Gå til innhold

hjemmelaget barnemat - posjonstørrelse-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp laget en stor posjon barnemat.

Men hvor mye er en posjon?

Et middagsglass er vel på 190g eller noe, altså ca 2 dl.

I oppskriften jeg har brukt er posjonstørrelsen 2,5 dl.

Hva burde jeg ta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker disse koppen fra apoteket som man fryser mm i:) Med blått lokk. Da bruker jeg en halv slik boks for hver måltid:)

Da holder det seg friskt i kjøleskapet også:)

Siden det da står bare 1 dag før jeg tar opp en ny boks:)

Skrevet

åja, det var smart!

For jeg har lurt litt på hva jeg skal oppbevare det i. skal jammen kjøpe meg noen slike... får bruke noe annet denne gangen da.. hvor stort er en slik kopp da?

Skrevet

Jeg bruker også disse koppene, veldig praktisk:) Her går det med ca en hel til hver middag. Første gangen målte jeg opp i et tomt, kjøpt middagsglass og da ble koppen full. Tror det er ca 160-170 ml.

Skrevet

ok... da satser jeg på rundt 2 dl tenker jeg...

Skrevet

Hva koster disse koppene da? Selges de på alle apotek?

Skrevet

Hei, ett spørsmål til deg, hva slags oppskrift er det, hvor gammel er barnet ditt? Jeg sliter nemlig med å finne oppskrifter til hjemmelaget barnemat til min sønn, han er nå 6,5 månder. Kan du kansje sende din ??

Skrevet

Sjekk barnemat.com =)

Skrevet

jeg fikk en bok på helsestasjonen sist jeg var der som het mat for spedbarn (fra helsedirektoratet). Den tar for seg mat i de ulike aldrene og litt fakta rundt problemstillinger, sundt kosthold, hva som er viktig i de ulike aldrene + oppskrifter som passer 6, 6-9, 9-12 og 12+ mnd.... virker veldig grei.

her er oppskriften jeg brukte igår... lillegutt er 6,5 mnd, men har ikke smakt maten enda siden jeg laget den i går kveld! Så er spendt på om det falt i smak. Jeg laget stor posjon der det står det skal bli 20 - 25 dl. her ble det vel 13dl tenker jeg :) Så 6 middager da...

600 g poteter

300 g kålrot

vann til å koke i

200-300 g karbonadedeig/kjøttdeig. (jeg hadde 300g karbonadedeig)

ca 3 dl. finrevet gulrot

ca 3 - 4 dl kokevann til å mose maten i. (ikke bruk alt med en gang. jeg brukte ca 2. hadde jeg brukt mer ville det blitt suppe...)

ev 2-3 ss olje eller myk plantemargarin

legg poteter- og kålrotbiter i kokende vann, la det koke i ca 7 min (jeg måtte koke det lenger)

tilsett så rå kjøttdeig/karbonadedeig og rå gulrøtter, og la det koke med i ca 5 min. (jeg kjente etter når ting begynte å bli bløtt nok til å moses... se ann tiden)

sil fra kokevannet

bruk gaffel og mos alt med kokevannet til passe konsistens. (jeg brukte stavmikser. mye enklere!

tilsett evnt olje/plantemargarin.

Skrevet

Tusen takk! Den hørtes jo enkel og grei ut, å i tillegg får man jo småen smakt på masse forskjellig her!

Likte din det??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...