Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Jeg blir gal!! I dag har frøkna vært særdeles festlig å ha med å gjøre. For å begynne med begynnelsen: I 4 netter nå har hun sovet rundt, dvs fra ca 2030/2130 til 0530/0630 uten mat. Jeg har bare putta i smokken diverse ganger, og så har hun sovet videre. VELDIG deilig de to første nettene, men så begynte problemene. Melkeproduksjonen min gikk nemlig RETT i bunn! Jeg som alltid har hatt for mye melk, hun tømmer stort sett ikke én pupp engang. Nå er det ikke nok med begge. Det holder på morgenen, men på ettermiddagen og kvelden er det ikke nok! Hun har derfor fått flaske og spist ca 100 ml ekstra de siste to kveldene. De to siste nettene har jeg pumpet før vi legger oss og i tillegg hatt på vekkerklokke og pumpet en gang på natta. Bruker da syntocinon (??) nesespray, og klarer med mye om og men å pumpe ut 100 ml. Ikke akkurat rare greiene! Men jeg syns nå hvertfall at jeg har fått opp produksjonen litt. Føles liksom ut som puppene har vært fullere i dag. Men i ettermiddag var det plutselig masse krangling ved puppen. Hun suger i 2-3 minutter, og så begynner det. Hun tar tak og røsker hodet bakover (MED fullt tak = AU!) Og så har vi det gående. Og det er melk igjen i puppen, det spruter nemlig ut når jeg klemmer på den, så da er det jo ikke tomt! Prøver å bytte pupp, bytte stilling, legge meg ned og amme, ja alt jeg kan komme på, men hun bare røsker og drar. Jeg er jo så sår i puppen nå atte fy! I ettermiddag gadd jeg ikke mer og bare tok vekk puppen. Hun skrek og skrek og skrek, og til slutt fikk hun pupp igjen. Samme helvete da. Hun suger 2-3 minutter, så er det røsk og riv! Men sulten er hun! I kveld prøvde jeg å lure henne. Ga henne 50 ml på flaske. Dette slukte hun. Stappa så inn puppen umiddelbart etter flaska. Hun sugde 5 tak, og så var det røsk og riv igjen. Prøvde dette flere ganger, men puppen vil hun ikke ha! Til sammen spiste hun 170 ml fra flaske i tillegg til det hun fikk i seg fra puppen... Jeg blir så oppgitt! Det nytter jo ikke å få opp produksjonen når hun ikke vil suge Er det noen som har opplevd det samme? Har dere noen råd og komme med?? Nå gikk jo ammingen så greit, også skal dette begynne?! Sukk...
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Sånn er min og.. Visste ikke at det er puppenekt, oi en liten oppvekker for meg iallefall, hehe.. Jeg bare gir henne den tiden hun trenger på å roe seg ned, ofte kommer det en rap, eller kansje braker det litt i bleien så har hun litt annet å holde fokuset på. Så prøver jeg igjen, og etter ca 20 min med krangling så pleier det å gå Jeg har sluttet å bry meg for hun har vært slik siden hun var 7 uker, så jeg fikk helt sjokk i dag når hun lå og sugde i 15 minutter sammenhengende! Selvom hun er slik så får hun iallefall nok mat, 5980 gr og 60 cm på 3 mnds kontrollen.. Har ikke peiling på hvorfor hun holder på slik, men det hjelper å ikke bli frustrert iallefall selv om det er veeeeldig vanskelig..
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2009 Joda, jeg har også prøvd å gi henne den tiden hun trenger. Har egentlig tenkt før at når hun holder på sånn så er hun mett! Stappa inn smokken så hun fikk suge seg ferdig på den, og hun har vært blid og fornøyd. Men i ettermiddag har det vært et helvete! Hun har hylskreket mer eller mindre sammenhengende fra kl 15 til kl 20. Jeg har prøvd å gi henne pupp med jenve mellomrom og det har bare gått som beskrevet over. Har prøvd å få henne til å sove i senga, i vugga, på armen, på en pute, på sambo, overalt, men hun sover ikke selv om hun er stup trøtt. Til slutt kapitulerte jeg og ga flaske, og det var altså da hun spiste 170 ml. Så da er hun jo ikke mett når hun tuller...
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2009 Men burde hun ikke ha feber, eller hvertfall ha nedsatt/dårlig allmenntilstand da?? Hun har jo smilt og ledd i dag. Senest på stellebordet da hun skulle få på pysj (etter at hun hadde drukket seg mett).
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 Akkurat det er jeg usikker på.. Tror kansje at feber følger med ørebetennelse, men det er jo mulig å ha hvilken som helst infeksjon uten feber, og ha feber uten infeksjon. Så det er jo mulig.. Også lurer jeg på om hun kansje kan ha mageknip? Min lille blir ekstra gale dersom hun har mageknip og skal spise.. Da er det slosskamp her i huset, hehe..
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 Leste på lommelegen.no at kraftig ørebetennelse gir feber og nedsatt allmenntilstand, men lett ørebetennelse gir ikke feber men kan være ubehagelig og gi dotter i ørene.. Så det kan jo være? Prøv å amm slik at hun ikke ligger på øret og få igang utdrivningsrefleksen før du legger henne til. Da slipper hun å suge så hardt, for det gjør visst vondt dersom det er ørebetennelse..
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. februar 2009 Hva slags stilling har man hvor hun ikke blir liggende på øret da?? Kanskje jeg får ta en telefon til legevakta i morgen og høre om de kan se på det... Har jo forøvrig ikke sjekka tempen, men hun virka ikke febersyk...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Velkommen inn i klubben... Da snupps ble 2 mnd, satte puppeskrekken inn; hun begynte å hyyyyyle med en gang jeg la henne til, FØR hun så mye som hadde smakt litt på puppen engang...Slitsomt!! Og når hun endelig begynte å suge, var d bare to tre tak, før hun slapp igjen og hylte litt til...Sånn var det ved HVER amming, bortsett fra på natta. Et ork, og tårene rant både hos mor og barn. Produksjonen sank jo ganske fort da hun begynte med dette tullet, og jeg prøvde å øke ved å pumpe litt oftere, men hun fortsatte jo bare å tulle, så da hjalp det jo lite om jeg hadde nok melk..For det hadde jeg jo, men snupps hylte som sagt før hun hadde smakt engang, og DA nytter d jo ikke...Etter to ukers tid orket jeg rett og slett ikke mer, mest fordi jeg syntes d var så vondt å se på henne hyyyle og streve så fælt, og ikke bli skikkelig mett- Min løsning på problemet ble flaske, og det har jeg ikke angret på siden...Så, dessverre ingen tips fra meg, annet enn at jeg vet hvor frustrerende det er når d står på.. Men jeg har da lest utallige innlegg her inne om folk som har slitt m det samme, og hvor d har gått over av seg selv etter en stund. Og det vil det vel gjøre for dere også antakeligvis, og hvis ikke, er jo flaske et glimrende alternativ- det ble redningen for oss hvertfall. Om ikke annet for en kortere periode, så kanskje vil hun ha puppen igjen etter en stund.. Lykke til:)
Kanutten80 gutt 08 og gutt 10 Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Hei sann. Sånn har min sønn på 5 måneder gjort i 1 måned nå. Jeg tror det hele har med at du har begynt å gi flaske. For sånn som du skriver er det også med min lille luring. Jeg begynte å få lite melk om kvelden. Begynte derfor å gi flaske, å etter det begynte problemet. Når han skriker å ikke vil ha puppen, så kan vi holde på å "sloss" veldig lenge. Han ligger i bue å skriker ved puppen. Å når vi er hjemme, så kan jeg holde på kjempe lenge også tar han puppen tilslutt. Men ikke alltid, gir jeg han flasken da, så suger han i seg 200 ml uten problem. Er vi ute, så kan jeg ikke sloss med han. Så da får han flaska hvis han nekter puppen. Det er lettere for de å få ut melk fra flaska enn fra puppen. Å det er lettere for de å følge med på ting som skjer rundt de når de spiser fra flaska. Enn å ligge inntil brystet. Jeg har også denne nesesprayen. da kommer melka fortere for han. Var hos lege å fikk resept på det når problemet startet. Skulle ringe tilbake hvis jeg ikke orket mer, for å få medisiner for å stoppe melka. Har vært i kontakt med helsestasjonen å de har sjekket nakken hans for låsninger. Å det hadde han ikke. Så fysioterapauten sa at kanskje han ikke vil ha puppen lenger. At kanskje det beste for meg og han er at vi begynner med flaske på heltid. Men nå ha jo jeg slitt så legne med denne kranglingen og puppenekten. Er veldig sliten av det nå, men ikke lett å ta skrittet å slutte å amme. Men på helsestasjonen i dag så sa helsesøster til meg at jeg hadde slitt så lenge og at jeg hadde jo ammet han i 5 måneder nå, så jeg skulle ikke ha dårlig samvittighet om jeg sluttet nå. Så Kjerstipusen og Ane-mor de beste rådet mitt er å kutte ut flaska. Pump deg for å få opp produksjonen og frys ned melk. Kjøp amme te.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 Hmm...vet ikke om jeg er helt enig der altså...Flisa mi fikk en kveldsflaske m utpumpa mm hver kveld, helt fra hun var 4 uker ca..Og det gikk helt fint m ammingen i en hel mnd etter jeg startet med kveldsflasken, før det altså plutselig skar seg ved 2mnd alder, over natta omtrent. Så for oss var det ikke det som var problemet ihvertfall..
