Gå til innhold

Venninna mi har lyst til å gi babyen sin sjokolade!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er så glad i d sjøl og vil at sønnen på nesten 4 måneder skal smake d. Han har ikke smakt på noe annet enn mme enda.

Jeg spurte en sykepleier som sa at unger under 1 år ikke skal ha sjokolade blant annet fordi d inneholder kaffein og er for søtt. Dessuten kan ungen være allergisk sa hun.

Er d flere grunner? Jeg burdte sikkert ikke bry meg men blir litt irritert på at venninna mi ikke tenker mer på hva som er bra for ungen sin men bare på hva hun vil sjøl. Derfor vil jeg vite hvorfor d ikke er bra for han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En liten slikk dør ikke barnet av.,men skjønner ikke hvorfor på død og liv noen skal stappe alt mulig inn i munen på en baby.

Skrevet

Trenger det ikke, er en grunn.

Og en kan bli allergisk enten mot kakao, eller andre ting. Kakao er et allergen, som kan gjøre at en blir overfølsom for helt andre ting. Mine barn fikk ikke noe med kakao i, eller sitrusfrukter, før de var over året, pga at deres far er allergisk mot nettopp kakao og sitrus. Det er ikke sikkert mine barn hadde blitt allergisk mot akkurat det, men de var da mer utsatt for å reagere på NOE. Som f eks jordbær, pollen, dyr, nøtter osv...

Skrevet

Sjokolade kan inneholde spor av nøtter, som noen kan være veldig allergisk mot, særlig den første tiden. De fleste vokser det av seg.

Skrevet

Etter som jeg har skjønt så er sjokolade noe av det verste en baby kan spise. I tillegg til det over her så inneholder det ofte melk. For en ego mor!

Skrevet

"Some things to remember, avoid honey, chocolate and berries for the first 2 years of life. Avoid cow's milk for the first year of life. Unpasteurized honey contains bacteria that could kill a baby and cow's milk, chocolate and berries are highly allergic foods if fed too early. If you would like a good reference for feeding infants and children try "Child of Mine" by Ellyn Satter RD. If you are unsure, ask your pediatrician to recommend a dietitian for feeding tips"

http://www.dietitian.com/infants.html

Skrevet

Skulle nesten tro det var snakk om å gi sjokolademelk eller en HEL sjokolade...Gjør ingenting om babyen får smake bittelitt.

Skrevet

Jo, det er faktisk potensielt skadelig selv om det bare er ørlite grann! Ville du latt babyen din ta "bare et bittelite trekk" av en sigarett også? Det er bare bittelitt, og går sikkert greit. Det var helsesøster som brukte det eksemplet da jeg spurte om noe annet. Hun kalte det omsorgssvikt, faktisk!

Skrevet

en jordmor kalte det omsorgssvikt fordi vi lar barna våre smake på ting??

da er jeg en utrolig dårlig mor,og har en utrolig dårlig far til mine barn!!

jeg stappet ikke i mine barn ting før de evt gjorde tegn til at de ville smake..men det var snakk om en liten slikk på sjokoladen,isen,juicen o.l ikke biter,eller mengder.. og det er ingen av mine som har blitt skadet av det..

skjønner ikke helt det hysteriet rundt alt.. alle gjør jo forskjellige ting med sine barn!

Skrevet

ingen barn har hitill dødd av å få en liten sutt på sjokolade, men det er ikke bra heller. Det er bevist at babyer har mange flere og mer kompliserte smaksløker enn voksne, voksne har kun på tunge, mens babyer har på innsiden av kinnene og ved mandlene. Dette gjør at de er meget følsomme for smak. Hvis man introduserer søt mat før alt annet (utover mme/mm) vil barnet ha større preferanser for det søte og kan mislike smaken på "vanlig" mat som ikke er like søtt. Det er å skyte seg selv i foten! Det beste for babyen er å spise babymat som er "kjedelig" i smak, og minst mulig søt frukt i starten, for da blir ikke smaken av vanlig mat så uinterresant.

Forklar henne dette, så kanskje hun forstår at selvom babyen ikke tar fysisk skade av dette, så kan det bli vanskelig for henne som mor å tilvenne babyen vanlig mat hvis h*n er vant med søt smak.

Skrevet

nn 16:37

MME er basert på kumelk.. da er man vel en ego mor dersom man velger å gi babyen sin det også da? Og hvorfor er mor ego fordi hun vil "unne" babyen sin å smake på noe nytt, som de fleste babyer faktisk liker(selv om det ikke er så sunt!- så er det alltid noe sunt med det usunne, nemlig gleden!!)

Skrevet

Så du hører ikke på anbefalingene? Det er en grunn til at de er der.

Dette blir litt som å plassere ungen i baksetet uten sikring. "Ja, det gikk jo bra, vi kolliderte ikke. Ergo: ikke behov for sikring."

Selvsagt tåler mange barn sjokolade etc, men hvordan i himmelens navn kan du vite om din unge er blant de barna som kan få en alvorlig allergisk reaksjon, kanskje med pustestans? En god del kan få en slik reaksjon det første leveåret, men vokser det heldigvisav seg.

Det er ikke uten grunn at man fraråder små barn ulik føde. Og ja, det kan være snakk om bare en smakebit. Dette er ikke hysteri!

Skrevet

ja mme er basert på kumelk 18:37, men dette er bahandler på en spesiell måte slik at det som babyene reagerer på ikke er tilstede.

Babyer skal ikke ha ubehandler melkeprodukter pga allergifaren, og babyer skal ikke ha nøtter, som det finnes spor av i sjokolade, pga allergifaren, og babyer skal ikke ha raffinert sukker pga at kroppen ikke har utviklet de cellene som bryter ned polysakkaridene fullt ut når de er så unge.

Det er en grunn til at helsepersonell fraråder sjokolade og annet til babyer, det er ikke fordi de ikke vil at barnet skal smake på noe godt, men fordi det er potensielt farlig.

Skrevet

Signerer 18:51! Skjønner ikke at noen gjør noe som potensielt kan skade babyen når det er helt unødvendig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...