1010 Skrevet 11. februar 2009 #1 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg har alltid trent typisk intervall idrett, og aldri tenkt på puls før. Har trent jevn hele livet, alt fra 2-5 ganger i uken. De siste årene min. 2 ganger i uken + normalt aktivt liv (turer, aking og leking med barn) Nå som jeg er gravid blir jeg litt stresset av dette med hvor høy puls jeg kan ha og så videre i og med at jeg er veldig glad i intervall trening. Har derfor kjøpt meg puls klokke og innstilt den på høyde, vekt osv. Men nå er jeg nesten enda mer stresset! Når jeg sitter stille varierer den fra 58 (lavest jeg har fått) til 85-90, når jeg går og små løper til bilen og sånt fra 100-130. Da jeg gikk på ski ble jeg enda mer bekymret fordi jeg etter å ha gått opp en bakke (ble litt anpusten, men igrunn ikke noe mer) lå den på 209! Den gikk fort ned igjen raskt selvfølgelig fordi jeg stoppet opp nesten sjokkert, og resten av skituren lå jeg på ca 130-160. Dette er min andre graviditet, og jeg hadde ikke noe pulsklokke forrige gang, fordi jeg hadde tett treningsveiledning og følte ikke behovet. Nå vurderer jeg å kaste hele greia fordi jeg føler meg igrunn i god form, og denne klokken føles mer som en ballast enn noe hjelp. Noen som har noen erfaringer med dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139621782-max-puls-hvilepuls-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 11. februar 2009 #2 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg har ingen erfaring, men leste bare at det første trimester burde man ikke trene på høy intensitet, men å la pulsen ligg på 60 % av maxpuls. Selv er jeg også veldig glad i intervalltrening og trening med høy puls, jeg tror jeg kommer til å fortsette, men kanskje ikke like ofte. I 2.trimester kunne man øke intensiteten igjen. Men dette er vel litt individuelt. Tror bare man skal lytte til kroppen, men å trene tett opp til maxpuls er kanskje ikke spesielt bra. I tillegg kommer det jo an på hvor godt vant man er til å trene. Man burde kanskje ihvertfall ikke presse kroppen mer enn den er vant til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139621782-max-puls-hvilepuls-og-graviditet/#findComment-139626024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarfornr2 Skrevet 13. februar 2009 #3 Del Skrevet 13. februar 2009 Heia en pulsklokke har ingen stor effekt hvis du ikke vet hva makspulsen din er, som tydelgvis kan være rimelig hør hvis du kom opp på 209 uten å føle at du "makset" deg. Jeg bruker bestandig pulsklokke når jeg trener, og det er viktig å vite at ikke alle er like gode og gir like pålitelige verdier, andre ting kan slå inn, som hvis du foreksempel går under ei strømledning, er sammen med andre som bruker pulsklokke osv....Jeg har ei som er kodet selv, det vil si at ikke annet enn min puls kan slå inn. Når det gjelder det du sier, vestlandsfanden, om å ligge på 60% av maks, er det bare tull. Kjempe dumt at gravide blir lurt på den måten. i første trimester kan du trene akkurat som normalt, det kan du i utgangspunktet i 2. og 3. trimester også, men det begrenser seg naturlig. Jeg er også glad i intervall trening, og trener det enda, og trente det med den første også. Hvis du ikke vet makspuls og hvilepuls, skal du egentlig bare legge fra deg klokken, og vente med å bruke den til ungen er ute og du kan få en treningsveileder til å teste pulsen din. Først da vil den være et nyttig hjelpemiddel. Som du sier selv, nå skremmer den deg jo bare. Makspulsen din kan være på 212 eller 185, det sier ingenting om hvor god form du er i, den er biologisk. Hvilepulsen sier noe om hvor god form du er i, i de fleste tilfeller, men denne øker når du er gravid. Normalt sett har jeg 48, nå har jeg rundt 65, så det er stor forskjell. Men tren det du vil, uten klokke, bruk heller subjektive mål. Det har du jo kjempe god greie på. Og glem alt du hører om at vi ikke skal gjøre ditt og ikke skal gjøre datt, og ikke må bli sliten og svett som gravid - det er noe tull alt sammen. Babyen får mer oksygen fordi kroppen din tar opp mer oksygen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139621782-max-puls-hvilepuls-og-graviditet/#findComment-139636080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå