Gå til innhold

Igangsetting eller keisersnitt?

Anbefalte innlegg

En liten innledning først..Jeg har blitt flytta fra mitt lokale sykehus til Ullevål som fødeplass.

Det pga alt for mye fostervann. Magen er DIGER og babisen er estimenert(aner ikke åssen det sies, eller skrives=/) til en vekt på over 3500gram nå i uke 36.

Nå til poenget; De ville jeg skulle føde på Ullevål, for når man hadde så mye fostervann, og så stor mage som meg så var det ofte at riene ikke klarte å jobbe ordentlig, eller hadde effekt. Jeg har fått tilbudt igangsetting, men jordmora mi sa at jeg ikke måtte utelukke ks. (Det er mye som spiller inn)

Så da lurte jeg på om noen har noen erfaringer og dele med seg.

For jeg tenker at når sjansen er stor for at jeg kanskje havner i ks etter igangsettinga, så kan jeg like gjerne kreve ks med engang?

Hva tror dere?

(er førstegangs - 36+4)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139623873-igangsetting-eller-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg var i lignende situasjon for 3 måneder siden og kan fortelle hvordan jeg opplevde det. Jeg var innlagt til observering på grunn av lite bevegelser og dårlig registrering (CTG), og legene ville igangsette födselen. De var hele tiden tydelig på at det kunne ende i keisersnitt og det gjorde det. Fordi keisersnitt er en mulighet var operasjonspersonale informert om meg og alt var gjordt klar til keisersnitt. Så da babyen min viste tegn på at hun ikke hadde det bra og keisersnitt ble bestemt gikk alt fort og effektivt for seg. Jeg fölte at selv om det var akutt var det full kontroll. Jeg er i ettertid glad for at jeg prövde normal födsel og hvis jeg blir gravid igjen vil jeg gjöre det samme. Det tok lang tid å komme seg på beina etter keisersnittet og jeg var så avhengig av hjelp til löfting, handling etc. Litt rotete fortalt, men håper det var til hjelp.

Lykke til!

Hei.

Jeg hadde akutt ks med første. Med nr to ble jeg tilbudt å bli satt igang to uker før termin grunnet ventet stor baby pluss trøbblete 1. gang. Her var det også beredskap hele tiden i tilfelle KS. Det ble det på meg også, men er alikevel utrolig glad for at jeg prøvde vaginal fødsel alikevel.

Det du skal være klar over er at igangsatt fødsel kan bli veldig heftig. Det går som oftest rett over i sterke åpningsrier, Men dette vet jordmor om, så det vi gjorde på meg var at vi satt epidural med en gang uten å skru den på. Så da det ble heftig var det bare å koble den på mee en gang

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/sykdom/behandling/detaljer?p_doc_id=45047&p_prev_id=37512

Tallene er fra riksen, så de er kanskje ikke 100% representative, siden de har mange risikofødsler. Men som du ser, skriver de at hos førstegangsfødende ender igangsetting med ks hos 25,7% og tang/vakum hos 21,2% (hos riksen i 2005). Så som du ser er det ikke noen automatikk i at det blir ks uansett - da hadde det jo ikke vært noen vits i igangsetting, da hadde man bare tatt ks med en gang. ;)

Jeg ble satt i gang, og det endte i ks... Fødselen kan bli vanskelig fordi det ikke er dine egne rier, men det er mange som har positive erfaringer med igangsetting, også. Hvis alt går greit, er det nok å foretrekke framfor ks. Jeg kommer til å nekte igangsetting hvis det blir aktuelt neste gang, siden jeg har en dårlig opplevelse med det bak meg, men da jeg var i denne situasjonen første gang, falt det meg aldri inn å be om ks i stedet, og det er jeg i grunnen glad for. Klart, hadde jeg visst hvordan det kom til å gå, hadde jeg gått for ks fra starten av, men legene har jo dessverre ikke noen krystallkule, og kan ikke se inn i fremtiden. Det kunne like gjerne ha gått kjempebra.

Du må bare vite at det er større sjanse for komplikasjoner ved igangsetting enn ved spontan fødsel - det er derfor legene er tilbakeholdne med igangsetting!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...