NormaJean Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 er så frustert, er styreleder i ett lite sameie på 12 leiligheter. Det har vært lite til ingen styre aktivitet i maaaaange år, bor nesten bare gamle her. Så det er nok å ta tak i. Bruker nå endel tid, spesiellt siden jeg er den eneste som egentlig gjør noe, bortsett fra en annen person. skriver brev i hytt og pine, godkjenner osv. jeg og sambo måker, rydder og holder orden. styrehonoraret er ikke oppdatert på MINST 10-15 år og er på 2000kr/året. jeg syns dette er altfor lite i forhold til arbeidsmengden jeg har fått. skal foreslå økning på generalforsamlingen, men er usikker på hvor mye. vil ikke tjene så mye, men vil ha riktig kompansasjon for jobben jeg gjør. har feks brukt 5 timer på en sak nå i kveld. noen som kan komme med innspill? hvordan er det i ditt borettslag/sameie? huff er så lei akkurat nå.....
It's all about me Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Jeg har opplevd alt fra 0,- til 15 tusen. Hvor mye som betales kommer jo også an på om du er styreleder eller bare styremedlem.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Kommer vel litt ant på hvor stort borettslaget er, samt hva de bestemmer seg for på generalforsamling hva som skal godtgjøres! Da vi sist bodde i borettslag fikk styreleder 100.000 i godtgjørelse i året, styremedlemmene måtte dele en pot, husker ikke nøyaktig beløp, samt at de som var vara fikk 800 kroner pr.gang de møttes. Dette honoraret er jo selvsagt skattepliktig!
Enknerteiertogenspire Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Hei! Jeg satt i styret noen år i vårt tidligere borettslag. 16 leiligheter. Vi var tre som satt. De to første årene fikk styreleder 15000 og vi to andre 5000 hver. De to neste årene delte vi styreledervervet og fikk 25000 tilsammen som vi delte. Dere må virkelig gjøre noe med dette! Det er jo mye jobb. Tipper ingen protesterer hvis dere sier at dere ikke gjør det for så lite penger. Er sikkert ikke så mange som er villige til å gjøre det for så lite penger... Stå på! Ps: I tillegg hadde vi jo forretningsfører som tok seg av det økonomiske.
NormaJean Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2009 jeg er styreleder. det er 3 i styret, kun en som faktisk gjør noe.
NormaJean Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2009 knærten: der beskriver du jo veldig min situasjon. vi har og forretningsfører (en ræva en, men det orker jeg ikke gjøre noe med nå) men hvordan burde jeg gå frem for å øke honoraret? er det noe jeg kan vise til på nett? må bare fikse dette snarest, dritt å gjøre alt dette gratis.
Enknerteiertogenspire Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Ta kontakt med forretningsfører og hør hva hun/han sier... Selv om han ikke er flink så burde han kunne reglene for når dere kan endre på dette. Det er mulig dere må vente til generalforsamlingen, men det er mulig dere kan ha en ekstraordinær der dere kun tar opp dette. Det er kanskje ikke så lenge til dere skal ha i alle tilfelle? Det pleier jo som regel å være i april mai. Dere må nok sende ut et orienteringsbrev og blanketter i forkant av møtet der folk kan forhåndsstemme. Er ikke sikker på dette altså, men det er det som er vanlig prosedyre ved andre "store" avgjørelser. Kom på nå at dere sikkert kan ta kontakt med feks norges velforbund eller noe knyttet til borettslagene slik at dere kan få hjelp/tips til hvordan dere skal gå fram. Men, dette burde forretningsfører ha peil på altså...
M@mm@ til mine barn Skrevet 11. februar 2009 #8 Skrevet 11. februar 2009 Regn på timene dine og gang med vanlig gjennomsnitts timelønn.
NormaJean Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 11. februar 2009 forretningsføreren får 15.000kr i året. ikke at jeg syns hun fortjener det. vi har ett salg av en leilighet (dødsbo) nå og hun har fyllt ut masse feil i opplysningskjema til prospektet. men hun får 4300kr for å fylle det ut da. gahhhhhh og jeg sitter nå og rydder opp.
M@mm@ til mine barn Skrevet 11. februar 2009 #10 Skrevet 11. februar 2009 Vis til alt arbeidet du og foreslå vanlig timelønn. Det er en jobb med masse arbeid og det skal du ha betalt for. Det fortjener du.
NormaJean Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 11. februar 2009 får vel argumentere med at med økt arbeidsmengde så må honoraret økes tilsvarende....
M@mm@ til mine barn Skrevet 11. februar 2009 #12 Skrevet 11. februar 2009 Ja, 2000 i året er ikke mye i dag. Kanskje du skulle funnet kroneverdien fra sist gang beløpet ble fastsatt. Og den gang var kanskjed arbeidsmengden mindre og ? Kanskje du har det liggende ?
M@mm@ til mine barn Skrevet 11. februar 2009 #13 Skrevet 11. februar 2009 Og, vær klar over at du har rett på å få dekket kjøreutgifter etter faste satser og reelle telefonutgifter i forbindelse med jobben. Har du spesifisert tlf reg.?
Gemini77 Skrevet 12. februar 2009 #14 Skrevet 12. februar 2009 Dere i styret må bestemme dere for hva dere syns er en fornuftig sum, og deretter må dette tas opp på høring på neste sameie-møte. Der må dette vedtas for at dere skal kunne få denne lønnen. Dere skal jo også fylle ut et skjema før det årlige sameie-møtet om hva dere har gjort det året som har vært. Der vil de andre få en pekepinn på arbeidsmengden etc. Dere kan ikke gjøre noen ting med lønnen uten at dette er vedtatt av resten av seksjons-eierne. Jeg er styreleder i et sameie med 16 hus, og dette er helt nytt. Så med andre ord så skal ALT på plass. I tillegg har vi klage sak mot utbygger etc. MASSE jobb, og en hau av befaringer! Vi har 20.000 kr tilsammen som skal fordeles på 5 stykker. Jeg får 8.000 kr av dem. Så skal det skattes av dette også. En styrejobb skal man selvsagt ikke gjøre gratis, men heller ikke for pengene. Dette er et styreverv som man gjør for å bidra til miljøet rundt seg. I tillegg så må de fleste i et lite sameie være med i styret på et tidspunkt, da styret skiftes ut i ny og ne.
NormaJean Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 12. februar 2009 har ikke spesifisert regning, men skriver logg hver gang jeg gjør arbeid/ringer for sameiet. et annet spørsmål siden jeg får så bra svar av dere:) hva gjør man om noen i ett sameie bryter vedtektene? dvs. leier ut leiligheten selv etter at man har fått avslag?
NormaJean Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 12. februar 2009 nei jeg gjør ikke akkurat dette for pengene sin skyld, hehe, skikkelig dritt jobb. problemet er at INGENTING er gjort på kanskje 10 år, oppdaget etter at vi kjøpte at det er påvist fukt i vegger, taket er helt forfallent osv. så må rett og slett redde bygget... alle kommer og klager på naboen til meg og vil at jeg skal rydde opp i allt som har bygd seg opp i flere år. så jeg vil rett og slett ha en kompensering for all den tid jeg putte inn i sameiet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå