Anonym bruker Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Hei! Har en gutt på 3 år som i mange perioder har dårlig matlyst. Han har ofte forkjølelser og mye hoste. Han tar tran. Bør han ta annet kosttilskudd? Hvor mye kalsium skal barna ha per dag?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Vi gir sanasol i tillegg til tran. Snakket med helsesøster, og hun anbefalte også dette. Vet ikke helt hvor mye kalsium barna trenger om dagen, men vil si at de godt kan ha 2 glass/flasker med melk om dagen eller mer. Vi gir henne ikke så mye mer melk enn dette for hun blir så slimete, og hun får ingen melk når hun hoster og er syk. Da blir det bare slimoppkast og hoste hun ikke får opp. Hun ble betraktelig fortere frisk etter av vi sluttet med melken i sykeperioden.
Canari Skrevet 13. februar 2009 #3 Skrevet 13. februar 2009 På helsestasjonen ved 2-årskontrollen fikk vi vite at barna i denne alderen bør ha minst en halv liter melk om dagen. Det sliter vi veldig med, men gir yoghurt og ostebiter i tillegg (kalsium der også :-)). Evenetuelt kan du bytte tranen med sanasol, får da både d-vitaminer og diverse annet, i de periodene han ikke vil spise (kan ikke gi både tran og sanasol, for da blird et for mye d-vitamin).
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2009 #4 Skrevet 13. februar 2009 Hvor er enærings eksperten henn her da? Da må jeg bare spørre deg CANARI hvor er d.vitaminen i tran? Omega 3 (fiskeolje) som er i tran. Er ikke d vitamin i tran. Så ja enn kan ta sana sol og tran selfølgelig kan enn gjøre det!
snillemamma1 Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 I vanlig Møllers tran står det utenpå flasken at den inneholder omega 3, + A,D og E vitamin . Jeg spurte om dette på apoteket, og fikk anbefalt å ikke gi tran og feks sanasol i tillegg, nettopp slik Canari skriver fordi det blir for mye D vitamin. jeg har holdt meg til kun tran.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #6 Skrevet 15. februar 2009 Hei, jeg vil kommentere tran + sanasol. Jeg snakket med helsesøster, og hun kan dette bedre enn apotekeren. Du skal ikke gi dobbelt opp med tran og sanasol- altså full dose av begge tingene, men halvere begge deler. Jeg skvetter en litt tran i en stor spiseskje og heller en klatt med sanasol oppi for å kamuflere transmaken. Tran er viktig for omegafordelene, og sanasol for sitt innhold av de andre tingene. Ville ikke bare gitt èn ting. Jenta vår er betraktelig friskere etter at hun begynte med dette.
Canari Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Det var da voldsomt til angasjement anonym, jeg holder på mitt mht det rådet jeg ga til HI. Spørsmålet hennes var ikke å sette smak på trenen, men om tips til å gi barnet mere vitaminer, det får man vel ikke av å dæsje litt sanasol i tranen, haha. Og det var det jeg sa i forhold til en kortere periodenår barnet ikke vil spise noe særlig, ingen ting om at ikke tran er det beste. Men helsegevinsten ved å gi omega 3 er det delte minger om, og det siste jeg leste (tidsskrift for medisin) var at det ikke var klare/ordetlige studier som klart mente det. Tror uansett ikke det skader, men holder uansett min lit til vanlig tran (fiskelever).
Lillemus Mei Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 Jeg tror det er hysteri dette med D-vitamin. Norske anbefalinger er (som vanlig) laaangt under det mange andre land opererer med. Mange eksperter mener at D-vitamin har slik gunstig effekt blandt annet for å forebygge kreft at de mener at vi bør ta mer enn disse anbefalingene. Jeg tror det skal litt til å få store skader av tran og SanaSol! Dessuten finnes det tran uten A+D for dem som vil ha det!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2009 #9 Skrevet 28. mars 2009 hvis du tenker å gi f.eks sanasol i tilegg til tran, ville jeg gitt tran uten d-vit. på apoteket her jeg bor sier de at kroppen ikke skiller ut d-vitaminer som blir overflødig i kroppen. men jeg spurte ikke hva kroppen gjør med det som blir for mye da. aner ikke det med kalsiumet. ville heller spurt på apoteket enn her inne. tryggere det i grunn.
Herkules Skrevet 28. mars 2009 #10 Skrevet 28. mars 2009 Og jeg ville stolt mer på apoteket enn helsesøster! Er det noe sted jeg har hørt mye svada så er det hos HS Ikke for det i følge legen min kunne jeg spise alt under graviditeten, men jeg ikke fikk røre noen medisisner. Forøvrig så skal man ikke gi tran og sanasol samtidig nei (ja da ser at du sier ETTERPÅ at du gir halvdose) omga 3 har vel egentlig beviselig helsegevinst på i alle fall noen områder
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #11 Skrevet 29. mars 2009 1 ts tran om dagen for barn, det er det eneste kosttilskuddet som er anbefalt og det eneste som er forsket på at har noen effekt dersom du ikke har mangel av noen av de andre. Det er omega3 og d vitamin man trenger. Kalsium er 3 enheter per dag (1-2-3-det var det). Eks en kan være en yoghurt, en skive med gul ost, ett glass melk osv. Frukt og grønnskaer er også tre om dagen. En håndfull er en som en tommelfingerregel, selv om det ikke er helt riktig. Jeg vil råde deg til å fortsette med tran og finne ut hva han liker av mat. Gi sunn mat så det lille han spiser hvertfall er sundt og næringsrikt. Vet om folk som sliter som gir eks ett glass juice med litt havregryn oppi (ha i miseren dersom du ikke vil ha klumper), havregrøt med masse frukt, rå grønnsaker osv. Dersom ungen blir slapp eller er mye syk kan du sjekke med legen ang mangler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå