blomsterjenta Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Vi skal på besøk til svigerfar i helgen, overnatte fra lørdag til søndag. Han har røkt sikker 40 om dagen i 40 år, og samboeren min synes det er vanskelig å be ham om ikke å røyke inne når vi er der. Han har vært her på besøk etter at vi fikk barn, og da respekterte han at vi ikke lot ham røyke inne hos oss. Men det blir noe annet å be ham om det når vi kommer på besøk til hans hjem, mener samboer... Svigerfar er gammeldags og ikke helt i kontakt med nyere forskning rundt skadevirkninger av sigaretter.... mener at han selv umulig kan ta skade av det, han har aldri kjent seg dårlig... Derfor tviler jeg på at han selv tenker at han skal røyke ute det døgnet vi er der. Hva sier dere? Noen som har vært borti liknende? Jeg klarer ikke tanken på at vesla på 3 mnd skal ligge og puste inn Prince uten filter, liksom.... Føler ikke at det er spesielt hysterisk. Kjæresten min liker jo heller ikke tanken, men jeg mistenker at han heller lider seg (og lar vesla lide) gjennom det, siden det bare er så kort tid, og han sjelden har "sagt i fra" til faren sin før. (Vi er sjelden på besøk der, for å si det sånn)
*Novembermor*Sebastian<3 Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 hei:) Forstår SÅ godt frustrasjonen din. Har det samme problemet her. Men jeg setter ned benet. Barnet mitt skal få lov til å slippe å puste inn slike gasser. Jeg er nok ganske så krass. Men synes det er viktig at jeg gjør meg innenforstått med det. Sønnen min er snart 3 måneder og de som røyker må bare respektere at vi ikke lar de små lungene fylle seg med røyk. Forstår at du synes det er vanskelig. Men her må nok sambo din snakke med far sin. Kan jo også hende han synes det er ok. Om han ikke går ut,at han hvertfall røyker ut av vinduet eller ut terrasse døra. Synes det er ganske så sykt at vi som blir foreldre den dag i dag skal slite med disse tingene. Hvertfall når det gjelder ens egen familie. Er leit egentlig. Det burde ikke vært noe vi hadde vært nødt til å si ifra om. Det burde blitt forstått selv. Ønsker deg lykke til jeg! Stå på kravene dine:)
Makko med to små gutter Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 Tror ikke det er særlig skadelig når det er snakk om et døgn. Dere kan jo ta med baby'n å gå ut av rommet hver gang han tenner en røyk. Men vær forbredt på at alt, også baby'n kommer til å stinke røyk når dere drar derifra. Å be røykere om å ikke røyke i sitt eget hjem er ømtålig. En kompis gjorde det (for meg) når vi var hos en "barndomskompis" av sambo. Han godtok det når vi var der, men flippa helt ut etterpå. Etter det har vi kutta all kontakt (tror fler av de andre gutta gjorde det også). Mamma er også storrøyker. Hun går heldigvis ut nå (begynte når jeg var gravid). Hun har ALDRI tatt hensyn før selvom jeg ikke tåler røyk og min stakars gamle far er asmatisk. GLEDER meg til den dagen mini begynner å kommenterer at hun lukter vondt når hun har vært ute å røyka.
blomsterjenta Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 12. februar 2009 Takk takk;) får vel bite tenna sammen og ta en telefon opp. Og håpe det ikke gjør at vi ikke er like velkomne. Jeg merker at for min del er et døgn altfor lenge med sigg og veslejenta i samme hus.
blomsterjenta Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2009 takk for råd, vet jeg er på litt utrygg grunn. får trå varsomt, og håpe at han fremdeles vil ha oss på besøk!
*Novembermor*Sebastian<3 Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Jeg synes ærlig talt at man må kunne si ifra om slike ting. 1 døgn er ikke sikkert så skadelig,men er prinsippet. Om man ikke liker det,så liker man det ikke. Og skjønner det er fælt å be dem om dt i eget hjem. Men derfor skrev jeg at det går an å møtes på halvveien. ut vinduet eller under vifta på kjøkkenet. Synes det er på en måte ansvarlig jeg. Og selv om disse menneskene velger å røyke,bør ikke alle andre finne seg i det å puste det inn. Er ikke sikker jeg er like "hysterisk" når minsten blir større,men nå er han så fersk at jeg vil ikke fremkalle irritasjon som igjen kan gi astma for at jeg ikke turde å si ifra eller skulle på en måte være "snill". Puh..hehe.. Ble litt vel engasjert her jeg! Bare synes røyken har fått så sinnsykt makt.. Ingen ting som er rettet mot noen av dere altså
augustsnuppa08+lillebror11 Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 uff har samme problemet her hos mine foreldre, vi overnatta der i julenen og jeg måte bare si i fra ,synes det er ille at de ikke ta mere hensyn, det er jo stross alt barnebarnet dems, det gikk greit frem til snuppa la seg (soverrommet er rett vi siden av stuen) så røykte de i stuen og jeg måtte si i fra igjen, det siver jo røyk inn i rommet hos snuppa uansett, da ble stefaren min litt sint, at jeg forlangte noe slik i hans hus, så etter det overnatter ikke vi der noe mer. jeg syns det er en prinsipp sak at man ikke skal røyke med barn i nærheten uansett alder!!!!
frk-fryd Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Hallo, man kan ikke la babyer røyke for å være høflig. Jeg hadde nok prøvd å spørre på en fin måte, men hvis jeg fikk nei, hadde jeg ikke dratt. Min svigermor røyker som bare det, og mannen min sa klart ifra når jeg ble gravid at nå er det slutt på røyking inne når vi er på besøk. Det har gått helt fint, og svigermor røyker nå alltid ute. Blir jo så mye bedre luft og lukt inne:) Hun har ordnet seg en krok på verandaen, og vi passet på å komentere hvor mye bedre lufta var inne.
Frøken Freken Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 Jeg ville snakket med far til sambo på FORHÅND, for jeg er ikke enig i at man kan forlange at han skal gå ut av sitt eget hjem Si det som det er - vi er litt omtatt av å holde tassen borte fra røykluft, så vi lurer litt på hvordan vi kan få til dette når vi er hjemme hos deg? Da svarer han sikkert at han kan gå ut, eller røyke på soverommet eller gudene vet. Hvis han sier at han ikke vil ta hensyn er det lov til å si at dere blir hjemme. Mine svigers røyker under vifta når Snuppelure har lagt seg og går ellers ut. Alt vi har lukter røyk når vi har hatt der, teppet under babygymmen, bodyene hennes - alt i hop
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå