Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Får jeg ta men pakker med ferdig blandet melk om bord i flyet?.Får jo ikke ta med termos men vann gjennom kontrollen så da må jeg ha med ferdig blandet.Det er jo ikke lov å ha med flytende ting gjennom kontrollen.Eller hva?
Ludviginne - mamma!! Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har sendt mail til SAS og spurt, men har (selvfølgelig) ikke fått svar... Har søkt litt på nettet,og bl.a. funnet dette: I tillegg kan du ta med medisiner og helsekostprodukter som du kan sannsynliggjøre er nødvendig for reisen. Dette inkluderer morsmelkerstatning. Det er ikke krav om resept, men du må være forberedt på å godtgjøre at innholdet i beholderne er innenfor reglene, for eksempel ved å smake på innholdet eller ta litt på huden. http://www.boarding.no/art.asp?id=23718
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 Jo det er lov å ta med termos med vann gjennom kontrollen, og flaske med kaldt vann og alt du trenger for å gi babyen mat. Ingen problem.
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2009 Er du sikker på det?
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #6 Skrevet 13. februar 2009 100% Sikker, oss som ikke ammer må jo få lov å mate barnet vårt på fly også. De sjekket nesten ikke engang når jeg kom gjennom sikkerhetskontrollen med termos med kokt maltvann, flaske med vann og flere pulverdispensere med pulver. Man kan jo også ta med ferdig mme på kartong da, men da blir det litt mer styr å få flyvertinnene til å varme opp. Reise til syden i sommer med dette.
julijente Skrevet 13. februar 2009 #7 Skrevet 13. februar 2009 For sikkerhetsskyld så kan du jo bare ta med pulver og be flyvertinnen om å få varmt vann...
AmExx Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Har vært ute å flydd flere ganger, og det står vel også på avinor sine sider tror jeg, at barnemat er unnlatt reglene. Så jeg har sluppet gjennom med alt jeg har tatt med meg. Eneste man må være forberedt på er at man kanskje må smake på noe om der er åpnet! Som eks tåteflasker med vann i.
åpoiuy Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Dette er tull - jeg er hundre prosent sikker på noe helt annet ;-), etter å nesten ha havnet i håndgemeng med en dame i sikkerhetssjekken på Heathrow! :-) Vi reiste til asia via london. Det er riktig at de er snille på gardermoen, men de er det fordi de er greie - de lar det gå. Du kan ha med barnemat, og på gardermoen er praksis at du må være forberedt på å smake på maten for å få den med deg. - gjerne en av dem, og gjerne den som er åpnet... I london derimot er de ikke så snille... Der kan du velge mellom å ha beholdere med under 100 ml (noe som ikke finnes, tåteflaskene er større og det er også nan-pakkene og liknende - eksempelvis 200ml), eller smake på innholdet i ALLE beholderne! Det vil si at man på en 17 timers flytur uten kjøleskap kun har åpnede melkekartonger... er det rart jeg ble sint??? Til londons forsvar skal det sies at det fantes et apotek der hvor de hadde ferdigblandet mme man kunne kjøpe - hvis ikke hadde ting skåret seg bigtime! Så - på gardermoen kan du regne med at det går greit, men du har INGEN rett til å få det med deg, Skal du hjem igjen (noe jeg regner med at du skal :-)) er du overlatt til den flyplassens praksis, og da mådu være forberedt på å kaste det du har så sant det ikke er pulver og en termos med varmt vann hvor du kan smake på innholdey og forklare at du trenger den til å blande ut pulveret med. og da lærte vi at vi ikke skal være 100% sikre på noe...
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 13. februar 2009 Nå ble jeg i tvil om hva jeg skal gjøre.Vi skal reise med KLM Fra Trondheim-Amsterdam-Paris og samme ruten hjem igjen
AmExx Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/70_Reise+med+barn Her er i allefall avinor sine regler, de gjelder bare i Norge. Så om HI skal til utlandet kan hun sjekke det landet hun skal til sin "avinor". Vet ikke hva det kalles i andre land jeg, men det er ikke flyselskapene som har med sikkerhetskontrollen å gjøre. Mine erfaringer strekker seg kun til innenlandsflyging, så åpoiuy har helt sikkerter godt poeng over her. Spesiellt nick forresten, hehe, må bare spørre, har åpoiuy noen betydning?
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 Vi fløy til Tenerife, ikke verdens navle. Men de var heller ikke strenge på dette når vi skulle hjem. Men det er vel bare å ta en telefon til den flyplassen(e) man skal lande på å høre hvordan det er.
åpoiuy Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 åpoiuy er 6 taster fra å og til venstre - for å gjøre det enkelt :-) Siden du skal mellomlande og til amsterdam og paris som er store og trusselutsatte flyplasser ville jeg tatt med en termos varmt vann, en flaske kaldt, pulver til alle måltider, og nan til alle måltider. Da har du dobbelt og er sikker :-) Og husk at du skal tur retur - men det er kanskje ikke noe problem, i paris er det vel greit å få kjøpt slikt - vi måtte ha med all mat for 14 dager. God tur!!!
Sash Skrevet 13. februar 2009 #14 Skrevet 13. februar 2009 Bra spørsmål, lurte på det selv, men da har jeg enda et spørsmål, hvordan skal man koke flasker på hotelet? trenger man å gjøre det når ungen er 8mnd? Holder det med å bare vaske?
AmExx Skrevet 13. februar 2009 #15 Skrevet 13. februar 2009 Det finnes hotellrom som har kokeplate og kjøleskap på rommet. Vet ikke hvor normalt det er, men du kan jo ringe litt rundt og forhøre deg Sash. Om ikke så vil jeg tro kjøkkenet er behjelpelig. Men når ungen er 8 mnd er det vel kun tutten som må kokes, resten kan du vaske. Bodde i Oslo for et par helger siden på Thon Slottsparken tror jeg det var. Der fikk vi rom med kjøkkenkrok! Veldig greit!
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #16 Skrevet 13. februar 2009 Jeg ville bare vasket når babyen er 8 mnd. Jeg kokte når vi var i syden i sommer når lillemann var 5 mnd. Gud for et styr.... To kjeler som kun fikk plass til to flasker, så sto i en time hver kveld.... Kan jo eventuelt ta med en microsterilisator da de fleste hotellrom har micro. Men jeg hadde nok bare vasket godt i varmt zalo vann.
Sash Skrevet 13. februar 2009 #17 Skrevet 13. februar 2009 Vi skal til USA og vet at de har bare et kjøleskap i rommet, men som du sier kanskje jeg få bed dem å kokke tutten på kjøkkene dems. Vi få se... takk for svaret.
åpoiuy Skrevet 13. februar 2009 #18 Skrevet 13. februar 2009 jeg er ingen hysteriker, sluttet å koke flasker og kaldtvannet når kiisen rundet 3 mnd. Men - når vi var i et land hvor vi ikke selv drikker vannet ville jeg koke flaskene. Vi begynte opptimistisk med vannkoker'n pårommet og satte proppen i vasken på badet. Det gikk kjempefint helt til vi helte vann i vasken og proppen ikke var tett... så - vi endte med å ringe roomservice (vi bodde på 4 forskjellige hoteller...)- de er elskverdige, og på ekstremt bekymret mamma-vis forklarte jeg at de måtte FØRST VASKE, SÅ KOKE flaskene. Det gikk utmerket, så lenge de fikk tips og vi var tydelige. i et land hvor jeg får magetrøbbel av å se på springvannet, var det veldig greit å få de kokt. I tillegg er det jo nydelig å ha 14 dagers ferie fra flaskevasking :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå