Gå til innhold

Fysioterapi eller kiropraktor?

Anbefalte innlegg

Har snakket med en annen gravid som var plaget med bekkenløsning. For henne var det ingen hjelp i fysioterapi, men hun ble raskt bra igjen etter noen besøk hos kiropraktor. Nå var hun tilbake i jobb og hadde vel et par mnd igjen til termin.

Jeg er bare i uke 19, og er blitt fullt sykemeldt. Står på venteliste hos fysioterapeut, men vurderer å heller kontakte kiropraktor.

Noen har med erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139640731-fysioterapi-eller-kiropraktor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg hadde en del smerter i bekkenet fra uke 16. Var hos fysioterapaut en gang, men følte ikke det var noe særlig. Fikk jo en del treningstips..men syntes det bare gjorde vondt. Fikk time hos osteopat for 2 uker siden. Var superfornøyd!!!!!!!!!!!!!!!! Han var utrolig flink, tok seg god tid og forklarte en hel del ang fødselsforløpet og. Trykte på masse knokler og punkter i bekkenet mens han viste alt på et skjelett hva han gjorde. Og etter noen dager -uke....etter besøket der, ble jeg bedre og bedre for hver dag. Merket allerede etter en natt eller to at jeg sov mye bedre. Så ikke vet jeg, enten har fosteret flyttet på seg eller er han en mirakelmann..:) Nå er det ca 2 uker siden jeg var der. Kan endelig ta meg en handletur og stå og lage middag uten at det verker i bekkenet. Osteopater er jo videreutdannete fysioterapauter 5 år ekstra. Jeg gikk til Trond på midttun i Bergen.

Vel verdt pengene!!!! 650 første konsultasjon(1t)-så 480 etter det.

I mitt første svangerskap for 4 år siden hadde jeg bakkenplager (bekkenløsning) og ble henvist til fysioterapeut - gikk til behandling der mange ganger, mens jeg gikk 100% sykemeldt. Ble så smertefullt til slutt at selv fysioterapeuten ba meg om å slutte behandlingen, da det så ut til å gjøre mer skade enn det hjalp...

Nå er jeg gravid i uke 31, og i starten av dette svangerskapet hadde jeg bekkenlåsning - var nesten helt lammet enkelte ganger... Min søster anbefalte en kiropraktor som var speialist på gravide. Gikk der intensivt 6 ganger i løpet av 3 uker. gikk fra å være 100% sykemeldt til å bli helt bra!!!

Nå er det jo bare 10 uker igjen - og jeg har begynt å kjenne at det kommer snikende igjen, men nå er det jo ikke så lenge igjen.

Jeg anbefaler kiropraktor på det sterkeste:o)

Jeg er fysioterapeut, og anbefaler alle med bekkensmerter å bli undersøkt av manuell terapeut eller kiropraktor. Hadde selv sterke smerter i mitt 1. svangerskap som forsvant etter 2 behandlinger hos kiroprktor. En kombinasjon av behandlinger kan være bra. Men er det låsning (som er grisevondt!!) så kan ikke en vanlig fysioterapeut hjelpe deg.. Da må det sterkere lut til:)

Jeg har hatt bekkenløsning i 3 måneder og det er ennå 1 måned igjen til termin. Jeg har hatt en søvnløs vinter med mye vondt. For en ukes tid siden kom mannen min hjem med en Comfort U pute til tidlig bursdagsgave. Jeg var ikke overbevist etter første natten. Det var noe i nakkepartiet som jeg syns var ubehagelig. Natten etter sov jeg utrolig godt- jeg hadde kanskje formet den slik jeg ville. Etter over en uke med god søvn er jeg mer opplagt og ikke så utslitt som jeg har vært så lenge. Den er også genial fordi jeg kan ha mange ulike liggestillinger. Den støtter så godt opp. Ser for meg at den kommer til å fungere godt som ammepute også:)

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg vil absolutt anbefale kiropraktor, eller manuell terapeut (det er ikke en mellomting mellom kiropraktor og fysioterapeut slik det står i et innlegg over her, men en fysioterapeut med videreutdannelse innen kiropraktikk/manipulering av ledd)

Fordelen for gravide i forhold til å gå til manuell terapeut er at du kan gå dit med henvisning til fysioterapeut, og få behandlingen dekket. Likevel kan du få kiropraktoraktig-behandling. Timer hos kiropraktor dekkes ikke av svangerskapsomsorgen - regner med det kommer om noen år.

en fysioterapeut kan hjelpe med gode treningsøvelser for bekken og rygg, men ikke gjøre noe med selve smertene, og har du bekkenlåsning kan de ikke gjøre stort for å løse opp de stivna leddene...

Lykke til!

som fysioterapeaut selv har jeg allikevel tatt puten i bruk. Utrolig effektiv. den gir hvile i leddene og dermed kjenner jeg at ting blir bedre.vet at hele ledelsen i bekkenløsningsforbundet anbefaler den.www.comfort-u.no så får du tak i den.

Hepp!

Fra en fysio til en annen...;) Ang sterkere lut: Vi hadde en flott bolk med kvinnehelse i løpet av våre studieår ved HiB, hvor vi bl.a. gikk inn på manuelle teknikker for akkurat dette. Så jeg er uenig med deg ang dette.

Ellers et tips til trådstarter;

Husk at også det finnes fysioer som er spesialister i kvinnehelse!

Ser at en av de mest fornøyde her fikk en god forklaring på sine vansker og en innføring i anatomien - anbefaler alle å etterspørre dette! Dette bør alle de nevnte gruppene kunne gjøre en flott jobb med.

Så vel også en plass på siden noe om henvisninger ol. Du trenger ikke henvisning for å ta kontakt med manuell terapeut, som er en primærkontakt. Mao kan du ringe og bestille time direkte.

Ønsker trådstarter lykke til!

Ellers er det flere studier som viser at tidlig og adekvat fysioterapi kan redusere smerte og forebygge langvarige plager.

Feks:

Young G, Jewell D. Interventions for preventing and treating pelvic and back pain in pregnancy. Cochrane Database Syst Rev 2002; (1): CD001139. Cochrane

Stuge B, Hilde G, Vollestad N. Physical therapy for pregnancy-related low back and pelvic pain: a systematic review. Acta Obstet Gynecol Scand 2003; 82: 983-90. PubMed

Stuge B. Spesifikt stabiliserende øvelser ved bekkenløsning. Randomisert, enkelt blindet studie. Intervju i Dagens Medisin. 2002.

Elden H. Treatment modalities for pelvic girdle pain in pregnant women (doctorate). The Institute for Clinical Sciences, Sahlgrenska Academy, Göteborg University, Göteborg, Sweden, 2008

• 2 uker senere...

Ja takk begge deler!

Jeg har hatt best utbytte av kiropraktor, men hvis du har gått lenge med vondt, så får du mange muskelspenninger som gir plager i seg selv og som også får låsninger og feilstillinger til å komme krypende tilbake. I tillegg kan fysio gi deg et treningsopplegg, og litt generelle tips om hva du bør gjøre og ikke gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...