Gå til innhold

Risiko ved åpen donor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for åpen eller lukket donor, men jeg heller mer mot åpen slik at min sønn eller datter selv kan bestemme om han eller hun vil vite mer om sitt biologiske opphav senere i livet. Jeg er også redd for at mitt barn skal bli bitter på meg dersom jeg fratar vedkommende en slik mulighet.

På samme tid har jeg blitt advart mot bruk av åpen donor pga. rykter om at mange av disse er homofile og redd for at de ikke kommer til å få barn, og dermed har et sterkt ønske om å spre genene sine for så å håpe på at avkommet en gang tar kontakt. Jeg for min del tror ikke på dette, men vil gjerne vite om dere har hørt snakk om noe slikt?

Jeg vil imidlertid presisere at jeg ikke har noe som helst imot homofili, men stusser litt dersom jeg kan risikere at et vilt fremmed menneske gjør dette i håp om å få en slagt "farsrolle" en gang i fremtiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om de gjør det fordi de ønsker og bli kjent med barnet en gang i fremtiden så må vel det være bedre en om de gjør det utelukkende for penger og er kalde mot barnet når barnet en dag oppsøker donor?

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at mange åpne donorer er gamle! Noen er 60 år, dvs at de mest sannsynlig er døde når barnet blir 18. Og er de ikke døde så er det vel uansett ikke noe hyggelig møte med sin "far", en gammel sliten mann..

Skrevet

Trodde seriøse spermbanker opererte med aldersgrense. Vet at her i Norge søker de etter donorer mellom 25-45.

Og jeg skjønner ikke helt problemstillingen med at den åpne donoren skulle ønske kontakt og ha "farsrolle" i fremtiden. Sannsynligvis er det jo det barnet OGSÅ ønsker om det velger å ta kontakt m donor ???? Og barnet er jo da uansett voksent og bestemmer selv hvilken kontakt det vil ha fremover. Synes det er en positiv holdning av donor jeg, homofil eller ikke...at de gjerne har et oppriktig barneønske.

Det er vel nettopp det vi har også som velger å bruke donor for å få barn .....

Skrevet

Hei.

Det er aldersgrense på 18-45 år for å donere hos cryos.

http://dk.cryosinternational.com/bliv-saeddonor.aspx

Jeg har ALDRI hørt snakk om donorers motiver for å donerer. Har hørt kun om en som gjør dette privat, tror han kaller seg for sverremart - mange advarer oss mot han. Jeg må innrømme at jeg selv er skeptisk til en privat donor, betryggende med noen som går via klinikk. Jeg er veldig opptatt av er at de er testet nøye for sykdommer. Du kan gå inn på siden og lese hva de søker etter hos donorer. Om de er homofil eller heterofil spiller ikke noe rolle for meg. Har venner på begge siden og de er jo like flotte uansett legning :-)

Skrevet

http://www.berlingske.dk/article/20071005/danmark/110051259/

Hej!

Jag tror att detta inte stämmer. De flesta donerar nog för pengar. Jag har läst endel av donatorernas profiler och de flesta har flickvänner/fruar

I Sverige får bögar inte donera blod eller sperma (gammal rädsla för HIV). Vet ej hur det är i Danmark med detta.

Jag bifogar en länk till en artikel om donatorers motiv (jag har skrivit detta förut...)

mvhAsta

Skrevet

Les Asta' Link ovenfor, der for du svaret.

Jeg hadde heller valgt en venn/kompis da, som kan være der hele oppveksten. Mange donorer kaller seg pappaer allerde, og håper barna tar kontakt.

Hva om du og barnet har en pappa, i den rollen? hva med han da? Når denne "nye" spennende pappaen dukker opp.

Vi har diskutert dette før her, en av jentene her inne er adoptert, og hun som så mange andre adopterte blir skuffet når de kontakter sine biologiske foreldre, og gjennomgår en identitetskrise etterpå - og skulle ønske de aldri hadde hatt muligheten.

