Gå til innhold

2 og 1 halv mnd, kraftig hoste (slim, tung i pusten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av tvillingene mine, har begynt å hoste noe veldig. Han hoster opp slim, og er veldig tung i pusten. Har også kastet opp et par ganger.. Legen sier at det ikke er noe farlig, og at det bare er "bra" at han er forkjøla sånn at immunforsvaret bygger seg opp :S Jeg får så vondt av at han hoster så mye.. Er det ingenting man kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesla her var vel rundt 3 mnd da vi var igjennom det samme. Skikkelig tung pust ( hørtes ut som hun hadde kols!), slimete og hostet til hun kastet opp. Var hos legen og fikk beskjed om at hun fint kunne bruke Solvipect- er visst den eneste reseptfrie hostesaften som så små barn kunne ta.

Den hjalp her ihvertfall!

Skrevet

Du MÅ aldri gi så små hostesaft. De klarer ikke styre hoste refleksen sin så hvis du demper den kan de kveles. Er sjokkert over at legen din anbefalte den.. Uff nei nei..

Følg med på almenn tilstand, vil han ikke spise og blir slapp så ville jeg tatt en tur til til lege/legevakt!!!!

Skrevet

Helt enig med Arwen. Ikke nøl med å ringe legevakten, hvis han strever så fælt ville jeg tatt en tur til legevakten med en gang.

Bakgrunnen for mitt råd er at jeg feilvurderte min datter når hun var 6 mnd, hun hadde store pustevansker , var på legevakten fikk ikke den hjelpa vi trenkte, sett i ettertid burde jeg da ringt 113 når jeg kom hjem. Men jeg ventet til dagen etter for å dra til fastlegen, og hun sendte oss direkte på sykehuset i ambulanse. Det var falsk krupp da, så det er noe annet.

Men poenget er at pustevansker er skummelt når de er så små, lett å feilvurdere, det gjorde de til og med på legevakten i vårt tilfelle.

Skrevet

Høres ut som jenta mi. Var på legevakta i stad og ble nesten lagt inn, skulle se det an i noen timer og hvis hun ikke ble bedre så måtte hun legges inn og få hjelp til å puste. Hun har bronkiolitt/RS. Hun fikk efedrin hostesaft, før det brukte vi solvipec uten effekt. Det har roet seg litt nå. Hun sover nå.

Jeg ville tatt med ungen til lege. Min er 6 mnd nå, men hadde det rett før hun ble 4 mnd også ( men ble ikke så dårlig da).

Skrevet

Du må få sjekket de for RS-viruset. Ikke å spøke med når de er så små. Da må de ofte legges inn for å få hjelp til å puste normalt. Det går masse av det viruset nå for tiden. Få snakket med legen din en gang til eller reis på legevakten så du får snakket med en annen lege. Du har ingenting å tape på det. De små kommer alltid først i køen også, så du slipper å vente så lenge.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Vi tok en blodprøve, hos legen.. Jeg ringte til legevakta igjen, han i resepsjonen sa at så lenge allmenntilstanden hans er bra så er det ikke noe farlig. Vi skulle stikke innom å hente litt hostesaft:S Men jeg ser jo at han har vanskeligheter for å puste noen ganger. Blir jo skikkelig bekymra! Hvis det ikke blir noe bedre drar vi til legevakta uansett hva de sier.

Skrevet

Mange som har svart her, men jeg tenkte jeg skulle komme med min erfaring.

Min sønn på 2 mnd ble syke med hoste og slim i jula - var inn og ut av legevakt i 2 uker før vi endte opp på sykehuset. Da ble det konstantert at han hadde RS virus og masse slim i høyre lunge som han ikke klarte å få opp. Vi ble ikke sendt fordi legene synes han hadde så bra allmenntilstand og fordi han spiste bra.

Mitt råd: Få legene til å ta en RS virus test på han, og få tilsyn av en barnelege på sykehuset før det går for langt. Bedre å være på den sikre siden.

Gikk fint med han på sykehuset, men fikk inhalasjoner i 10 dager for å bli kvitt alt slimet.

Lykke til!

Skrevet

Svarte deg i går. I dag måtte vi på legevakta igjen. Hun begynte å kaste opp veldig mye slim og kavet og styrte. Gråt seg helt lilla i ansiktet og hadde det ikke bra. På legevakta fikk hun forstøver på maske og ble bedre i pusten, men vi fikk beskjed om å se det an litt nå, blir hun verre igjen så må hun legges inn. Hun gråter mye og sover hele tiden men kun 5 min her og 5 min der, men hun kaster ikke opp slim og hun virker bedre i pusten. Høres litt KOLS-aktig ut enda men det håper vi efedrinen vil hjelpe på.

Det er skummelt det der. Ble veldig redd for jenta mi i dag morges da hun nesten ikke klarte å trekke pusten fordi hun hostet og kastet opp omhverandre. Nesten så jeg ringte 113, men så ga anfallet seg.

Skrevet

Hei! Takk for nyttig svar. De tar meg ikke seriøst på legekontoret, spør om hvem som har sagt det om rs viruset osv. Jeg ser jo at sønnen min ikke blir bedre av den hostesafta som de ga, så slimete som han er. Får så vondt av å se på at han har det sånn. Prøver heller å ringe sykehuset istedenfor.

Skrevet

Sykepleieren på sykehuset sa at jeg burde ta en rs virus test. Vi dro til legevakta, og legen mente at det ikke var nødvendig. Han har fått bronkiolitt. Vi måtte bare vente til det gikk over, og hvis ikke det gikk over så måtte vi tilbake.

Skrevet

Hei, meg igjen : )

I går ble jenta mi lagt inn på sykehuset. Hun ble så dårlig, måtte få forstøver med adrenalin hver 3. time hele natta. Vi ble skrevet ut i dag og fikk med oss en maskin til bruk hver 3. time hjemme.

Kan fort bli skummelt. Hos oss gikk det veldig fort fra hun var litt dårlig til hun ble kjempe dårlig..

God bedring : )

Skrevet

Jeg kjenner eg blir irritert på sykehuset/legen du går til. RS virus er ikke til å spøke me når de e så små...... Jeg har vært innlagt to ganger me min lille kar på 4 mnd, pga tung i pusten og hoste. Hver gang jeg har komt til min lege har han tatt det veldig alvorlig og sendt oss rett opp på sykehuset for å ta rs test, og få adrenalin innhalasjon, men når eg har vert hos legevakten , tar de mye lettere på det. Men då har eg sagt til legen, at han får ta ansvar for babyen min hvis det skjer noe, for eg vil ikkje stå ansvarlig for det, og da har tonen blitt annerledes hos legevakten og... Og du må legge på litt, si at det e verre enn ka det e. Det e mye bedre å ligge en natt og to på sykehuset og få innhalasjon, selv om det kansje ikke var høyst nødvendig... Her på sus er de veldig flinke de har lagt oss inn, selv om det kansje ikke var helt nødvendig, og vi fikk selv bestemme om vi ville hjem, eller være der oppe mer...

Dra opp til legevakte og krev at de skal ta en RS test... Bedre å dra noen ganger for mye... drypp MYE saltvan i nasen , det hjelper litt... Lykke til. Ikke kjekkt når de små er forkjølte og slite me pusten, Bler lite søvn på oss mammaer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...