Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Er nå i uke 10. Var hos legen for ca 4 uker siden og testet positivt på graviditetstest. Legen fylte da ut helsekort skjemaet, og det ble tatt blodprøver. Fikk beskjed om å komme tilbake i starten av mars.. Altså nesten 2 måneder etterpå. Tenkte ikke så mye over det, har ikke opplevd dette før.

Men har nå hørt fra flere kjenninger som har barn at når de fikk første barn hadde de gynekologisk undersøkelse, testet for kjønnsykdommer og ultralyd tidlig i svangerskapet. Så de mener jeg har fått alt for lite undersøkelser... siden jeg ikke har vært undersøkt...

Hvordan er det med dere andre, hva har dere hatt av undersøkelser tidlig i svangerskapet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139639197-unders%C3%B8kelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei dette varierer nok litt fra sted til sted. De første skikkelige svangerskaps kontrollene skjer vanligvis mellom uke 8-12. så når jeg var hos legen første gang som deg i uke 6 så tok de kun graviditetstesten, fylte ikke ut skjema engang fordi det var så tidlig. :):)

Jeg fikk dog time igjen etter 1 mnd og har nå tatt alle blodprøver etc

Føler du deg usikker og ønsker disse testene før mars, så bestiller du enkelt og greit en time og sier det akkurat som det er, at du syns det var for lenge og at du gjerne vil få tatt disse testene før.

Hvis du derimot ikke er bekymret eller har behov for tidligere kontroll, kan du bare slappe av og vite at det er store forskjeller fra hvor i landet du bor og hvor du går til kontroll, du kan også kontakte helsestasjonen der du bor og be om en time hos jordmor innimellom timene. Det er mange som går annenvher gang til jordmor og lege og føler seg godt ivaretatt på den måten :) Jordmor vil også gjerne snakke om andre temaer enn legen og dermed fyller de hverandre ut på en god måte :)

Lykke til, uansett hva som blir riktige valg for deg :)

Jeg og hadde bare blodprøver og fylte ut et skjema. Har hørt det er vanlig å ta celleprøve? Det hadde jeg nettopp gjort før jeg ble gravid, så regnet med det ikke var nødvendig. Jeg skal uansett på en tidlig ultralyd i neste uke, så da får jeg nok se om alt er i orden:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...