Jeg har valgt lukket donor, men vet masse om min datters donor.

Jeg har bestilt full rapport om han, hans foreldre, søsken og tanter og onkler, og besteforeldre, en personlighets test av donor, barne bilder av han, ett intervju på engelsk på lydfil, og en hilsen til meg og datteren min, som han har skrevet med hånd til alle som bruker han.

Jeg har fått vite enormt mye han, rapporten innholder sef. vitale mål og farger, på han og hans familiemedlemmer, postitive og negative egenskaper, sykdommer, utdannelse og yrke.

På donoren, vet jeg hva han spiser av mat, hva han ikke liker, hans syn på livet, personlighet, hvor han liker å reise, hva han gjør på fritiden og hva han ser i hos venner. Akkurat det samme som ved åpen donor kan jeg tenke meg. Forskjellen er bare at han ønsker ingen kontakt med donorbarn, og han var ung, men ikke så unge lenger da det er gått noen år siden han donerte.

De som er åpnedonorer, det er bare å gå inn å titte på donorbanken. ER ofte 40-45 år og plusser du på 5 år mens det ligger på is, er donorene ofte 50 år når barnet blir født. Men det synes ikke jeg er så galt, motivet er mye værre synes jeg, da kan man heller finne en mann/venn som kan være der fra dag en synes nå jeg...

I Danmark har jeg også lest at donorer ikke kan være homofile, i Norge er "alle" det, men nå synes jeg personlig at det ikke er så ille - det er heller ikke arvelig.

Skrevet

Vet ikke om kriteriene for alder på donor varierer fra donorbank til donorbank, men det jeg har lest om donorbanken hvor jeg har bestilt fra så er donorene (gjelder både anonyme og åpne) fra 18-39 år gamle og man kan bestille all den informasjonen som det henvises til over her til både åpne og anonyme.

Skrevet

Gokväll på er!

Cryos har åldersgräns till man är 45 år.

EuropeanSpermBank till 39år /A

Skrevet

Ett lite spørsmål bare.. hvordan har di fått så mye informasjon om din lukkede donor?

Ut fra det du skriver er det jo omtrent bare navn og telefonnummer du ikke har tilgang på om vedkommende.

Skrevet

Hej!

Detta finns på 99 % av alla donorer som Stork använt sedan mitten på 2006. Då bytte de leverantör från Cryos till EuropeanSpermBank. /Asta

Skrevet

Spennende!

Jeg har nå bed Stork om info. og bad om donor nr. også - men det virket det ikke om som de hadde hørt om.

Sto ikke på arket jeg måtte returnere heller.

Jeg skrev at jeg ville ha det om mitt barn skulle treffe ett annet donorbarn, da fikk jeg bare til svar at det var en interessant tanke..

Jeg får se hva de sender meg.

Om man får så mye info. hva tenker dere om å gi info'en videre til barnet? Jeg tenker at med en gang man vet så mye blir det jo som en person - og som en person man kan savne. Disse psykiatrerene er jo så opptatt at det skal bare være en donor, og ikke en pappafigur man kan savne.. Kanskje vente til barnet blir nesten voksen?

- Noen tanker om det?

Skrevet

Hej!

Föreningen FEMMIS har sett till att Stork lämnar ut donornummer. Nina var helt emot det då jag o min fru vill ha det.

Vi väntar med att ge detaljer om donoren tills sonen verkar genuint intresserad. Har infon i bankfacket ifall något händer hans mammor.

Ha det bra /A

ps ni heta FEMMIN i Norge, vore det inte feminint och snyggt ;)

Skrevet

Takk for svar igjen Asta :-)

Ja, jeg tenker det samme som deg - oppbevare det til hun er stor nok.

Det blir spennende å se hva Stork sender av info nå :-)

Ja, det er ett fint navn - går ann å lage en "søster-forening" til den svenske, tenker jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...