Gå til innhold

Jenta vår er for lett...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Iallefall i følge de på helsestasjonen. Hun er 5 mnd på mandagen, og sist vi var på veiing (for en uke siden) veide hun 6300. Og ifølge helsesøsteren er hun for lett i forhold til lengden (65 cm).

Hun får hovedsaklig morsmelk hele dagen bortsett fra på kvelden da jeg har litt lite melk til henne. Da får hun ca 150 ml mme i tillegg til puppen.

Når hun får pupp på dagtid, spiser hun godt og etterhvert slipper hun puppen frivillig, ser på meg, gliser, kikker rundt i rommet, tar puppen i 2 sek før hun slipper igjen, og sånn holder hun på. Jeg tar dette som et tegn på at hun er mett.

De fleste kan vel være enige med meg i at babyer skriker hvis de er sultne..Og det gjør hun ikke, hun er blid og fornøyd hele dagen, og viser ikke tegn på at hun får for lite mat..

Bør jeg da stresse med det de sier på helsestasjonen..?? Hun har sikkert ikke lagt på seg noe når vi skal på kontroll på mandagen heller, og da får jeg helt sikkert høre at hun er for lett IGJEN..:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er usikker på om hun spiser seg mett, kan du jo prøve å tilby en flaske mme etter flere måltider for å se om hun er mett. Det er jo ikke alle babyer som ligger midt i kurven for lengde/vekt... Noen er lange og slanke, andre er korte og runde.. Skulle tro det viktigeste er at hun har en fin vektøkningskurve. Og du kan jo ikke true i jenta mat heller...

Skrevet

Syntes ikke du skal stresse med dette, men som hun over her sier prøv å tilby mme etter pupp og se om hun vill ha.

Sønnen min var ikke noe større når hanvar 5 mnd. Nå er han 9 mnd og veier 8 kg og er 69 cm. Alle følger ikke denne kurven de har på helsestasjonen.

Skrevet

Takk for svar!:) Godt å høre at jeg ikke er helt på jordet her...:P

Skal prøve å gi henne mme etter pupp ikveld og i morgen å se om hun vil ha det:)

Skrevet

jenta vår var 6120 og 64,5 da hun var akkurat 5 mnd. men følger kurven sin og det er viktigste:) vi veier hun litt ofter for å følge med at hun legger på seg, hun får 3 faste måltider og 4 ganger mm i løpet av dagen også 1-2 ganger mm på natta. liker ikke mme, så begynnte tidlig med grøt. men hun er bare ikke noe stor spiser,men er jo en veldig blid og fornøyd jente og hun vokser jo etter sin kurve, så hvis jeg var deg ville ikke jeg vært bekrymet el hørt på helsesøstra(synes de har mye rart for seg) så lenge hun legger på seg og vokser. noen er store og noen er små, sånn er det bare.:)

Skrevet

Jenta mi var 66,5 cm lang og 6775g og det var i følge hs aldeles utmerket. Her i gården er det jeg som stresser. Min helsesøster sier at allmenntilstanden er det viktigste, og at hvis hun sover godt og er blid og fornøyd skal jeg stresse ned.

Skrevet

Nei gud ikke stress med dette. Mellomste jenta vår var og er også lita og tynn. Men så lenge de følger sin egen kurve og hvertfall ikke går ned så trenger man ikke være bekymret... Noen er små, noen er store. At hun sover og er fornøyd er du skal se på, er ikke noe i veien med jenta de, da vil du legge merke til det.

Nå er hu mi 2,5år, fremdeles ei lita flis, veier bare 10kg, men hun er lnagt fremme ellers og var tidlig ute med både å krabbe og å gå samt snakke. Sunn og frisk:)

Skrevet

Min er og for lett, 4 mnd, 65,5 cm og 5,5 kg. Han er så liten etter tøff tid med operasjon osv når han var 3 uker, men tar ikke igjen vekta som han skal...så her stresser jeg og med maten og vekta. Fikk beskjed om å starte med grøt nå for å se om det kan hjelpe på, selv om han også spiser seg god og mett på puppemelk både dag og natt, samt sover godt og virker tilfreds.

Skrev ett innlegg om dette i dag jeg og, følte jeg trengte litt oppmuntring ang vekt og mat og stress...og babyvalker...som min mangler:D!

Jeg er sikker på at prinsessa er nydelig, og ettersom hun smiler og er fornøyd vil jeg ikke tro hun får for lite mat. Det er normalt at de gråter og sover dårlig om det plutselig skulle bli for lite mat. Synes hun høres fin ut jeg:)

Skrevet

Jenta vår var 65,5 cm og 6,5 kg sist hun var på kontroll. Hun var da 6,5 mnd gammel. Helsesøster synes ikke hun er for lita eller for lett, men akkurat passe søt og fin uten å være for pløsete og valkete. Det er altfor mange store babyer nå for tiden, så de som har slanke babyer kan lett føle seg bekymret mht. nok melk, nok mat etc. Ikke gjør det så lenge barnet virker blid og fornøyd sier nå jeg. Dette var både helsesøster og barnelegen enig i :-)

Skrevet

Min gutt var 3540 ved fødsel.

På tremndsktr var han 5660.

Nå er han fire mnd og fortsatt slank - skal veie om litt.

Min helsesøster mente han var perfekt. Han spiser kun mm, er blid og glad. Han sover mye og babler masse. Hvorfor i alle dager skal alle være så store. Det er faktisk like mange barn under gj.snittet som over.

Jeg er slank, pappan er slank og jentene våre var slanke.

IKKE tenk på det mener nå jeg. Hun er like stor som mi jente nr to var.

Skrevet

Hei! Gutten min veide 6200g på 5mnd kontrollen. (65cm lang). Fikk høre han var liten, men han fulgte kurva si så det var ikke noe å bekymre seg for. Fikk ikke beskjed om å gi han noe annet enn morsmelk. Jeg fullammert til han var 6mnd. Da fikk jeg beskjed om å begynne med grøt. Nå er han 7mnd og veier 7200g. Fortsatt liten enda han spiser 3 måltider med grøt hver dag.

Skrevet

Synes ikke du skal bekymre deg. Gutten min er bare 9,3 kilo og 74 cm lang, 11 måneder. Han har alltid fulgt sin egen kurve (var bare 47 cm født til termin), og i perioder så legger han omtrent ingenting på seg mens i andre perioder går han opp over 200 gram i uka! Hvis hun går ned i vekt, så kan du jo følge ekstra med. Hvis ikke så synes jeg du ikke skal bekymre deg. :) Fullammet forresten i 6 måneder, da han var 10 måneder fikk han bare 1-2 måltider om dagen og han har fått i seg akkurat det han trenger. Han har ikke begynt å legge mer på seg etter vi pøset på med fast føde, så tror faktisk at de legger så mye på seg som de trenger. :-)

Synes det viktigste er om hun legger på seg, har tissebleier og er blid :-)

Skrevet

en på barselgruppen min var kun 6.2 kg når hun var 8 mnd.. Kan jo hende hun har fått hørt noe om det på egen kontroll. men på gruppen sa dem at det var greit..... hun er lang og tynn....

Skrevet

temine: Tusen takk!!!:D

Skal prøve å gi henne litt mme i helgen så får vi se om hun har blitt noe tyngre på mandagen!:) Men som dere sier tror jeg ikke jeg stresser noe med det så lenge hun ikke går ned i vekt... Og hun er jo blid og fornøyd, så jeg tror ikke det er noe krise akkurat..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...