husmus &2 Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 Ja, jeg må bare sympatisere og si stå på. Jeg gjorde det ikke og endte med flaske på heltid, nå hadde jeg lav produksjon også og det var nok det som bidro mest til hans hysteri. Hun har kanskje allerede blitt litt for glad i flasken, mon tro om du skal finne en saktere måte å gi henne tillegg på så hun ikke forelsker seg helt i flasken? Med kopp eller skje? Bare et forslag...
Kanutten80 gutt 08 og gutt 10 Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 Kjerstipusen og Ane-mor skriver disse to avsnittene; Det holder på morgenen, men på ettermiddagen og kvelden er det ikke nok! Hun har derfor fått flaske og spist ca 100 ml ekstra de siste to kveldene. Men i ettermiddag var det plutselig masse krangling ved puppen. Å da tenker jeg at det kan ha noe med at hun har fått smaken på flaska etter disse to kveldene med flaske. Kanskje hun er sugeforvirret etter å ha fått flaske. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=269 Det Kjerstipusen og Ane-mor skriver i sitt innlegg er veldig likt det som er her hjemme. Så hvis du gjerne vil fortsette å amme, så ville jeg kutta ut flaska for en liten periode. Også bare gitt pupp nå. Kan nok hende du må kjempe litt med henne i noen dager.
Frøken Freken Skrevet 13. februar 2009 #14 Skrevet 13. februar 2009 Lykkeli og Husmus - betyr det at ungene deres ikke kaver med flaska? Jeg ammer ikke, men i det siste har Snuppelure oppført seg som puppenekter. (Flaskenekt). Gråter når jeg gir henne flaska, noen ganger suger hun i noen sekunder før hun dytter smokken ut med tunga. Andre ganger sutrer hun mens hun drikker. SYns ikke det er noe kjekt i det hele tatt, prøver bare å minne meg selv på at "alt er en fase og alt er normalt" og tenker at det går over til i morgen.
Kanutten80 gutt 08 og gutt 10 Skrevet 13. februar 2009 #15 Skrevet 13. februar 2009 Eller så kan det være bryst vegring; http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=118
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har tenkt tanken selv, Kanutten. Men etter 5 timer med puppenekt og hylskriking skal man være temmelig beinhard (og hjerteløs??) for å nekte ungen flaske... Ikke snakk om at vi hadde fått henne til å sove i kveld uten å få i henne mat, og puppen vil hun jo ikke ha... Jeg kan gjerne kjempe med henne i noen dager, kan amme hver time jeg - hvis det er det som må til. Men så lenge hun ikke tar puppen blir det jo håpløst... Huff, får vente og se hvordan ståa er i morgen. Håper ikke det blir like ille da Hun har forøvrig fått flaske med ekstra melk før uten at det har vært noe problem. Jeg var nemlig syk en periode, og da gikk produksjonen også ned. Men ikke noe puppenekt selv om hun fikk påfyll på flaske da... Må også legge til at hun får at nyfødtflaske (avent med ett hull) selv om hun snart er 4 mnd, så hun må jo jobbe litt for å få melka ut av flaska også...
husmus &2 Skrevet 13. februar 2009 #17 Skrevet 13. februar 2009 FF, gjett om han gjør! Nå vil han egentlig bare ha flasken i vippestolen eller liggende i sengen sin, til nød gående. HAH, han veier 7.3 kg, ikke tale om. Han sutrer og skriker og spytter og bråker seg som bare det når han skal sitte i armkroken. MEN, jeg ga han flaske allerede på barsel, og jeg merket umiddelbar forskjell. Han visste jo det var et alternativ veldig tidlig så for min del var det nok en bidragsyter, men igjen, lav produksjon til tross for iherdig jobbing osv osv osv. Snork.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. februar 2009 #18 Skrevet 13. februar 2009 Å joda, flaskenekt er noe vi begge har slitt litt med...Snupps liker ikke flaske på armen lenger, hun vil bare opp og sitte, og hyyyler som besatt hvis hun ikke får viljen sin...Så nå er d stort sett flaske i vippestolen som gjelder, for der er d jo så mye bedre utsikt, og hun kan sprelle litt m armer og bein samtidig...Hvis hun er ekstra umulius, synger og underholder jeg litt, eller vi tar flaska på stellebordet (der er det så mange fine lys å se på oppi taket, så da glemmer vi oss litt og drikker noen slurker innimellom slagene.. Sittende oppreist på fanget, med ansiktet vendt utover funker også til tider... Savner de gode gamle dagene, hvor snupps lå så fint nede på armen og drakk uten protester...
