Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har plutselig fått en skikkelig øm og hoven brystvorte. Har ammet i 3,5 mnd, og det er ikke huden som er sår eller sprukket. Det er snarere en øm kul på den ene siden av selve vorten. Men det er en stikkende smerte spesielt under amming/pumping, men også litt svakere nesten hele tiden. Kan man få tett melkegang i selve vorten? Hvordan løser man i så fall det? Har forsøkt å håndpumpe, og da kommer det bare bittelitt nesten klar melk/væske fra det stedet.

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er visst noe som heter melkeblemme (se ammehjelpen.no under bokstaven M), som kan ses som en hvit prikk på brystvorten. Dette er melkefett. Ettersom jeg forstår kan tette melkeganger noen ganger skyldes at melkefettet koagulerer inni melkegangene, og at det således kan bli tett. Jeg har i perioder hatt en del av disse prikkene på brystvorten, og da er det som om ikke melken slipper skikkelig ut. Kanskje kan det være det du har, bare at det har tettet se "før" brystvorten? Jeg har løst det ved å ta lang, varm dusj og pumpe og massere (både i dusjen og etterpå), og amme med babyens underkjeve mot det tette området. Vet ikke om det er løsningen for deg, men kan jo være verdt et forsøk.... Forøvrig så anbefales kosttilskuddet Lecitin for å forebygge dette problemet, så jeg knasker dette hver dag ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...