Gå til innhold

Skal grunne og male furupanelet i gangen ... Noen som kan hjelpe meg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn egentlig så vet jeg ikke helt hva jeg har startet på.. hehe.. Men har nå ihvertfall løsnet det elektriske fra veggene som mannen sa.. ( ledningene) .. Så de henger løse overalt der nå.. Også har jeg maskert rundt bokser ol som ikke skal males.. ( er noe stikkkontakter, alarmbokser osv).. Men.. Jeg har jo ikke sjans ti log få malt ordentlig uten og kline litt maling på noen av ledningene.. For de sitter jo fortsatt fast i boksene selvom jeg har løsnet de fra veggen.. Så litt blir det jo på de helt innerst mot boksen.. Normalt det eller?? Vil ikke skuffe mannen når han kommer hjem.. hehe.. =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du klarer ikke lirke litt maskeringstape mellom ledningen og veggen da (helt opptil boksen) og tape rundt ledningen? Så tar du bare en av ungenes malepensler og dytter malinga rundt :o) Sjøl har jeg litt maling på ledningene langs gulvet, for jeg bare la maskeringstape oppå og glemte at malinga (kan) renne® ned om jeg er litt ivrig, hehe.

Husket kvistlakk om panelet er ubehandlet?

Skrevet

Forresten - boksene kan tas av. Er det lysbrytere og sånn du mener? Spørs litt hvor gamle de er, men enten kan du bare vippe dem av med et skrujern eller skru dem av hvis det er skruer på. Sikkert lettere å komme til da.

Skrevet

sist uke fikk jeg beskjed om å kvistlakke 2 ganger for det er kommet en ny type nå som det er tatt ut en del stoffer av,så den er ikke så god som den var før....

ellers er det å bruke pensel med lite bust på.

(ungene har som regel noen fine)

Skrevet

Skal ikke ha kvistlakk på.. Vet at man egentlig skal.., men for det første så er ikke panelet nylagt og for det andre så kan jeg desverre ikke holde på med det akkurat nå som jeg er på tjukka.. hehe.. =)

Skal prøve og lirke litt mellom ledningene..=)

Skrevet

Skru av stikkontaktene og alt du kan få av veggen. Blir mye finere sluttresultat om du får malt litt under de også :-)

Skrevet

Jeg ville uansett hatt på litt kvistlakk. Selv om panelet er gammelt, så kommer de fort til syne. Tre er levende materiale og kvister kommer til syne og panelbordene begever seg i forhold til hverandre, uansett alder.

Jeg hadde sørget for lufting og pauser da jeg var gravid og holdt på med det samme somdeg :-)

Skrevet

Om panelet er over 10 år gammelt trenger man vist ikke å kvistlakke.

Vi viste ikke hvor gammelt panelet i kjellerstuen vår var(var her da vi kjøpte) så jeg hadde to lag kvistlakk over for å være på den sikre siden. Er jo kjedelig å bruke mye tid på å male det fint om det sprekker opp.

Skrevet

Kvistlakk skal man ikke bruke som gravid.. Men uansett om jeg ikke hadde vært gravid så hadde jeg ikke brukt kvistlakk.. Malingen vil dekke kvistene sammen med grunningen.. ( jeg skal ikke beise panelet men male).. Det som kan skje er at det kan komme kvae etterhvert uten kvistlakk pga som dere sier er levende materiale..

Men ifølge maleren så skal 2 lag med maling samt grunning dekke kvistene lett.. Kvae kan han ikke garantere mot uten kvistlakk.., men det er helt greit.. det har stått oppe nå i 5 år uten at det har lekket kvae noe sted.. =)

Skrevet

Vi har 25 år gammelt panel som lekket kvae etter maling. Aldris sett det før.

Skrevet

Det stemmer ikke, fikk jeg beskjed om da vi malte panelen i loftsstua. Det skal kvistlakkes uansett. Det er ikke bare det at det kan lekke kvae, men det blir mørke skjolder i malinga over kvistene, skikkelig stygt, og veldig kjedelig når man har bestemt seg for å bruke tid og krefter på å male et rom.

Skrevet

Det finnes forresten vannbasert kvistlakk som ikke inneholder løsemidler.

Skrevet

At kvistene ikke synes gjennom malingen vet jeg at den ikke gjør.. Ikke de første 5 årene ihvertfall.. For jeg har malt uten kvistlakk før.. Og den dekket totalt.. Men uansett så har jeg nå startet med grunningen og tatt en vegg allerede.., men noe jeg hadde glemt var hvor sliten man faktisk blir i armen.. hehe.. =)

Skrevet

Kvistene kan også "sprekke" om man maler uten kvistlakk. Da vil de synes gjennom malingen uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...