Gå til innhold

dere med små på 4-6mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere alle leggerutiner?

Ingen som opplever at det selv ikke nå er mulig å få til noe fast på kveldene når det gjelderklokkeslett og måltider?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo da.Har en gutt på 4 mnd.Han sovner ikke før kl 24-01 om natten.Har prøvd å få det til tidligere men det går ikke.Helsesøster sa at vi skal legge han kl 20 og bare la han ligge til han sovner.Skal gå inn å gi han smokken når han gråter.Men jeg er ikke klar for dette ennå.Håper det retter seg av seg selv jeg da :-)

Skrevet

har en tulle på 5 mnd, hun legges kl 19 ca hver kveld. Begynte å legge henne i sengen før oss da hun var 6 uker, ble tidligere og tidligere med tiden, nå er det som sagt kl 19 ca.

Har akkurat begynt med smaksprøver til henne også, ikveld kl 18 fikk hun sitt første måltid! Maisgrøt, mm og en liten bit banan ;) nam nam, hun gaper og spiser! Herlig.

Men det er lite rutiner her egentlig, det er hun som styrer showet... Så ser det an på henne. Om du har en som er en natteravner, er det vel ikke så lett...

Min derimot våkner mangen ganger på natten, håper det endrer seg nå når hun begynner å få mat og kan sove lenger. Hun våkner nå i 22-23 tiden og vi ha mer mat, har vært slik nå i ca 6-8 uker... Før jul og nyttår, da hun var 3 mnd sov hun fra 19 helt til 01-02 kanskje 03, og våknet ikke mangen ganger på natten.

Hvordan sover din på natten? og hvor gammel er nurket?

Skrevet

Har en datter på 6mnd, legger henne klokken 19, startet med det når hun var 4mnd,leste det i en barnebok at de begynner å daner seg rutiner fra 4mnd alder, og bør vene dem til faste rutiner, sove i sitt eget seng, osv.

Hun får grøtt klokken 18, så får hun melk 23 tiden og sover til klokken 7. :) veldig heldig med det.

Deilig å få litt tid for seg selv også på kvelden, hadde ikke klart å hatt henne våken til sent på kvelden.

Gjest amandine
Skrevet

Akkurat 4 mnd her og sovner litt som det faller seg om kvelden. Ikke egentlig fast om dagen heller, det blir som det passer seg. Det eneste vi prøver er å ikke sove etter kl 17, for da blir kvelden så lang.

Nr 3 i gjengen vår og må henge på i svingene. Rutinene kommer etter hvert, har vi erfart, har aldri hatt noe særlig problemer med det tidligere, men har lave skuldre og tar ting som de faller. Så lenge det funker er det vel ikke noe problem?

Jeg ser ikke helt poenget med å styre på med rutiner så tidlig, må jeg innrømme.. Til større barn absolutt, men de minste trenger ikke leve etter skjema...

Skrevet

Joda, du er ikke alene:) Her varierer d veldig fra dag til dag, og hun tar ikke natta før tidligst kl 01- helt håpløst..Denne forskrudde døgnrytmen har hun hatt helt siden fødselen, og d virker umulig å gjøre noe m det.. Har nå begynt å vekke henne litt før på morgenen, i håp om at d kan hjelpe...Hun er 4 mnd forresten:)

Skrevet

Men hvordan klarer dere å unngå en dupp etter kl 17...? Tuppa mi blir stuptrøtt etter maks 1,5 time våken, kan jo ikke holde henne hylende våken heller...

Skrevet

Åh så godt å høre! Jeg er egentlig ikke så stresset med det hermed rutiner, men så får jeg inntrykk av at alle har det rundt 4 mnd og alt er hurrameg. Det er gjerne i det itt slitne laget jeg begynner å tenke på det, stort sett tar vi dagene som de kommer!

Trollemor: hun er 4mnd og 2 uker. Hadde det akkurat som deg,mellom 2 og 3 måneder kunne hun sove i fem seks syv timer i strekk! Så rundt nyttår ble alt bare ball. La henne med oss i ellevetiden før, nå prøver vi på åtte-nitiden, men hun sover så forskjellig på dagtid også, så hvor trøtt hun er varierer fra dag til dag.

Nå våkner hun etter ca 3, maks 4 timer, og så er det annenhver time nesten resten av natta.

Hs mente hun ikke blir mett av bare melk lenger, så vi har begynt med grøt, og i starten elsket hun den, mens idag har hun nektet å spise annet ennpupp.

Sukk! Kanskje jeg skal prøve som mammaen til Frøya her og stå opp tidligere, men da kreperer jeg nok om jeg ikke får noe igjen for det i form av nattesøvn;)

Skrevet

hehe, ja, det er ganske pes, og har ikke sett noe resultat av det enda.. men så har jeg bare gjort det i tre dager, så får vel gi det litt mer tid, selv om det er tungt med lite søvn..:)

Skrevet

Men dere, når de først sover, sover de da?

Jenta mi våkner hele tiden mellom måltidene også. Noen ganger er det smokk, andre ganger virker hun rett og slett lys våken.

Hadde vært så mye mer tålmodig om jeg hadde visst at om et par måneder, da er alt mye bedre. Men det er jo slettes ikke sikkert!

Skrevet

kan si med nr 1 hadde jeg null rutine på. Fikk ikke lagt henne våken, hun sovnet alltid ved puppen osv. Og sov som en sten når hun først ovnet. Så fikk ikke lært henne det å legge seg våken.

Så da ble det kluss der hehe

Men nr 2 hun ville begynne å lege seg halv åtte da hun var 3 mnd, noe som var helt uvant for meg :) Hun sov lett og våknet alltid når jeg la henne i senga, så hun lærte med engan å sovne av seg selv.

Han jeg har nå er snart 6 mnd, og har lagt seg halv åtte-åtte siden han var 3 mnd.

Så jeg har opplevd begge deler kan du si :) Trur ho var 7-8 mnd før jeg fikk fast leggetid på ho eldste, hadde fast badetid osv, men ikke leggetid.

Skrevet

Joda, når hun ENDELIG sovner, sover hun som en gud:) Gjerne 6-8 timer sammenhengende, men den siste timen el to før mat er det endel småsutring og inn m smokk...Men hun sovner seint da, gjerne ikke før 01-02...

Gjest amandine
Skrevet

Lykkelig og glad mamma til Frøya: Ang ikke å sove etter 17.. Nei, det er akkurat det! Noen dager går det uten problem, andre dager sovner han, men da er det bare sånn det er...

Skrevet

6 mnd. her og har lagt seg mellom 18 og 19 siden hun var rundt 2 mnd. Har ikke gjort noe for å få det til, hun har bare falt inn i rutinene vi har med storebror. Prøver å få siste duppen til å vare til kl 17, men går ikke det, så legges hun kl. 18. Hun sover da (med et drømmemåltid) frem til ca. 02, da krever hun å komme over i sengen hos meg (dette har hun begynt med etter at vi kuttet ut 02-måltidet), så da sover hun hos meg frem til 06-07.

Har lest at de små burde legges tidlig og ha rutiner innen de er 7-8 mnd, dette for å ikke ødelegge døgnrytmen. En venninne av meg la alltid sønnen sin seint fordi hun nektet å stå opp kl.07, det har resultert i at han ( nå 3 år ) ikke klarer å rette seg til en normal døgnrytme. Han sovner aldri før ca 3 timer etter at hun begynner kveldsstellet uansett om hun vekker han tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...