-MtG- Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Her går dagene uten at det skjer så mye. Lillegutt er 17 dager i dag og egentlig veldig snill, men krever pupp minst en gang i timen mesteparten av dagen. Så sovner han på meg og våkner når han blir lagt ned. Han sover hele natten og har gjort det hele tiden. Sovner i sengen sin rundt 12 på kvelden og sover til 7-8 tiden. Da får han pupp i sengen vår og sover noen timer til sammen med oss:) Nå har han endelig godkjent vognen sin også og vi har gått noen små turer, men bekkenet mitt er ikkehelt i orden ennå. De første gangene vi prøvde vognen hylte han fra han ble lagt oppi til han ble tatt ut igjen:) I går smilte han for første gang også, 16 dager gammel! Det var bestemoren som var så fryktelig morsom. Hehe. Er det vanlig å være tidlig ute med smiling og sånn når man er født etter termin? Lille Michael ble født 16 dager over termin så han skulle jo egentlig vært overen månedgammel. Jo også må jeg fortelle om den forferdelige navlen hans! Vi var hos helsesøster på første kontroll på mandag. Siden navlen fortsatt væsket/blødde litt så penslet hun Lapis(tror jeg det var) nedi den for at det skulle bli i orden. Når jeg skiftet morgenbleien i går så jeg til min store forskrekkelse at magen var helt rød, glinsende og hudløs rundt navlen!!! Et område på størrelse meden femmer. Så jeg gikk bort på helsestasjonen og fikk helsesøster ut av et møte for å se på det. Hun sa det var en bivirkning av lapisen som hun bare hadde sett en gang før på de 30 årene hun har vært helsesøster. Hun fikk HS-legen til å se på det og han skrev ut resept på antibiotikadråper til å ha på så det ikke blir infeksjon i det og ha på kompress, så skal det bare gro av seg selv. Helsesøster ringte i dag og hørte hvordan det gikk med han da:) Flinke dama. Og hun takket forat jeg var meg og at jeg hadde tatt det hele medfatning(selv om det kom noen tårer i går). Andre kunne blitt hysteriske og gitt henne huden full sa hun. Men det var jo ikke hennes feil, og om det hadde vært det så kan jo alle gjøre feil. Ungen er jo ikke skadet for livet:) Ellers synes jeg lillegutt er veldig våken og følger godt med når han ikke sover. Følger ting med øynene og erveldig opptatt av lys. Han er også ganske sterk i nakken sin og holder hodet oppe lenge om gangen og ser rundt seg om han ligger på brystet vårt. Ja, det var oss:) Hvordan står det til medderes små?
hope<3<3 Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 jeg har bare vært hjemme med lille gutt 2 dager, han er 6 dager i dag..Kan jo fortelle om dagen i dag da hehe Ga han mat i 12 tiden i går kveld, han sovnet kl 1 eller noe sånnt..så sov han til kl 6!! fantastisk =) godt fornøyd med så mye natte søvn hihi. Jeg gav han mat og ny bleie så sov han til 9 =) da var det mat-tid igjen. Var litt urolig på formiddagen.Nå har han fått mat og sover igjen Så blir det spennende å se hvordan det blir i kveld:D
-MtG- Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2009 Gratulerer! Spennende nårde er så små og man aldri vet hvordan dagen og natten blir:) Deilig med så mye søvn da. Får håpe det holder seg.
flypapir Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Her skjer det heller ikke så veldig masse for tiden. Lillebror har blitt 13 dager gammel og sover størsteparten av døgnet. Han er vel våken en halvtimes tid noen ganger i døgnet før han slokner igjen. Dersom han er våken over en lenger periode enn det er det helst pga litt magevondt på natta... I løpet av natta spiser han også noen ganger og bruker en stund på å rape etterpå. Jeg tør ikke la han sove uten at han raper, for da blir det gulping en stund senere (helst når jeg vil sove)... Derfor får han en halv pupp, så raper han, før han får rester av puppen som vi begge sovner på.. Han ender derfor opp med å sove i vår seng mesteparten av tiden, men det går veldig greit foreløpig. Vi har dessverre ikke vært på så mange trilleturer. Trillet og hentet storesøster i bhg forrige uke, men denne uka har det vært så kaldt ute at jeg ikke har turt. Håper på mildere vær etterhvert, for det er så godt å komme seg litt ut! Har forøvrig tenkt å ta han med på shopping for første gang i morgen... Blir spennende å se hvordan det går, selv om jeg tipper han sover seg gjennom det hele. Her kom faktisk det første smilet i dag! Nyyydelige smilet.. Jeg trodde kanskje det var magevondt, men fikk smilet flere ganger mens jeg snakket til ham, så velger å tro det var et smil.. Ellers vokser han og trives godt. Veier allerede 5kg, og er en stor og flott gutt.. Nå skal vi bare nyte tiden, for det er så fantastisk deilig å ha han her med oss (nesten så jeg lurer på når nedturen/barseltårene skal komme)!
