Gå til innhold

Undersøkelser?

gizmona

Anbefalte innlegg

Hei

Er nå i uke 10. Var hos legen for ca 4 uker siden og testet positivt på graviditetstest. Legen fylte da ut helsekort skjemaet, og det ble tatt blodprøver. Fikk beskjed om å komme tilbake i starten av mars.. Altså nesten 2 måneder etterpå. Tenkte ikke så mye over det, har ikke opplevd dette før.

Men har nå hørt fra flere kjenninger som har barn at når de fikk første barn hadde de gynekologisk undersøkelse, testet for kjønnsykdommer og ultralyd tidlig i svangerskapet. Så de mener jeg har fått alt for lite undersøkelser... siden jeg ikke har vært undersøkt...

Hvordan er det med dere andre, hva har dere hatt av undersøkelser tidlig i svangerskapet?

Fortsetter under...

Legen tok blodprøver av meg og sendte en rekvisisjon til tidlig UL, da jeg har veldig uregelmessige sykluser. Når jeg var på UL ble det også foretatt en gyn.undersøkelse. Ikke fordi hun måtte, men fordi det var greit å gjøre det da. Jeg måtte uansett ned med trusene, for UL blir tatt innvendig tidlig i svangerskapet. ;)

• 3 uker senere...

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Fastlegen min(som jeg kjenner lite til) er ute i perm og jeg vet ikke helt hvor eller hvordan jeg skal henvende meg. Hvis det skal tas gynekologisk undersøkelse osv - er det like greit å bestille time hos en privat gynekolog med en gang? kan de henvise videre til ultralyd osv. ? har ingen syklus å regne på så jeg er helt i villrede og har litt angst for alt sammen.

Annonse

første gang jeg var på kontroll var jeg faktisk 14 uker på vei, men trodde jeg var 11... skrev at termin var usikker på helsekortet og fikk innkalling til UL i uke 16 men da fant di jo ut at jeg var 19 uker på vei:)

har aldri tadd noen gynekologisk undersøkelse... har tadd blodprøve på første kontroll og blodprosent i fingeren 2 ganger iløpet av svangerskapet og urinprøve ogblodtrykksmpling hvær kontroll!

Jeg har ikke hatt GU (er i uke 25 nå), men hadde det bare et par mnd før jeg ble gravid. Blodprøvenen ble tatt i uke 12 da jeg fikk beskjed om at det var en del ting som ikke kunne vises på blodprøvene før man var i uke 12 og utover. Jeg hadde også min første svangerskapskontroll i uke 12. UL er ikke vanlig før ca uke 18, hvis det ikke er noen spesiell grunn til å gjennomføre dette tidligere da......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...