Gå til innhold

Setefødsel - føde vaginalt eller ved keisersnitt? (samme som 3.trimester)

Anbefalte innlegg

Pga seteleie har vi nå valget mellom å føde vaginalt i seteleie eller få planlagt keisersnitt. Har noen erfaringer å dele som kan gjøre valget vårt lettere?

Vi har prøvd ytre vending, men hun ville ikke rundt....

Fortsetter under...

Hei Tingeling

Jeg har født 2 barn i seteleie vaginalt, og jeg vil IKKE fraråde deg en slik fødsel. Jeg fødte på Haukeland (Bergen), og der skal det mye til for at du skal få velge keisersnitt, mye fordi de er universitetssykehus og trenger "treningen", men mest fordi det er det beste for barnet og moren så lenge ingeting tilsier at det vil bli problemer (stort barn eller smalt bekken).

Jeg fikk veldig god oppfølging under fødselen og var ikke redd. Alt gikk veldig fint for seg første gangen og gutten vår hadde det bra. Du får epidural, og jeg tror ikke det er mer smertefult enn andre fødsler - men det tar ofte litt lengre tid.

Da jeg skulle føde nr. 2 gikk det ikke helt på samme måte. Hun kom veldig fort da vannet gikk, og kom med beina først. Jeg fødte uten epidural, men fikk Pedundal. Ikke den beste løsningen, men det eneste vi kunne gjøre da. Det var en mer stressende fødsel, mest fordi navlestrengen var kommer rundt bena, og da måtte de få henn eut fort. Det klarte de bra, men jeg var mer redd, også etterpå.

Nå er jeg gravid igjen og håper at jeg slipper en setefødsel til. Jeg vil helst føde normalt, men vet ikke om jeg tør denne gangen. Mest fordi jeg er redd etter forrige fødsel, ikke fordi jeg ikke tror det vil gå bra. Blir det seteleie igjen vil jeg sterkt vurdere keisersnitt, selv om jeg ikke vil anbefale deg det samme.

En setefødsel er like fin som en vanlig fødsel tror jeg - og med flinke leger og jordmødre kan du føle deg trygg. De som har tatt keisersnitt får ofte mer problemer etterpå, og forskning viser at barn født med keisersnitt ofte får astma - så det er godt for både mor og barn om en klarer å føde vaginalt.

Lykke til uansett hva du velger :-)

Jaja

Tusen takk for at du ville dele din historie, Jaja! Jeg kom selv til verden med keisersnitt, så jeg har snakket en del med mamma om det. Hun råder meg til keisersnitt, selv om hun har hatt en del problemer med arret i ettertid. Jeg føler at det innebærer en del risiko uansett hva jeg velger, og et planlagt keisersnitt vil gi meg mer ro i den tiden som er igjen.

Lykke til med svangerskapet! Håper du får føde normalt denne gangen:)

Jeg anbefaler deg å føde vaginalt dersom du har stort nok bekken. Ingenting skummelt ved det. Du får en kjempegod oppfølging og ingen tar noen sjanser hverken med deg eller babyen. Les min fødselshistorie lenger ned på tråden. Lykke til med hva en du velger :))

Jeg anbefaler deg å føde vaginalt dersom du har stort nok bekken. Ingenting skummelt ved det. Du får en kjempegod oppfølging og ingen tar noen sjanser hverken med deg eller babyen. Les min fødselshistorie lenger ned på tråden. Lykke til med hva en du velger :))

Når det gjelder seteleie tror jeg det er mange ting man må ta med i betraktning før man bestemmer seg for ks eller vaginal fødsel. Vår første lå i sete, men snudde seg uka før termin. Jeg ble den gangen tilrådet KS siden han ble estimert til å være over 4 kg og at det ene bekkenmålet mitt var 1 mm trangere enn hva de ønsker.

Denne gangen lå tøtta på tvers, men snudde seg med rumpa ned noen dager før termin. Denne gangen ble barnet estiert til å være under gjennomsnittet og legen på sykehuset mente at siden jeg hadde født et barn på nesten 4 kg tidligere ville vaginal fødsel være uproblematisk. Ble satt i gang på termindatoen og hadde en fantastisk setefødsel. Fødselen gikk veldig fort (under en time) og babyen ble forløst på to rier. Legen som forløste vare fantastisk og det er tydelig at han er høyt ansett blant kollegaer. Hadde sett for meg at hodeforløsningen ville virke dramatisk, men det var det ikke i det hele tatt. Altså ingen komplikasjoner, ingen dramatikk og dro fra sykehuset 36 timer etterpå. Jenta var forsåvidt 3400g.

Man må nok følge magefølelsen sin og gjøre det som føles riktig.

Annonse

Jeg er enig med de andre her, gå for setefødsel! Jeg har prøvd både vanlig og sete, og setefødselen er den desidert beste opplevelsen. Den vanlige endte med tang, rift og infeksjon, men hadde ikke noe slikt under setefødsel.

Jeg fikk kjempeoppfølging underveis, og alt gikk strålende. Snakk med fødestedet ditt på forhånd om hvordan setefødselen forløper, og jeg anbefaler epidural.

Se på det som en vanlig fødsel med masse ekstra service fra jordmødre og fødselsleger. Og så føler du deg sprekere etterpå enn etter et keisersnitt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...