Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer sønnen min på 12 uker. Har prøvd å amme hver 2- 2,5 time så sant han ikke har sovet da. Nå føler jeg at jeg har hatt veldig lite melk de siste dagen. Begynte i går å pumpe meg etter hver gang jeg har ammet,for å øke produksjonen,det kommer ingenting ut,er helt tom selvom han ikke har spist lenge. Har gitt mme i tillegg til noen måltider så jeg vet at han blir mett, og han spiser dette opp. jeg pumpet meg i går kveld etter at han hadde lagt seg for kvelden, det hadde vel gått rundt 3-4 timer siden jeg hadde ammet og det kom bare ut 40ml, dette er jo veldig lite selvom jeg vet at han får ut mer når han dier enn jeg gjør når jeg pumper. Han virker ikke spesielt sulten utover dagen heller. Lurer på om han kan bli mett selvom jeg føler at jeg har lite melk, og er det riktig måte jeg gjør det ved å pumpe meg etter hver gang jeg ammer for å øke produksjonen, eller er det noe annet jeg kan gjøre som er bedre. Kan det forresten bare være at jeg har tette melkekanaler, og at jeg trenger den nesesprayen? Og hvor lang tid pleier det å ta før man har fått opp produksjonen igjen.Håper noen kan gi meg noen råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis gutten din virker fornøyd tror jeg faktisk det beste du kan gjøre er å ikke engste deg for mye for dette. Stress er din verste fiende når du ammer. Hvis du ikke klarer å legge følelsen av å ha for lite fra deg vil jeg oppfordre deg til å dra på helsestasjonen og veie ham både før og etter et måltid, slik vil helsesøster kunne gi deg en tilbakemelding om hvor mye han får i seg. Etter 12 uker vil jeg tro at melkeproduksjonen har stabilisert seg etter hans behov - du vil derfor muligens kjenne mindre spreng enn før, og puppene oppleves ikke så harde og ømme.

Mitt råd er å kontrollveie før og etter måltid FØR du begynner å styre med pumping, nesesprau og alt slikt! Lykke til!

Skrevet

Jeg har også fått beskjed om at melken tilpasser seg babyen ca. etter 10-15 uker.

Skrevet

Jeg vil forresten bare si at jeg har veldig mye melk. MEN når jeg stresser får jeg ikke ut en dråpe ved bruk av pumpa, enda brystene er fulle.. Så det er mye psykisk i ammingen. Derfor slapp helt av når du pumper deg.

Skrevet

Er du sikker på at du har for lite melk? Går han lite opp i vekt, eller virker han sulten? Hvis du gir mme etter måltider, kan du ende opp med at melkeproduksjonen din ikke øker etter babyens økende behøv, heller - det kan bli en ond sirkel. Har du snakket med helsesøster om dette? Som du selv sier, så får babyen ut mer melk enn det du klarer å pumpe ut, og det er stor forskjell fra person til person hvor mye de klarer å pumpe ut, uten at dette nødvendigvis betyr at man ikke har nok melk.

Jeg trodde jeg hadde lite melk da han var rundt tre måneder gammel, men det viste seg å være feil... Han legger fint på seg, han var uggen på kveldene fordi han var trøtt og hadde sovet for lite. Det kan virke som om det ikke er så mye melk i puppene (melkesprengen forsvant i alle fall hos meg etter en stund, takk for det!), men så lenge babyen legger på seg og virker fornøyd, har du nok melk!

Skrevet

Hmmm, sorry, ble litt oppstykket fra meg:) Kom på mer jeg ville si. Jeg vet ikke om du ammer fra begge bryst hvert måltid? Hvis ikke kan du prøve f.eks. 10-15min på hvert bryst. Dette vil øke produksjonen. Samt tilby han bryst oftere, kanskje hver time når han er våken. Funker bedre å la sønnen din øke produksjonen enn pumpa..

Skrevet

Hvis du har tette melkekanaler, vil du forresten kjenne det på puppene - da har man liksom harde klumper i en del av brystet, som forsvinner når man masserer forsiktig på det området mens man ammer.

Skrevet

Grunnen til at jeg tror jeg har lite melk er fordi han ligger kun 2-3 min ved brystet før han begynner å kaste seg bakover gråter og drar i brystvorten akkurat som det ikke kommer mer, men han vil ha mer, han har også hatt en periode hvor han ikke har lagt på seg så mye som han pleier. Jeg ammer alltid begge brystene.

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Mitt råd er i alle fall å droppe pumpinga. Jeg ble bare stresset av å se at det bare kom ut 40 ml selv om det var 3 timer siden han spiste, og det gjorde ting bare vondt værre. Har hele tiden vært redd for at jeg skulle ha for lite melk. Dette både pga at jeg fikk pumpet ut lite og fordi jeg omtrent aldri har hatt brystspreng. De eneste gangene brystene kjennes fulle ut er når pjokken en sjelden gang har sovet 10 timer i strekk på natta.

Jeg ga en flaske med mme etter kveldspuppen fra 2,5/3 til 5 måneders alder. Nå er han 6 måneder og får grøt på kvelden i stedet. Til de andre måltidene får han fremdeles bare mm. Så det er fullt mulig og mette en baby selv om man bare pumper ut 40 ml.

Min gutt la veldig lite på seg i starten, men vekten skjøt i været når vi begynte med mme etter kveldspuppen. Jeg tror jeg slappet mye bedre av når jeg sluttet å stresse med at jeg absolutt måtte fullamme og at ting da gikk seg til.

Har forresten hørt at flere har fått økt produksjonen ved å ta litt ren maltekstrakt når hverken ammete eller vørterøl har virket. Det virket ikke noe særlig på meg, men det kan jo være verdt et forsøk! Det smaker pyton, men funker det er det jo så absolutt verdt det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...