Gå til innhold

Noen advokater eller jurister her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger ikke råd om juridiske forhold, er bare nysgjerrig på hvordan dette yrket er.

Hva jobber dere med, og er dette et yrke dere vil anbefale til en som vurderer å ta opp studier igjen.

Må nevne at jeg har tatt første året av studiet, så noe innblikk har jeg jo, men må erkjenne at det er krevende å studere samtidig med å ha barn og deltidsjobb.

Takk for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Jeg studerer juss på UiO. Studiet er teoretisk og krevende, men også spennende og utfordrende! Jeg skriver på avsluttende oppgave.

Jeg har vært på overgangsordning. Hvis det er lenge siden du tok det året du tok, så må du antagelig søke deg inn slik at du får konvertert studieretten din. Hvis det er i Oslo du skal studere, ville jeg tatt kontakt med Infosenteret i Urbygningen. De kan svare deg på alt du lurer på om slike ting og mye annet.

Det er også mye fint med å studere når man har småbarn. Det gir mer fleksibilitet både i forhold til fravær, ferier osv. Men det er klart, eksamenspresset osv. henger over deg hele tiden, og man kan ikke lese like mye som de "unge og single" studentene. Døgnet har færre timer til studiebruk, så man må være mer effektiv.

Det positivt er at studiet gir mange fine jobbmuligheter etterpå. Jurister er ettertraktet på jobbmarkedet, og man kan jobbe med mye forskjellig.

Skrevet

Hei du.

Jeg tok førsteårs eksamen i 06 og vurderer å ta 2 års eksamen i år(enten til vår eller høst) Har meldt meg opp som privatist.

Jeg synes også at det er gøy, men det er litt tungt å studere som priv, og jeg har ikke høyt nok snitt desverre...

Og så vet jeg ikke helt om jeg ser for meg en virkelig karriereendring, da jeg alt har en lang høgskoleutdanning innenfor noe helt annet.

Kan jeg spørre om hva slags jobb du ser for deg etterhvert, og om du føler et stort press for å få gode karakterer?

hva slags snitt vil du si er "nødvendig" for å kunne få en ok jobb? Er C bra nok, dette er jo gjennomsnittskarakteren..

Skrevet

Da er du vel på den nye ordningen, ikke sant? Om du tok eksamen i 2006?

Skjønner utrolig godt at det er tungt å studere juss som privatist. Det hadde jeg ikke orket, tror jeg. Man går glipp av utrolig mye god undervisning og andre goder, og det er ikke det letteste faget å lese på egen hånd. Man trenger å ha kollokvier osv.

Nå har jeg ikke lenger oversikt over hvilke rettigheter man har som privatist. Du kan f. eks sikkert gå på åpne forelesninger vil jeg tro. Da kan du i hvert fall følge de forelesningsseriene som du føler gir deg utbytte.

Det er stort karakterpress på jussen. Man kan velge å la seg rive med eller ikke. Jeg har vært så heldig å gjøre det bra uten en så stor innsats som karakterene skulle tilsi. Tror jeg har fått mye igjen for å følger mye bra undervisning, og jobbe godt med notatene derfra.

Karaktersnitt i forhold til å søke jobb avhenger helt av hvilken type jobb du søker. Skal man bli forretningsadvokat i et av de store advokatfirmaene, så vil de nok kreve A i snitt med kanskje en B eller to her og der. Til andre stillinger vurderer de kanskje både menneskelige egenskaper og arbeidserfaring. Så det kommer så veldig an på. Tror ikke det er umulig å gå jobb med C i snitt, så det er ikke nødvendig å la seg skremme.

Hvilket høyskoleutdanning har du tatt da?

Skrevet

Musikkstudier!

Så dette er noe helt annet kan du si;-)

Har fulgt forelesninger når jeg kan, og hatt utbytte av det.

Har og fått levert noen oppgaver til private rettere og det har vært nyttig.

Men føler vel på mange måter at jeg ikke får fordypet meg nok i stoffet, får det på en måte ikke "under huden" hvis du forstår.

Og det er nok viktig hvis man skal gjennomføre et såpass krevende studium. jeg kom inn i høst på et studium som heter Jus og ledelse på HIBU , men jeg tok ikke plassen.

Skrevet

Men har ikke f. eks Treider jussundevisning? Vet ikke om de har bare enkeltemner, eller om de har ett eller flere år av selve studiet.

Jeg kjenner en som underviser der, og han er fantastisk dyktig! Ville langt heller foretrukket ham enn alle de kurslederne jeg har hatt til nå. Men han er unik altså.

Ja, musikk er noe ganske annet! Men om juss er noe du vil, så synes jeg da du skal gå for det. Ingenting som tilsier at du ikke skal greie det. Du har jo vist at du kommer deg gjennom lange og tunge studier.

Skrevet

Tror at Treider har de to første årene, detsamme har friundervisningen.

Hva slags jobb ser du for deg, kan jeg spørre om det?

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg vil jobbe med, men helserett/personvern frister veldig:-)

Jeg tror kanskje Treider har mer enn de to første årene, men det kan du undersøke:-)

Skrevet

Jus

Høsten 2004 ble jusstudiet ved de juridiske fakultetene i Norge omlagt til fem avdelinger (normert studietid på fem år). I den nye ordningen er det også mulig å ta alle fem avdelinger som privatist! Treider tilbyr alle 5 avdelingene. Treider følger fagmodellen til Det juridiske fakultet i Oslo. Det betyr at Treider tilbyr undervisningen, mens du går opp til den samme universitetseksamen som studentene ved Det juridiske fakultet. Les mer her

Undervisning

Studieopplegget omfatter hele 300 timer per avdeling fordelt på 210 undervisningstimer, 50 timer kollokvieveiledning, 32 timer oppgavegjennomgang og 8 timer oppgaveseminar. På 5. avdeling tilbys et eget opplegg med bl.a veiledning til Masteroppgaven.

Les mer her

Undervisningspersonell

Vi har et velkvalifisert undervisningspersonell. Dette innebærer blant annet forelesere med undervisningserfaring fra Det juridiske fakultet.

Fagfordeling

Vi tilbyr et fullverdig heltidsstudium for 1. – 5. avdeling for deg som ønsker å bli jurist, eller som ønsker å kombinere juridiske fag med andre studier. Hver avdeling går over ett år, og du avlegger den samme eksamen som studentene ved Det juridiske fakultet i Oslo. Studiet er tøft og passer for de som legger opp studiet som en vanlig arbeidsdag hvor man selv jobber aktivt med lærebøkene, følger forelesninger, skriver oppgaver og deltar i kollokviearbeid.

Les mer her

Skrevet

Ja jeg var akkurat inne og så på siden- takk for tipset.

Litt av problemet for meg er nok og at jeg ikke er 100% overbevist om at jussen er fremtiden for meg.

Men, jeg ser at det er interessant og nyttig i mange slags jobber. Det er mulig at jeg nøyer meg med de to første årene, og tar noen administrative fag ,ev statsvitenskap\historie grunnfag.

Som du skjønner er jeg litt forvirret mht hva jeg egentlig vil. Det jeg liker m jussen, er at det er en klar yrkesutdannelse, du blir jurist og kan søke jobber innenfor dette.

I mange andre fagkombinasjoner, er det mer uklart hva du "blir"

Dette er bare noen tanker..

Skrevet

Ja, skjønner godt hva du mener. Man får en tittel alle kan "forstå seg på", i stedet for en blandingsgrad.

Om du er interessert i IT/samfunnsfag/juss finnes det en veldig interessant tverrfalglig mastergrad ved Avd. for forvaltningsinformatikk (juss, sammfunnsvitenskapelige fag og IT). De som går ut herfra går rett ut i jobb, ekstremt attraktive på arbeidsmarkedet. Da holder det at man har noen jussfag. Det er et 5-årig masterstudium på linje med jussen, men som sagt tverrfaglig innenfor nevnte fagområder. Avd. for forvaltningsinformatikk er forresten en del av Det juridiske fakultet ved UiO.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...