acinorev84 Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Hei:) Vi har en jente på 4 uker og 1 dag. Det har skjedd mye på kort tid kan man si. Godt å se at noen har tatt denne debatten for det er ikke lett som førstegangsfødene å vite hva som er "normal". Jenta vår sov veldig mye i starten, måtte rett og slett vekke henne for å ta pupp når vi var på sykehuset. Etter at vi kom hjem har det vært litt opp og ned med tålmodighetstesting. Det er så vansklig når ungen gråter og man ikke skjønner rhvorfor. Man har tatt alle forhåndsregler, men de to siste dagene nå har hun sovet begge nettene etter hverandre i sin egen seng. Legger henne klokken 23 også våkner hun rundt halv 5/ 5 for å skifte bleie og få mat. Deretter er det rett til seng og der sover hun til rundt 8/9. Nesten en hel natt med søvn. Det er kjempe deilig. Når vi drar på trilleturer så er det garantert at hun sovner. Hun elskr vogna tror jeg for der er det så trangt å varmt. Vi gikk en lang tur i dag alle tre. Når vi kom hjem nøys hun en del. Er hun blitt forskjølet? hmm.. Noen ganger sovner hun til brystet, men våkner litt når jeg legger henne i sengen. Da hender det at hun sovner videre etter litt tid og noen ganger ikke. Hun er blitt veldig våken og følger mye med. Jeg har sett henne smile mange ganger og ofte når jeg har snakket til henne så jeg velger å tro at det er det det er:) Og ikke mageknip. Hun har enda ikke hatt noen store problemer med å få ut sine saker kan en si. Det var nå oss:D
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Min lille er 18 dager gammel idag.. Hun er født 12 dager over termin så hun skulle jo også vært godt over en mnd gammel.. Hun kan også smile, fikk helt tårer i øynene første gangen hun smilte til meg Hun er egentlig ganske snill, sover myyye.. Våkner opp klokka 1 på natta, vil ha mat og sovner igjen, våkner da igjen klokka 5 og deretter rundt halv 9 på mårran, så sover hun til rundt 11 på forniddagen. Kan nesten stille klokka etter henne når hun våkner. Bæsjer en del gjør hun jo og, går mange bæsjebleier i døgnet! Ellers er hun ganske så blid når hun er våken, pludrer og smiler
monika 3+1 i magen:) Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 babygutten vår er en mnd gammel i dag, født 10 dager før termin.. det er veldig travelt! han griner å sutrer nesten kontinuerlig, får mat hver 3-4 time (mme), sover toppen en halv time mellom hvert måltid, roer seg bare når vi bærer han, det er da han sovner og sover sin halve time.. har en datter på snart 2 år, som også krever sitt. pluss at jeg ikke bor sammen med barnefaren, og må ta stort sett hele arbeidet alene! jeg får ikke legget han om natta, før jeg legger meg selv, prøver å tilpasse det med måltidene hans, at han får melk rett før vi legger oss, slik at han ihvertfall er mett når vi hopper til sengs. han sover i min seng, tar ca en time da (med grining) før han endelig sovner... men da sover han også. våkner 2 ganger pr natt (ca hver 3-4 time) for å få mat, men sovner stort sett med en gang etterpå. så da, kl 7 ca, da våkner storesøster, og dagen (som akkuratt har tatt slutt) begynner igjen!
hurra1234 Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Oj. Tror jeg hadde blitt helt koko om en 2-åring krevde dagen åpnet kl 7! All honnør. Og skjønner ikke helt hvordan dere klarer sove mer enn 3 timer av gangen. Etter tre timer om natta våkner jeg nesten av meg selv med sprengte pupper. Tror jeg er vel så avhengig av amming som babyen Vår snuppe er 2 uker og jeg må si jeg synes det er litt slitsomt og overveldende sålangt. Jeg gråter hver dag. Tror ikke jeg har noen svangerskapsdepresjon, for jeg er jo veldig glad også. Men med lite søvn (hun er ikke alltid like flink til å sovne igjen etter nattamming) blir mange utfordringer større enn de egentlig er: såre brystvorter, tilløp til brystbetennelse, vonde sting. Og som førstegangsfødende må jo alt læres. Gleder meg veldig til det ikke gjør vondt i stingene mer. Da blir jeg så mye mer mobil og alt vil føles lettere. Heldigvis har jeg en fantastisk og positiv samboer som virkelig setter egne behov til side for tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå