Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har forsøkt å få dette til en stund. Er på min 2 runde med pergo nå og håper jo i det lengste at spiren skal sitte... MEN jeg må jo være realistisk, og dersom vi ikke har oppnåd noe resultat i medio April blir det lapraskopi i mai.

Nå er mitt spørsmål til dere, hvor lang tid tar det fra lap til man kommer igang med prøverør?

Jeg bor 4 fra Oslo, så regner med at Rikshospitalet er det nærmeste for min del.

Det har sålangt i utredningsprosessen ikke blitt funnet noe galt med noen av oss. Jeg fikk pergo pga litt treg eggløsning, og får at evt flere egg skulle modnes slik at det var en litt større sjanse for at noe festet seg

Kan jeg sende inn søknad om prøverør før lapraskopien er tatt til Rikshospitalet?

Har hørt at andre sykehus rundt om i landet godtar det.

Blir veldig takknemmelig for svar ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fikk tatt en HyCoSy hos Merethe Blakstad på Majorstuaklinikken i Oslo. Siden jeg hadde tatt den så slapp jeg lap. Dermed så ble søknaden vår til riksen sendt tidligere, og eksperimentering med hormoner gjorde vi i ventetiden. Vi lyktes ikke i ventetiden, så nå er vi i gang med første forsøk nesten fem mnd etter sendt søknad.

Lykke til! Håper det lykkes for dere. Det er jo lov å håpe i det lengste. Det gjorde jo vi også :-)

Skrevet

Hei akicha,

Takk for svar.

Dette du hadde tatt på Majorstuaklinikken... hva er det? hvordan foregår det, og hva betalte du ?

Skrevet

Jeg gikk på Pergo i mange mnd, uten resultat. Tok lapraskopi, der alt var bra. Fortsatte på Pergo i noen mnd 5-6 tilsammen tror jeg.

Hadde et forsøk med inseminasjon i juni 08, uten effekt.

IVF agust 08, der det ble satt inn et egg.

Venter tvillinger i mai :)

Tar lang tid å gå igjennom alt, lykke til.

Skrevet

Hei,

Jeg hadde lap i begynnelsen av oktober, og fikk time til forsamtale (Riksen) ca 4-5 uker etterpå. Da hadde jeg faktisk blitt gravid i mellomtiden, så de satte jo ikke i gang noe forsøk da, men jeg kunne ringt inn første mens etter forsamtalen for oppstart med inseminasjonsforsøk. Jeg antar at de kanskje vil forsøke dette med dere også, siden de ikke har funnet noe spesielt galt med dere, og siden du er såpass ung (hvis du er født i -78 som nicket ditt antyder? Jeg er også -78modell, og de kaller meg sååå ung på Riksen siden snittalderen der er ca 35).

Jeg har hatt et mislykket inseminasjonsforsøk nå i februar, etter at jeg mistet da jeg var gravid i høst (MA) og vet ikke hvor lang tid det evt blir å vente på ivf-forsøk. Tar muligens et inseminasjonsforsøk til først, det er enklere og billigere.

Du kan ikke sende søknad om prøverør selv, det må legen gjøre på dine vegne. I vårt tilfelle var det legen som opererte meg under lap som sendte søknad samme dag som operasjonen fant sted.

Har dere fått noen indikasjoner på om de vil forsøke inseminasjon eller om de går rett på ivf?

Skrevet

Hei Lioness,

Takk for svar. Ja jeg er 78 modell som nicket mitt antyder. Var på Gyn poliklinikk idag for oppfølging, og legen min fyllte ut papirene for lap. Får tilbakemelding på tidspunkt i løpet av uken. Hun regnet med mars/april.

Hun sa ingenting om inseminasjon eller ivf, det kommer vel kanskje an på resultatet av lapraskopien ?

Hun sa også at papirene ble sendt samme dag som lap blir utført, jeg har imidlertid en venninne som har fått sendt de tidligere. (hennes lege sa nei, men da hun snakket med sykehuset direkte var det helt ok at de ble sendt FØR lapraskopien grunnet ventetid osv)

Fikk høre idag at ventetiden på riksen var 6-9 måneder... syntes det var litt vel lenge. Lurer på å søke i Porsgrunn. Hørte idag at ventetiden der er max 4 mnd... stor forskjell på 4 og 9 syntes jeg....

Skrevet

Ja, du har nok rett i at resultatet av laparaskopien har noe å si for behandlingsopplegg. Man må jo feks ha åpne eggledere for AIH!

Er de kun gynekologer som kan sende henvisning til prøverør? Hvis ikke kan jo evt fastlegen gjøre det for deg - men de kan muligens ikke det... ikke vet jeg.

Synes også 9 mnd var lenge.. hvor hørte du det? Du kan jo ringe dem direkte og høre, og så ber du om henvisning der hvor ventetiden er kortest? Den varierer visst veldig mye, jeg fikk høre at den ikke var så lang da jeg søkte i oktober, men det kan jo ha endret seg .

Enig i at det er stor forskjell på 4 og 9 mnd!! Det er jo nesten et halvt år med venting og venting og venting... som om man ikke har ventet mye allerede!

...og så er det jo de som blir gravide på egenhånd etter lap...! Kanskje du er heldig!

Skrevet

Hei igjen,

Jeg tror ikke fastlege kan sende henvisning til prøverør, det foretrekkes i alle fall at man er ferdig utredet via Gyn poliklinikk på sykehus eller lignende.

Det var "min" spesialist ved gyn poliklinikk på sykehus som fortalte om ventetiden. Hun jobber jo med dette hver dag så hun vet det vel. Jeg kommer uansett til å ta en telefon til begge steder så snart dato for lap er satt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...