninga. Det var bare for min egen del og måtte jo betale dette selv.

Så hvis du bekymrer deg så er det veldig beroligende å få bekreftet at alt er ok mens du venter. Det er jo ikke akkurat få tanker som surrer =)

Ellers ble jeg sykemeldt fra uke 20 av min fastlege,og det var aldri snakk om noe annet, verken av gynekologen,fastlegen eller sykehuset.

Den gangen syntes jeg nesten det var litt unødvendig,men nå er jeg veldig takknemlig for det. Man trenger å lade opp til det "tunge" trimester. Er nå i uke 28 og skjønner veldig godt at jeg ble sykemeldt så tidlig,for ting skjer fort når det først skjer.

Det er tydeligvis forskjelling praksis på dette,men tenk på deg og dine først og fremst! Lykke til =)

Takk for svar!

Er litt vanskelig å få ordnet UL her, for jeg må reise så langt dersom jeg skal benytte en privat gynekolog. Får vel bare være tålmodig og vente..

Når det gjelder sykemelding virker det du sier veldig fornuftig. Og det er jo stor forskjell på uke 20 og 28. Tror nok ikke jeg ønsker å jobbe mer enn det som er nødvendig, kjenner jo allerede nå i uke 14 at batteriene ikke er toppladet. Og det er vel ikke lurt å utsette alle forberedelser til 3. trimester heller, kan vel fort bli tungt da.

Masse lykke til du også, spennende tider :)

Heisann. Slik jeg har forstått det så var det tidligere vanlig fra uke 20 med sykemelding, men at de nå ser mer ann for hver enkelt, dermed blir det for de fleste mellom uke 20 og 28.

Det er viktig å kjenne etter og gi beskjed når du trenger mer hvile/ro, enten dette er i uke 15 eller 26, så vær tydelig ovenfor legen din så skal han/hun ta hensyn til dine behov og gi sykemelding om nødvendig.

På samme måte er det med UL, jeg har også fått i uke 19 og dette er vanlig, men har også bedt om å få i uke 12 fordi jeg er så urolig. Vet ikke enda om jeg får dette, men jeg håper og tror. Jeg har hatt to private allerede og det blir jo dyrt i lengden det også :) Jeg er i uke 11 nå.

Og skjer det noe underveis, smerter, blødning eller andre ting så skal du ringe sykehuset og får da som regel en ekstra UL for å sjekke at alt er bra....

Selv er jeg sykemeldt allerede fordi jeg har ligget og spydd siden jul (blææ). Jeg er blitt bedre nå siste uken og håper det går bedre heretter slik at jeg kan jobbe igjen i mars og april :)

Lykke til videre med dine to i magen:)

Hei

Jeg skal ha ordinær UL neste uke, da er jeg passert 19 uker og vel så det...

Jeg har også hatt to UL til nå som jeg har tatt privat, hadde ikke overlevd uten ....hadde en MA i sommer og er overnervøs pga det.

Har vært hos jordmor idag og hørt hjertelyd x 2 så det var også veldig beroligende...Har du time hos jordmor før UL? hjelper jo veldig på nervene å høre hjertene banke.

Jeg har vært 50 % sykemeldt i 4 uker og kommer nok til å gå ut i 100 % om 3-4 uker (altså når jeg er rundt 21-22 uker). Er sykepleier og har ganske tung jobb...

Det er igrunnne jeg som bestemmer når og hvor mye sykemelding jeg trenger. Fastlegen min er veldig grei sånn....

Lykke til videre !!!

Jeg fikk ordinær ul i uke 19 og da fant de ut jeg skulle ha tvillinger. Har inntrykk at det ikke er vanlig med noe før denne tid.

Da de fant tvillinger på meg ble jeg sykemeldt 100%, det var jordmoren som anbefalte meg det og hun som ba meg kontakte legen for det. Jeg er utrolig glad for det nå, selv om jeg syntes det var unødvendig da.. men herregud så fort alt skjer når man venter tvillinger. Det tok 4 uker fra å ikke ane noen ting til jeg så skikkelig gravid ut, og påkjenningen er mye større. Nå er jeg 29 uker, og jeg må ta det veldig rolig.

Snakk med jordmor når du er på ultralyden og si hvordan jobben din er, vi er alle forskjellige og gå gravid med tvillinger er tungt! Jeg jobber selv i barnehage og jeg vet med meg selv at det aldri hadde gått lenge.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...