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 13. februar 2009 Nja - har lest litt på ammehjelpen jeg også, men tror egentlig ikke det er brystvegring. Hun _vil_ jo ha puppen. Gaper høyt og suger 2-3 tak, også slipper hun igjen. Jeg tenker liksom at om det hadde vært brystvegring ville hun ikke hatt i det hele tatt??? Og jo lenger jeg venter med å gi henne mat, dvs at jeg avbryter ammeforsøket, gjør noe annet og så setter meg til igjen. Jo mer hysterisk blir hun... Sukk, nei nå skal jeg gå og pumpe og så skal jeg legge meg og sove! Er helt stiv som en stokk i nakken etter kveldens strabaser!
Kanutten80 gutt 08 og gutt 10 Skrevet 13. februar 2009 #20 Skrevet 13. februar 2009 Uff, dette er ikke lett. Krysser fingrer og tær for at det roer seg i løpet av noen dager. Jeg klarer heller ikke å være så beinhard. Gir han flaska hvis det er full nekt. Ikke godt å se at de er så sinte og sultene. Men har kjempet med han innimellom. Å da har min tatt puppen tilslutt Nå skal jeg pupe meg. Det er mye pes når de ikke vil ha puppen. Lykketil!!!!
Gjest Skrevet 14. februar 2009 #21 Skrevet 14. februar 2009 Uff, håper det går bedre idag med deg og Ane. Jeg fikk forøvrig tette melkeganger igår for første gang:( Va for nazi på å amme for lenge på samme bryst!! Så nå gir jeg opp hele greia, og venter på bedre dager, så får pumpa være løsning innimellom..
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #22 Skrevet 14. februar 2009 Huff ja, jeg så det. Stakkars deg!!! Håper du ikke får noe mere av det. Ane har vært rimelig snill hittil i dag, men det var hun jo i går også... Får se hvordan det går i kveld. Men tror faktisk jeg skal prøve å gi på kopp om hun ikke oppfører seg i kveld heller. Evt prøve å gi melka fra flaske litt i kaldeste laget. Kanskje den ikke blir så interessant lenger da og hun heller vil ha puppen igjen?
Gjest Skrevet 14. februar 2009 #23 Skrevet 14. februar 2009 Høres ut som en god ide. Du får bruke pumpa for å holde oppe produksjon imens, om du ikke vil slutte riktig enda!! Er det ikke det ene, så er det det andre. Amming skal ikke være lett altså, ihvertfall ikke for noen.. Lykke til:)
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #24 Skrevet 14. februar 2009 Nei, ikke sant... Litt uvant problemstilling da kan du si! Men men, håper det går over snart, at hun bare har en eller annen raptus...
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #25 Skrevet 14. februar 2009 Åh, gjett om jeg er glad nå! Da er alle dagens amminger gjennomført uten slosskamp :) Hun driver fortsatt og røsker litt i puppen, og da pakker jeg den vekk som i går. Men i dag har det vært greit! Det har ikke vært noe hylskriking når puppen har blitt borte I tillegg er det første kvelden hele uka hvor hun ikke har trengt påfyll på flaske etter at puppen var tom. Så da har vel all amminga og pumpinga de siste dagene gitt resultater da Deilig altså! Hun har heller ikke vært sååå utålmodig ved puppen i dag. Nå har jeg prøvd å sette igang utdrivningsrefleksen før hun har begynt å suge, så kanskje det har hjulpet... Jeg jubler ikke kjeeempehøyt, for jeg er spent på om det fortsatt går fint i morgen. Men etter gårsdagens strabaser er jeg bare overlykkelig for at vi har klart oss i kveld Tror fortsatt jeg skal pumpe før vi legger oss. Bare greit om jeg klarer å øke produksjonen så det er litt ekstra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå