Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du først har hatt det en gang, er det da vanlig at det kommer tilbake hvis du ikke "jobber" (masserer) med brystet jevnlig?

Fikk tilstoppede melkeganger igår i venstrepuppen etter å ha ammet kun høyre ganske lenge (for å få ned prod.) Måtte ha junior til å die fra den tilstoppede puppen 3 måltider før det var borte. Jeg er fortsatt litt øm på det punktet idag, men kjenner ikke noe klumper. Er litt redd for at det skal komme tilbake nå...

Dette er første gangen med tilstoppede melkeganger for min del, og har ammet i 3mnd nå med mye spreng. Grunnen til at jeg fikk det er nok fordi jeg ammet veldig lenge på et bryst før jeg byttet (holdt på sånn i nærmere to dager). Skal gå tilbake med å amme annethvert bryst. Vil ikke bli plaget med faenskapet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste tipset jeg har hørt for å minske faren for dette er å bruke BH uten spiler :)

Skrevet

Jeg bruker kun ammesinglett (uten spiler).. Har hørt det samme..

Skrevet

Huff da, det var da noe drit at du skulle få dette nå :( Fikk du ikke prøvd på pupp nr to i det hele tatt før du måtte gi opp eller?? Skjønner godt at du ikke vil prøve metoden mer da altså, bedre å pumpe enn å slite med brystbetennelser!

Får håpe at mini snart får økedager sånn at han klarer å spise litt mer av det du produserer. Men en ting jeg tenkte på. Hvis du først må pumpe, kanskje det er lurest om du pumper ut litt før du legger han til? Da vil han hvertfall få i seg mer av den feite melka og du pumper ut sukkermelka... Og skulle han plutselig tømme puppen og ikke være mett så kan du gi ham av det du har pumpet ut på flaske??

Håper du slipper mere tilstoppede melkeganger altså! Mener å ha lest at det kan hjelpe å stå i dusjen med vaaarmt vann og massere kulene.

Skrevet

Joda, fikk ammet bra fra begge brystene. Begynte med to måltid fra ett bryst før jeg byttet. Det gikk veldig bra, så da tenkte jeg at jeg øker med tre måltid fra ett bryst, før jeg bytter. Ble tydeligvis for mye for venstrepuppen, for sprengt rett og slett, dermed tette melkeganger. Håper bare ikke det kommer igjen når jeg først har hatt det liksom. (Sånn som f.eks. urinveisinfeksjon, uten videre sammenligning...) Hører jo om de som konstant sliter med tette melkeganger.

Noen?

Men blir spennende å se videre i helga om jeg har fått ned produksjonen da.. Fikk jo holdt på i nesten to døgn før de tette melkegangene kom..

Skrevet

Krysser fingrene for at det har gått noe ned ihvertfall da! Og at du slipper å slite mer med tette melkeganger... Du er "flink" og stryker på puppene mens du ammer eller?

Skrevet

Joda, var slik jeg fikk det ut igår. Ammet to ganger på rad fra venstrepuppen, før jeg merket at melka satt fast på oversiden av brystet. La han til igjen på samme pupp neste måltid og da fikk jeg strøket??/massert ut melka.. (Heldigvis var han sulten, og spiste med bare 1times mellomrom, så slapp å pumpe det ut.)

Ja, krysser selv fingre og tær og alt som er:)

Skrevet

Tror ikke du kommer til å slite med tette melkeganger i fremtiden selv om du har hatt det en gang. Dersom du hadde hatt problemer med dette fra start av derimot, kunne det feks skyldes trange melkekanaler enkelte steder i brystet, eller en knekk på en kanal. I ditt tilfelle skyldes det nok bare at det har blitt overfylt, og nå som dette er løst opp, er nok problemet over for din del. Hadde selv tette kanaler flere ganger for en tid tilbake. Gutten min er nå 4,5 mnd, og det er lenge siden sist, heldigvis. Jeg har imidlertid vært nøye på å variere med tvillingstilling for å forebygge. Og så tar jeg Lecitin. Jeg masserer ikke ved amming, med mindre det kjennes som et område er dårlig tømt...

Jeg har mye mer melk i det ene brystet enn det andre. Snakket med en ammehjelper (som også er helsesøster), og hun sa at da slipper han jo å øke produksjonen på det brystet. Får håpe at det stabiliserer seg for din del når gutten din blir litt eldre, og trenger mer mat. Føler egentlig selv at det har skjedd mye den siste måneden når det gjelder å stabilisere produksjon i forhold til babyens inntak. Har hatt mye melk, men ikke i samme grad som deg. Så kanskje det bare går seg til hos deg selv om du ikke får til den metoden...?

Skrevet

Jeg har hatt tette melkeganger et par ganger pga spreng når hun plutselig har sovet myye lenger enn vanlig, eller nektet å ta ene puppen (festlig).. Men, jeg har aldri fått det igjen på samme sted, har også variert på hvilken pupp. Har klart å løse det opp iløpet av en dag hver gang, heldigvis!!, med VARMT badekar eller dusj, og massasje med håndmelking og pumping (etter hun har spist seg mett eller ikke var sulten)

Lykke til (",)

Skrevet

Hvordan går det med deg? Virker det som om det har blitt noe mindre melk hos deg?

Skrevet

Æsj, nei, snarere tvert imot?? Måtte pumpe meg isted, og fant ut at jeg likegodt tar en heltømming og prøver den metoden til hun nederlandske damen. Fikk ut 400ml tilsammen, enda poden hadde spist godt av den ene puppen 2t før pumpingen. Han ville imidlertid ikke ha mer før luren sin (2t senere), og jeg hadde ikke sjans til å holde ut sprengen på andre puppen.

Tror du ikke han skulle sove leeeenge denne luren, snart 3t nå. Typisk, så her sitter jeg og venter på at han skal våkne. Fikk jo ikke lagt han umiddelbart til da. Så nå lurer jeg på om jeg skal tømme på nytt.. Slik at jeg får lagt han til "tomt" bryst. Ja, ja, tenke, tenke.. Har tom støvsugd og styrt rett utenfor soverommet, men han sover som en stein!

Tror ikke puppene mine virker som de skal. Dvs. at de ikke skjønner at når de er fulle må produksjonen settes ned..

Så vi får se hvordan det går utover dagen og imorgen. Håper jeg må ha "økedøgn" imorgen som deg, men det er sikkert å håpe for mye. Frysa er ihvertfall full av mm nå!!

Skrevet

Jeg anbefaler virkelig ammehjelpen.no!!

Det er kjempebra side med masse god hjelp. Har selv fått help der, og henvist andre dit som har vært veldig fornøyd!!

Lykke til :)

Skrevet

Har lest der mye for diverse tips og råd egentlig.... For ei venninne som ikke snakker norsk, fant råd om tette melkeganger og såre brystvorter. HUn ble bra igjen.

Jeg har selv fått råd der ang for lite melk, hvordan øke melkeproduksjonen, og lest endel om slanking under amming, trening.....

Det står igrunn alt man trenger å vite om amming :) Nyttig å bare lese rundt på måfå, da får man endel tips man ikke visste man trengte :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...