Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Jeg ammer sønnen min på 12 uker. Har prøvd å amme hver 2- 2,5 time så sant han ikke har sovet da. Nå føler jeg at jeg har hatt veldig lite melk de siste dagen. Begynte i går å pumpe meg etter hver gang jeg har ammet,for å øke produksjonen,det kommer ingenting ut,er helt tom selvom han ikke har spist lenge. Har gitt mme i tillegg til noen måltider så jeg vet at han blir mett, og han spiser dette opp. jeg pumpet meg i går kveld etter at han hadde lagt seg for kvelden, det hadde vel gått rundt 3-4 timer siden jeg hadde ammet og det kom bare ut 40ml, dette er jo veldig lite selvom jeg vet at han får ut mer når han dier enn jeg gjør når jeg pumper. Han virker ikke spesielt sulten utover dagen heller. Lurer på om han kan bli mett selvom jeg føler at jeg har lite melk, og er det riktig måte jeg gjør det ved å pumpe meg etter hver gang jeg ammer for å øke produksjonen, eller er det noe annet jeg kan gjøre som er bedre. Kan det forresten bare være at jeg har tette melkekanaler, og at jeg trenger den nesesprayen? Og hvor lang tid pleier det å ta før man har fått opp produksjonen igjen.Håper noen kan gi meg noen råd.
Tonen Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Hei! Hva er årsaken til at du føler at du har lite melk egentlig? Du skriver at han ikke virker spesielt sulten utover dagen. Du vet allerede at han får ut mer når han dier enn du gjør når du pumper. Hvis ikke gutten din er veldig urolig/sulten og går dårlig opp i vekt, får han det han skal ha. Vil uansett råde deg til å kutte ut morsmelkserstatningen og kanskje også pumpingen. Legg heller gutten til brystet ofte og la ham ligge så lenge han vil. Husk at han får ut fet ettermelk selv om du føler at han ligger å suger på et helt tomt bryst. Det er den beste måten å få opp produksjonen på. Når gutten din får mme betyr det mindre tid å suge på brystet og brystene får ikke beskjeden om at produksjonen skal økes.Det er også helt normalt at babyer på den alderen er kavete og sultne på kvelden og noen helst vil ligge til puppen hele tiden. Er du fortsatt usikker på om han får i seg nok mat kan du gå ukentlig å veie ham. Sannsynligvis får han i seg det han trenger.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Helt enig med Tonen! Det aller, aller beste for å sikre en stor nok produksjon er å droppe mme som blir gitt "for sikkerhets skyld", og å ikke bruke klokka, men babyen som mål for måltidene. Noen ganger går det fire timer mellom, andre ganger ti minutter. Puppen er heller ikke bare mat, men kos, trygghet og tilknytning. Det er ALDRI galt å legge et barn til brystet! Om du er bekymret kan du også følge med på tissing. Har han flere våre bleier hvert døgn får han i seg nok mat. Om du bare bruker gutten din og legger ham til hver gang han er urolig (og sjekker om han er sulten først og fremst) vil du slippe pumping. Da ordner han produksjonen for deg! Lykke til, og kos deg med spedbarnstida. Den er over før du vet ordet av det, og hyppig amming er neppe det du sitter og irriterer deg over på gamlehjemmet om mange år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå