Gjest Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 har kun jasminris i huset da så må være med det.
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Putt gurkemeie i vannet når du koker den, så blir den gul
Kickie Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Verdens beste ris (ihvertfall den beste jeg klarer å lage): Finhakk en halv løk Stek den blank i smør Hell over 6dl vann Smuldre i en (kylling)buljongterning Når vannet koker strør du over 3 dl ris. Ikke rør rundt! Ha på lokk og la koke til alt vannet er fordampet. Og igjen: Ikke rør rundt. Da svir den seg i bunnen. Når vannet har fordampet legger du et kjøkkenhåndkle over kjelen i 5 minutter. Deretter rører du godt for å få risen luftig. Så er den klar til servering. mmmm.... Denne oppskriften er nok til 3 personer
Nemlig Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Fikk servert ris med hakkede, skolte mandler av en fra Jordan. Det var veldig godt.
♥2 små gull♥ Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Kok risen i buljongvann! Veldig lurt også hvis du er dårlig og ikke får i deg noe særlig med mat. Buljong er næringsrikt og får opp energien din hvis du er dårlig. Men uansett er det kjempegodt
Chiquita Bananas Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har i kyllingbuljong da blir den veldig god.... Ellers kan du lage Meksikansk ris. Jasminris tacosaus kyllingbuljong gurkemeie for farge mais om du vil Bland alt sammen og kok på vanlig måte. Knalldigg å ha i burritos eller en avkobling til vanlig kokt ris til kjøtt.
Tiddelidu Skrevet 13. februar 2009 #8 Skrevet 13. februar 2009 Ha den mengden ris du ønsker og gjerne mye vann med masse salt. Halvkok risen og skyll den i vann (da skyller man visstnok av en del karbohydrater og saltet i tillegg til at risen ikke blir klebete). Sett kjelen tilbake på varm plate, smelt smør i bunnen og ha i risen igjen. Sett på lokk med opptørkshåndkle under. La så risen dampe i smøret og "skyllevannet". Det er viktig å ikke løfte på lokket, da går den kokende dampen ut. Risen er ferdig når du kan ta en vanndråpe på utsiden av kjelen og det "freser". Så knuser du litt safran. Lar seg lettest knuse med bittelitt sukker. Ha i noen dråper vann og bland dette i litt av risen. Når du serverer risen på et fat, har du den hvite risen i bunnen og den gule i mønster oppå. Veldig fint og godt. Den risen som brenner seg litt fast i bunnen av kjelen smaker skikkelig nam! =) Dette lærte jeg av en iransk venninne. Hun sa at dersom en iransk kvinne lager ris som kleber er hun en dårlig kokk.
Apples Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Hei Mye godt her - men mye som krever at man holder tungen rett i munnen ... Jeg synes selv at det er veldig godt å koke risen som den er, men men en liten håndfull karve oppi - blir den litt mer spennede på smak Ellers kan jeg jo anbefale "fried rice" Kot ris, steke litt egerøre, blandes. Ha deretter oppi litt amerikansk blanding (grønnsaker) ... spe gjerne på men hakket kokt skinke eller (min favoritt) pillede reker Freses godt opp i stekepanen og serveres sammen med en GOD soyasaus ...
**micke** Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 eller en mer indisk versjon (superlett)... kok risen på vanlig måte, men ha hele nelliker, anisfrø og tørket koriander i vannet... kjempegodt til kylling tikka masala, bl.a.!
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 Takk for masse gode tips, ble jammen ris i dag også pga dette:)
missmulatto Skrevet 13. februar 2009 #13 Skrevet 13. februar 2009 Kanskje med karri smak? Kok risen på vanlig måte. Når ferdig ha i en god slump smør eller 2 (eller 3 :-)). La denne smelte. Strø i godt med karri og rør rundt.
Den lille blå smurfen Skrevet 13. februar 2009 #14 Skrevet 13. februar 2009 Jeg pleier å tilsette finhakket grønn og rød paprika de siste 10 min, sammen med litt gurkemeie/safran. Karri er også godt! Men er litt lei karrismaken, så sist gang erstattet jeg med garam masala krydder! Kjempegodt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå