Gå til innhold

"Strømbehandling" hos fysioterapeut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å gå til fysioterapi pga bekkenløsning og det eneste som skjer på de timene er at jeg ligger på siden på en benk med sånne små elektroder klistret på korsryggen som gir svake elektriske impulser i en halv times tid. Har ikke hørt om noen andre som får denne type behandling hos fysio, er det noe her som har vært borti dette? Og som kan bekrefte at det er helt ufarlig for babyen? Jeg er nå i uke 37..

Fortsetter under...

Skrevet

Man bruker ofte: Transkutan elektrisk nervestimulering (TENS) for kroniske korsryggsmerter. Jeg vet ikke om det er det din fysioterapeut setter på deg? Men det er jo litt dårlig og ikke informere om hva han gjør da. Men er nok for smertelindring ja.

Som sagt, jeg bruker det blandt annet ofte på kronisk korsryggsmerter på mine pasienter, men har lite erfaring om det fungerer på bekkenløsnings-smerter. Jeg personlig ville kanskje anbefalt annen terapi, som f.eks styrke rygg, mage, bekkenbunns, og bein-muskelatur. Så får du også aktivt bygd opp viktig muskelatur til etter fødsel.

Jeg har selv bekkenløsning nå (er i uke 36) og nyter godt av varme, og varme bad. Ellers trener jeg hos en annen fysio på bekken-gruppe. Min bekkenløsning har blitt værre og værre (har hatt siden 6mnd). Men vil ha positivt av å ha styrka musklene rundt når jeg har født. Bekkenløsning vil leve sitt eget liv uansett.

Spør legen din om rekvisisjon for å få være med på slike ting, hvis ikke du opplever en smertelette av din nåværende behandling hos fysio.

Skrevet

Dobbeltsjekket når for å være sikker, og graviditet er forresten en KONTRAINDIKASJON for å bruke TENS.

Det vil si... det skal ikke brukes i området rundt mage/korsrygg ved graviditet.

Hilsen fysioen

Skrevet

Tusen takk for svar! Ja, det er dette han bruker, jeg spurte sist hva den behandlingsformen kalles, men klarte selvfølgelig ikke å huske det da jeg skulle søke det opp på nett i dag. Han hevdet at det var helt ufarlig for babyen, men ble usikker da jeg fikk høre så mange delte meninger ang det fra andre.. det er jo isåfall veldig uprofesjonelt av ham, og da skal jeg slutte med dette med en gang, særlig siden jeg ikke merker noen bedring i det hele tatt. Er du fysioterapeut selv?

Skrevet

ja, jeg er fysioterapeut...

og når han hevder det er ufarlig, så vet ikke jeg hvor han får dette fra. Når vi har rettningslinjer å forholde oss til, så må vi følge dette! Er en grunn til at man ikke skal bruke det ved graviditet.

Slutt med han tenker jeg. Finn noen som har god erfaring med bekkenløsning. Jeg vet ikke hvor du bor, men det er andre ting som er viktig for deg nå ja! Selve bekkenløsningen vil nok være der, men som jeg nevnte tidligere så er det viktig å trene tiltrettalagt trening, og få tips og råd om hva som kan hjelpe og som er viktig nå og fremover!

Skrevet

jeg fikk det. i korsryggen og på lårene.. der som jeg hadde smerter..

det er ikke farlig for hverken mor eller barn.

Annonse

Skrevet

mulig det var en annen type strøm-greie jeg fikk altså..

jeg gikk til en spesialist på bekkenløsning.. hun jobbet kun med pasienter som meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...