Gå til innhold

Sengeuro- noen tanker eller erfaringer på området?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 4 mnd som bruker lang tid på å falle til ro når han skal sove for natten. han sover også ganske urolig.

Jeg lurer dermed på om jeg skal kjøpe en slik sengeuro med full pakke- leker som henger ned, lys i taket og musikk med fjernkontroll.

Det jeg håper er at jeg av og til kan skru på denne og så underholder den ham til han muligens faller i søvn. Kanskje den kan hjelpe han finne roen og søvnen selv?

Vet at det er vanlig å sove urolig når babyer bare er noen mnd men har litt lyst prøve og se om det kan hjelpe..

MEN er redd for å legge opp noen vaner hos ham som må avvennes senere..Og så er jo muligheten at han ikke vil like den, sjans å ta.

Og så står det til 5mnd ca på de...Men ser for meg at de kan brukes lenger enn det.

Noen som har noen tanker om sengeuroer eller bedre som har erfaringer på området?

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,

vi bruker sengeuro og er veldig fornøyd!!! Snuppa er 6 mnd i morgen og kose seg i senga mens hun ser på den.

Vi bruker stortsett bare lys og musikk og leker bare henger der (vi har den type uro,som når leker "beveger" på seg,så lager sånn bråk,at snuppa blir lys våken)..

For oss tar det 1 min å legge snuppa. Annbefales på det sterkeste ;)

Skrevet

Jeg hadde sengeuro til gutten min helt fra han var nyfødt. Men når han var rundt 3 mnd måtte jeg bare ta den ned. Han ble helt vill (hyper) når han skulle legge seg enda hvor trett han var.. Så her ble det bare ett forstyrende moment etterhvert. Han ble mye enklere å legge etter at den var tatt ned, selv om han kikket lenge etter den de første dagene. Det er i allefall min erfaring. Men jeg vet jo også foreldre som har gode erfaringer med at ungene faller til ro med disse uroene. Så det er vanskelig å si hvordan dette fungerer for din gutt. Du får jo nesten bare prøve å se.

Lykke til:)

Skrevet

Jenta mi klarte ikke finne søvnen selv de første to månedene. Måtte bysses. Så fikk vi en lodden bamse, en bjørn. Plasserte den i hodeenden i senga, og nå ligger hun i et par til maks fem minutter og vrir seg fra side til side med hodet mellom beina på bamsen om du skjønner. Sover med ansiktet godt oppi beina på den ene siden.

Litt kronglete forklart, vanskelig! Men prøv slikt som bamser og kosekluter. Jeg tenker som så at om hun blir avhengig så er det enklere å forklare for en treåring at nå er det slutt enn å forklare en baby at nå må du sove!

Skrevet

Har brukt det, snuppa vår ble bare mere leken av den, kjøpte koseklut, og bærte den rundt med henne og meg selv, slik at den luktet litt melk og litt grøtt og litt mamma lukt, og legger den ved hennes nese om natten, sover med en gang nesten :)

Nå legger hun den over hele ansikte nesten og koser med den når hun skal sove, eller tygge ¨på noe.

Skrevet

Jeg tror også at dette bare lærer barnet noe helt feil, selv om det sikkert "fungerer", altså at barnet kan sovne av det. Men man lærer jo barnet at juhu, nå er det leggetid og da blir det sirkus....tenker jeg da, mens man jo bør tenke å nå skal du legge deg, og her er det ro.

Jeg er av typen som ikke sier noe en gang når jeg legger barnet mitt (andregangs og sikkert litt herdet) Jeg leter ikke etter signaler om at hun ikke vil sove og legger henne rolig ned, styker litt over ansiktet og pannen, pakker godt inn, tar ned persienner, skrur av lampe og smiler og så går jeg ut. Inn og ut, og inn med smokken eller mer stryking om det trengs, men ingen underholdning, ingen snakking eller noe som helst, jeg vil absolutt at hun skal lære seg til at sørn er ro, ikke sirkus.

Men det er bare oss da, og det er sikkert ok for andre å bruke dette.

Her er det ingen leggeproblemer, men det var litt med nr 1, hvor vi dillet litt mer, underholdt og holdt på (eller holdt henne våken, som det jo også heter)

Lykke til!

Skrevet

Her måtte vi ta ned uroen fordi den heller holdt henne våken. Den var fin å ha på morgenen, da jeg kunne sette igang det lengste programmet og fikk 20 min ekstra søvn selv.

Skrevet

Vi har en uro over senga og mini på 4 mnd.er her synes den er kjempemorsom, men han sovner ikke av den. Han bare elsker å ligge å se på den og ler...lenge.så den er grei når man skal i dusjen og sånn

Det som for mini her til å sovne er en ole brum projektor med musikk og "film" i taket. Han ligger å ser på den til han sovner. og når vi setter på den veit han at han skal sove. Den er også sånn at hvis han våkner om natta og kommer med lyd, starter den på egenhånd. Genial.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...