temine Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Hvordan var størrelsen på de når de var 4 mnd? Jeg må si jeg syntes ikke det var så artig på 4 mnd kontroll med alle de andre godrunde småtassene. Min er like lang som de andre (var 65,5 cm), men bare 5,5 kg. Syntes egentlig han var blitt så stor og god og rund nå, men så jo på helsestasjonen at han var absolutt ikke det. Ingen andre som hadde løstsittende strømpebukser og lår uten valker. Han spiser ganske bra, men helsesøstra mente vi burde starte med litt fast føde og nå, ettersom kurven hans ikke har hatt så voldsom stigning de siste ukene. Så da blir det vel ikke fullamming til 6 mnd som jeg har ønsket, men bare til 4 mnd. Skal begynne med litt smaksprøver på risgrøt. Vil jo at han skal få litt mer å gå på. Trenger litt oppmuntring jeg, det må da vel finnes andre med tynne utgaver der ute og?
Rååååsa på ball Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Så lenge han spiser godt og virker fornøyd så synes jeg ikke du skal tenke noe mer over det jeg Da hadde jeg bare fortsatt å amme i en mnds tid til hvertfall å sett ann vekten på neste kontroll. Jeg har ei jente som ligger helt på normalen, 3 mnd 63 cm og 5,8 kg (litt lenger enn gjenomsnittet da), hun er helt passe is tr synes jeg og din lille gutt er jo ikke så mye tynnere enn henne. babyer kommer i forskjellige str og fasonger de også og så lenge an virker fornøyd så har han det nok godt Du syntes jo at han var så god og rund før du sammnlignet han med de andre, så jeg synes heller du skal gå tilbake til å tenke det igjen jeg.
Gullblomst Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 Vi er i samme situasjon. Jeg har en gutt som ble 3 mnd i går, og han er lang og tynn. Lengden er litt over gjennomsnittet, og vekta helt på bunn, ikke rundet 5 kg ennå. Han fullammes, er fornøyd og blid. Spiser når han er sulten, og jeg har nok melk. Jeg har forsonet meg med at vi er forskjellige, og ikke alle kan ha lubbne barn. Det eneste jeg syns er litt vanskelig er klær. Alt bli enten for kort i armer og ben men passelig i vidden, eller omvendt. Hvilken størrelse bruker din? Min bruker nå 62.
temine Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2009 Ja, min er også akkurat på gjennomsnittet for lengde, men i vekt er han ikke kommet opp på minimum engang enda. Det er vel litt forskjell på skjema for gutter og jenter. Problemet vårt er vel mer det at han kanskje ikke skal være sånn fra naturens side, men pga en tøff start (hjertesyk og operert) henger han etter på vekta...og kommer seg ikke opp slik han burde i følge sykehus og helsestasjon. Når kurven er mer flat enn stigende må vi vel fylle han opp, tross det faktum at jeg har mye melk og han spiser seg god og mett. Klær er ikke lett nei, her må vi bruke 68 og 74 for å få det langt nok i armer og bein, men det henger jo og slenger rundt livet, armene og beina. Noen merker er heldigvis bedre enn andre. Som f.eks janus sine ullbodyer har lange armer og er ganske smale (men kan tøyes da) i bredden. Også enkelte klær fra polarn og pyret, samt petit bateau, molo, holly, noe fra katvig og heldressene til Hummel:D Om dere har gode tips til klær som er smale må dere gjerne komme med det. Mener jo ikke det skal være tettsittende, men er jo måte på og da;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. februar 2009 #5 Skrevet 13. februar 2009 Som du vet, er flisa mi også en lettvekter, og jeg kan glede deg med at vi også var på 4mnd kontr igår, og vekta viste bare 5400! Litt lite det ja, bare gått opp 400g på en mnd..En uofisiell måling av lengden, på stellebordet hjemme, viste ca 62-63 cm. Så her er det heller ikke snakk om gode runde babylår med masse valker, nei, her er vi slanke og svært fornøyd med det... Hun er blid som en sol, sover godt, flink motorisk+ babler og synger masse..Så kan ikke skjønne annet enn at hun får det hun trenger, selv om det ikke er så mye! Hun får mme, så det er ihvertfall ikke tilbudet det står på, heller etterspørselen for å si det sånn:) Vi begynte med litt maisgrøt for et par dager siden, og det var ganske spennende (smattet fornøyd og lagde sånne fine koselyder, og selv om det kom endel i retur, var det også mye som gikk ned). HS anbefalte også innføring av litt grøt nå. Så forhåpentligvis kan vi snart komme opp i litt større porsjoner, og da kan jo det hjelpe endel på vekta. Tror ærlig talt hun begynner å bli litt lei den evinnelige flaska, og syns det er spennende m litt nye smaker! Ellers tror jeg den litt svake vektoppgangen hennes nå delvis skyldes at hun ble slapp og fikk dårlig matlyst som en reaksjon på den hersens 3mnd-vaksina (spiste lite og sov mye i 2 uker etterpå). Skal tilbake på HS om en uke for å kontrollere vekta hennes, så får vi se da. Men jeg kan da virkelig ikke tro at hun lider noen nød, sultne barn skriker jo og er utilpass..Så er egentlig ikke så veldig bekymra, heller mer frustrert over hele tiden måtte "presse" i henne noen ekstra ml, og stadig finne nye kreative måter for å prøve å få lurt inn litt ekstra melk (som synging og flaske på stellebordet, i vippestolen med leke som distraksjon osv..). JA JA, hva gjør man vel ikke for å få litt mat inn i disse søte små
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har en lettvekter (9,3 kg og 74 cm) på 11 måneder, men hva gjør nå det? :-) Må barna være runde? Barn er forskjellig i størrelsen, akkurat som voksne. For å komme med en trøst så har mange babyer som er veldig runde problemer med å løfte på kroppen sin (krype, sette seg opp, reise seg opp).
mamarama og lille banan Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 vi har også en lettvekter. han er 3,5 mnd, og veide 5820 sist vi veide ham for en ukes tid siden. han er 61 cm. han er jo blid og fornøyd, men han har hatt ammestreik i over 2 mnd. så ikke blid når han skulle spise...men vi var hos manuellterapeut på mandag, og merkelig nok har han ikke vært noe særlig trøbbel ved puppen etter det. kanskje han legger bedre på seg nå han vil heller ikke ha flaske, så vi får ikke "fetet" han opp på mme eller velling heller.
Camelot Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Jenta mi er 11 mnd. 74 cm og 7800g, altså ganske lett. Men hun er i kjempefin form, masse energi og blid og fornøyd derfor synes ikke jeg det er noe å bekymre seg over. Ikke alle barn er like! Ser forresten at jeg hadde lik lengde/vekt da jeg var like gammel, så det er vel kanskje litt genetisk også. Ulempen er jo hvis de blir syke, da har de ikke så mye å tære på..
lengter daler ned i skjul... Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 gutten min er 4,5 mnd og veier 5,7 kg. 62 cm lang. bruker 62 i klær. jeg ammer, og gir litt mme i tillegg innimellom. prøver litt med grøt, men han er ikke så glad i det. men han er en blid og fornøyd liten gutt, uten valker, hehe!
temine Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 14. februar 2009 Godt vi ikke er alene:) Eneste bekymringen min er om han skal bli syk og spise veldig sårlig over tid, da blir det lite å gå på. Satser på at storesøster ikke tar med noen skumle saker hjem fra barnehagen:) Grøten ser det ut til å ta tid med å få tilvent han, men det er jo somdere sier, så lenge de er blide og fornøyde har de det nok bare bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå