Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Eurosurveillance, Volume 14, Issue 6, 12 February 2009: "Since the beginning of 2008, France has been experiencing a resurgence of measles. It started in a religious traditionalist group with low coverage and secondarily spread to the general population. This situation is the consequence of the insufficient vaccine coverage (less than 90 % at 24 months of age) which had led to the accumulation of susceptibles over the last years. More than 550 cases have been notified in 2008, the vast majority being unvaccinated. One measles-related death has occurred early 2009." http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=19118 Hvor mange slike hendelser er nødvendige før man innser fordelen med herd immunity? Har ikke hengt på DIB så lenge, men har opplevd sikkert 20-30 foreldre si at de hopper av vaksineprogrammet etter å ha latt seg overbevise av selvoppnevnte "eksperter". Problemet med disse ekspertene er at de tviholder på sine "forskningskilder", selv om disse ikke har latt seg replikere av andre forskere. Et godt eksempel på dette er jo Wakefield-studiet. Selv om en haug av senere studier totalt har tilbakevist hans påstander, Lancet har trukket artikkelen hans tilbake, han har beviselig jukset med sine data, så fremstilles han som en David i kamp mot en korrupt Goliat i form av legemiddelindustrien, helsemyndigheter verden rundt etc. Hvordan er dette egentlig mulig? Ser også at det til stadighet refereres til "www.fritthelsevalg.org som en kilde til den virkelige sannheten til det norske myndigheter ikke forteller oss. Her er et sitat fra denne siden: "Vitaminer og hjertesykdom - ny negativ studie I november 2008 publiserte JAMA resultatene av en Harvard-studie som vurderer effekten av vitamin C, vitamin E, betakaroten og et multivitamin på hjertesykdom hos eldre menn. Resultatet er negativt: liten eller ingen effekt finnes. Men studien er designet for å feile. Som så mange tidligere tilsvarende studier ser hensikten ut til å være å ”bevise vitenskapelig” at vitamin- og mineraltilskudd er bortkastede penger. Et kjent refreng. Fritt Helsevalg kaste følgende spørsmål ut i den offentlige debatten: Hvor lenge skal denne dumheten og svindelen få fortsette?" Kan dette virkelig kalles folkeopplysning?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #2 Skrevet 14. februar 2009 Tja, du styrer med ditt ser jeg, flott at du vaksinerer flittig, ikke alle mennesker sjekker en kilde når de tar valg. Derimot kan det snodig nok være lurt noen ganger.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Nok et superarrogant hovedinnlegg fullt av kvasi-informasjon, med sitater tatt helt ut av sammenhengen!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #4 Skrevet 14. februar 2009 Det første sitatet kan vel ikke akkurat ses på å være tatt helt ut av sammenhengen? Det andre var kun for å eksemplifisere hvor gjennomsyret sider som "fritt helsevalg" er av konspirasjonsteorier. Blir helt oppgitt av den fundamentalistiske holdningen til vaksinemotstandere som ikke evner å revurdere sine ytterliggående synspunkter om de så blir slått i bakken av forskningsdata fra flere millioner subjekter. Blir som å forsøke å forfekte evolusjonsteorien ovenfor religiøs-fundamentalister. Blir meningsløst å debattere på saklig grunnlag, når den ene siden føler seg forpliktet til å forholde seg til vitenskapelig metode, mens den andre kun kaster ut fullstendig udokumenterte paranoide påstander. Det som skremmer meg mest er de som i det hele tatt tar sine valg vedrørende vaksiner etter "å ha funnet så mye bra info" her inne.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #5 Skrevet 14. februar 2009 Jeg forstår hva du mener, men på samme tid stiller jeg meg spørrende til for eksempel hvorfor sykdomshyppigheten gikk drastisk ned faktis FØR en begynte å vaksinere? Dette har jeg tilgode å få et skikkelig svar på. En anna ting jeg ikke forstår er for eksempel med Tetanus vaksinen. Hvordan kan den få kroppen imun når ikke en gang gjenogått sykdom klarer det? Hva med de foreldre som sitter med vaksineskadde barn hvorfor er det så vanskelig å få erstatning. Hvorfor kvier helsepesonell seg for å melde inn bivirkninger? Det blir mange spørsmål som kommer opp, men få gode svar. Jeg er ikke imot vaksinering, men jeg føler det er rart at ingen kan komme opp med gode svar. Jeg står selv å lurer på hva jeg skal gjøre. Og JA det er skremmende med alle disse farlige sykdommene.