Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er kjemperød og virker veldig sår i valkene på (den såkalte) halsen. Jeg må jo vaske der hver dag, ellers blir det jo DEN stinka. (Nå er det forøvring lukt der hele tiden...akkurat som jeg ikke får det rent)

Hun hyler som en stukken gris nå når jeg skal vaske der, det svir sikkert...

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde samme problemet med ho eldste. Men min mor tipset meg ang potetmel, og det var veldig effektivt :) Prøv det du. Det trekker til seg fuktigheta.

Skrevet

potetmel funket ikke så bra hos oss, det la seg i såret og gnisset mellom valken. Brukte imidlertid litt sinksalve, og det funket. Ellers er det viktig at de får ligge mye på magen, slik at de strekker på hodet og får lufttørke i valkene. Etter Snuppelure ble litt større og ligger mer på magen blir hun aldri sår i halsvalken lenger

Skrevet

Prøvde potetmel vi også, men det gjorde det bare vondt verre.

Som du skriver Føken, så la det seg i såret og gnisset. Dessuten måtte jeg jo vaske det bort, å da ble det jo nesten enda verre.

Sinksalve har jeg ikke prøvd, skal teste det i morgen tidlig.

Tok det lang tid før det ble bedre?

Mye mageligging her i huset er en utfordring... Snuppa hater det over alt på jord å skriker som om verden er påtur å gå under.

Så det begrenser seg til kanskje 20-30 sekunder ved hvert bleieskift.

Skrevet

Nei det gikk faktisk ganske raskt. På en annen tråd var det en (Husmus, tror jeg) som skreiv at hun legger ungen sin i mageleie på spisebordet og sitter på stol selv, slik at barnet får fjeset til mor rett mot sitt eget, samt litt mer oversikt. Det skulle jeg ønske jeg hadde tenkt på da Snuppelure var mindre, for det tror jeg hadde gjort henne litt mer t¨ålmodig på magen.

Skrevet

hm..1-2 dager så var hun helt fin mi jente med potetmel. Men lurer på om min mor gjorde noe med potetmelet først. For hun kom med det oppi en pose til meg. Men jeg vet ikke hva.

Skrevet

Vi har det på samme måten.. på apoteket fikk vi anbefalt en a-derma krem. Vasker og tørker godt med mesoft to ganger om dagen og smører et tynt lag med salve. (den inneholder sink og kobber og er dårhelende) da holder vi det sånn noenlunde i sjakk.. kremen er også fin på såre stumper og smokke-utslett :)

Pass på å ikke tilfør unødvendig fuktighet.. hvis du ammer så ha en klut etter lignende under haka hennes så ikke det renner melk inn mellom valkene :)

Skrevet

Jeg bruker bare vanlig talkum jeg, og det fungerer veldig bra her. Jeg klarer å ta det på når han sover eller ligger på magen, og kun en omgang med det så er det betraktelig bedring. Nå er ikke han så sår at det gjør vondt for han. Forøvrig fungerer spisebordet som treningsmatte for nakkestyrke veldig bra!

Nå må vi bare forstå at albuene kan brukes så kommer dette her til å gå så bra så!

Skrevet

Hadde også det problemet med minsten min..

Ble ikke bedre av potetmel eller sinksalve.. Fikk etterhvert tips av helsestasjonen om å ha et tykt lag med inotyol på.. Og passe på at det alltid lå et lag der..

Etter en uke var utslettet borte.. Sjekket daglig mellom valken, og smurte med en gang det var antydning til rød hud..

Ellers har jeg hørt at noen bruker å legge tørre kluter inni valken for å tørke opp væsken av såret..

Skrevet

Har ofte det problemet med min gutt, men d forsvinner fort vist eg er flink til å vaske, legger en klut der til å trekke til seg fuktigheta og blåser på for å få det helt tørt. både morgen og kveld.

Skrevet

Fikk tips om Canesten fra helsesøster da lilletøtta her var ille rød i halsen. Kan være sopp og da tar Canesten knekken på det. Vi smurte ett par ganger og vips så var hun helt fin, har ikke vært plaga i ettertid.

Skrevet

En sinksalve jeg virkelig anbefaler deg & prøve er Silulen fra Nycomed.Den fåes kjøpt kun på apotek.Det er garantert den beste sinksalven mot sår hud :)

Skrevet

jeg bruker Inotyol på slike sår. Det er enn super salve utviklet for væskende eksem og fungerer utmerket på bleieeksem/utslett el i halsfoldene. Salven inneholder zink som fuktbarriere og mange pleiende fetter for å få såret å gro. Eg foredrar den fremfor enn "vanlig" zinksalve.

etter såret er grodd er det super med potetmel for å forebygge at sårheten kommer igjenn. Potetmel fungerer ikke på åpne sår men hvis du har litt rød og fuktig hud (som det lett blir i foldene) suger potetmelet opp fukten og huden sklir isteden for å sette seg fast i folden. Minsket friksjon gir minsket risiko for sår hud.

spørr på apoteket om lokalbedøvende salve for teks innsektbitt som du kan smøre på før du rensker haken slik at den lille skånes og du kan gjøre enn god jobb uten at bli helt fortvilet!

Skrevet

Høres mest ut som sopp! Her gjorde Canesten susen ila 3-4 dager. Ville hørt med helsestasjonen, legen eller apoteket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...