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #6 Skrevet 14. februar 2009 "Det som skremmer meg mest er de som i det hele tatt tar sine valg vedrørende vaksiner etter "å ha funnet så mye bra info" her inne." - Det er vel blitt lagt ut bortimot tusen linker her inne, og du forsøker å latterliggjøre alle og enhver. Det sier en god del om din arroganse. Du bør kanskje heller spørre deg selv hva som er grunnen til at stadig fler stiller spørsmålstegn ved vaksinasjon? - Ordet "konspirasjonsteorier" er godt rotfestet i den delen av befolkningen som velger å fortsette å stikke hodet i sanden hver gang noen rokker ved oppleste og vedtatte sannheter. Flittig brukt av helsevesenansatte bla. Det er forøvrig helt utrolig at "den opplagte sannhetsinnehaveren" i denne debatten, fortsatt, i 2009, gjennomgående bruker dette "slagkraftige" ordet i et forsøk på å nedverdige motstanderen!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #7 Skrevet 14. februar 2009 Vi tar alle våre valg om de er basert på det ene eller det andre. Vi som ikke vaksinerer har gjerne sett dette ut fra to synsvinkler. De som vaksinerer har i noen tilfeller også sett det fra to synsvinkler. Men jeg vil utelukkende si at vi har satt oss svært godt inn i temaet vi som unnlater vaksine. Det er og blir en situasjon med mange fasetter. Men det er ikke noe rasjonelt i å anta vi er uvitende eller paranoide. Det er ytterst skjelden tilfellet med mennesker som har tatt et utradisjonelt valg. Det ligger nok desverre langt større vrangforestillinger bak ensidige valg. Det dere som kritiserer må huske på er at de færreste av oss som unnlater vaksinere har vokst opp med dette. Vi har stort sett ansett vaksinering som greit før vi satte oss inn i temaet. Vi har hatt på nøyaktig de samme brillene som dere andre har nå.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #8 Skrevet 14. februar 2009 Ang.tetanus: Svært få som utvikler tetanus overlever.Grunnen til at det er lite av det i vår del av verden har vel med vårt levesett å gjøre. I Afrika dør tusenvis av nyfødte hvert år siden de ikke vaksineres..På verdenebasis utvikler hvert år en million mennesker sykdommen. I vaksiner bruker man ofte døde /svekkede bakterier/virus. Det er 50% dødelighet ved tetanus...Dvs at 500.000 mennesker hvert år dør av denne sykdommen. Høyest dødelighet hos barn og eldre. Sykdom gir ikke immunitet,det gjør vaksinen.Hvorfor vet jeg ikke,men jeg ble nyskjerrig og skal prøve å finne det ut. Kilde:norsk elektronisk legehåndbok.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2009 #9 Skrevet 14. februar 2009 "I Afrika dør tusenvis av nyfødte hvert år siden de ikke vaksineres.." Rettelse: I Afraika dør tusenvis av nyfødte hvert år siden det brukes redskaper til kutting av navlestreng som vi i den vestlige verden ikke ville spadd møkk med en gang... Store og vesentlige deler av sannheten utelates bevisst, og det er fryktelig provoserende! Hvor i denne tetanus smitte- og døds-statistikken kommer det frem hvor mange tilfeller som var vaksinert og hvor mange som ikke var det?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 Det dere motstandere av vaksiner her gjør er det som ofter kalles "cherry-picking". Dere velger ut statistikk og/eller personlige erfaringer som verifiserer deres teori mens alt annet blir sett bort ifra. Det er og en del ganske åpenbare logiske brister i en del av teoriene som blir lagt fram, som f.eks. at vaksiner ikke virker, evt. har motsatt virkning eller er direkte giftige. Hvis noen skal selge noe som ikke virker i det heletatt, men som de har ønske om at alle skal tro virker, hvorfor gjøre det giftig, eller enda bedre, hvorfor gjøre det mulig og få sykdommen av det de selger mot sykdommen og dermed gi rot til meningsløse konspirasjonsteorier? Tror dere det sitter en gjeng onde individer på toppen som ikke bare har bestemt seg for å selge noe som ikke virker, de vil også forgifte befolkningen bare fordi de kan? Selv motstandere av vaksiner må se at dette ikke gir noe særlig mening?
Helseinterressert Skrevet 3. mars 2009 #11 Skrevet 3. mars 2009 Hvis du mener at skeptikerne driver med "cherry-picking", hva mener du at vaksinasjonsforkjemperne driver med da? Balanserte opplysninger? Toppene lever av vaksinasjonssalg, ikke friske mennesker. De har en interresse av å selge flest mulig vaksiner og muligens en interresse av at vaksinene fører en rekke legemiddelkrevende sykdommer med seg som igjen gir evt videre innbringning av penger. Om de lever ut denne interressen får bli opp til andre å bedømme, men jeg savner et mer kritisk lys på praksisen rundt vaksiner/legemidler generelt fra myndighetene. Hvem sine interresser er det myndighetene ivaretar?
Helseinterressert Skrevet 3. mars 2009 #12 Skrevet 3. mars 2009 Innlegget mitt var ment som en respons til anonym kl 19:36.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå