Gå til innhold

Baby guiden.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I denne boken som så mangae anbefale - står det bla at en 4mnd gammel baby skal sove natten gjennom uten problemer....

Det gjør ikke min lille tass.....

Men der mener de at vi bare skal trøste barnet når den våkner på natten og vil å ha - så vil det gradvis lære seg til de rutinene vi lager for de.

(selvfølgelig ikke en brå overgang - men strekke tidspunktet for amming lengre og lengre til den ikke trenger mat om natten)

Er det noen her inne som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prinsippene i babyguiden i forhold til spisetid, våkentid, sovetid har fungert fint her på begge barna...

Meeen forfatteren av den boka er ikke helt god... kopierte inn noen svar fra nybakt manna, så får du vite litt mer...

Det viktigste rådet jeg kan gi deg er stol på mammafølelsen din! og nattammingen bør du ikke avslutte før du er godt i gang med fast føde!

"Jeg ser at et har vært noen her som anbefaler og gir råd ut fra boken "Babyguiden" av Gary Ezzo og jeg blir like redd hver eneste gang. Mange vet kanskje ikke hvem Gary Ezzo er og hva han står for så derfor tenkte jeg at jeg skulle forsøke å oppsummere litt her.

Ezzo er en amerikansk tv-evangelist og tidevis leder for sin egen religiøse sekt.

Han har en grumsete bakgrunn og har flere ganger blitt bedt om å forlate og trå ned fra lederposisjon i de religiøse forsamlingene han har vært medlem av. Hans lederstil, kristne standpunkt, bibeltolkning og, ikke minst, hans syn på barn og barneoppdragelse har skapt stor kontrovers og ført til flere varskorop fra amerikansk helsepersonell

Questionable Views of Child Development

The materials display a questionable understanding of child development. Many of the discipline suggestions are not age appropriate.

Vit at Ezzo mener at barn er født syndige og må tuktes og rises for å komme inn på rett vei. Mor må trå tilbake og la far ta sin naturlige plass som lederen av familien og både barn og voksne skal frykte Gud. Ezzos filosifi er 100% foreldresentrert og barna skal alltid komme i andre rekke (etter ekteskapet, det hellige innstiftet av Gud).

Han sier at grunnen til at vi ikke skal ta opp barna når de gråter er fordi at "Gud sitter ikke på sin trone og venter på å plukke oss opp ved minste gny" Han bruker videre Matteus27:46 ("My God, why have you forsaken me") til å forklare at å plukke opp et gråtende barn ikke bare er feil, men det er gudsbespottende.

Se videre på dette sitatet: "The Child Abuse Prevention Council of Orange County, California report that Ezzo programs "failed to promote self-esteem, aren't age appropriate and don't provide a healthy balance to love and discipline" ..."There are documented cases where children under the age of four receive constant corporal punishment for behaviors that were developmentally healthy"

Ezzo mener at fysisk avstraffelse er riktig og nødvendig:

" The information on spanking is very limited in the On Becoming books. However, in Growing Kid's God's Way, three chapters are devoted to spanking with Biblical passages to support Ezzo's theory. The type instrument to use is described as: "a somewhat flexible instrument (that) stings without inflicting bone or muscle damage…if there is no pain, then the instrument is probably too light or too flexible" (p. 217). Children as young as 14 months are spanked with three to five swats (per incident); older children receive more (an ambiguous term that could result in abuse). Ezzo writes: "75 to 80 percent of all spankings will take place between 14 and 40 months. The last 20 percent will come sporadically over the next ten years" (i.e. when a child is around 13 1/2 years of age) (Ezzo & Ezzo, 1997, p. 218). Ezzo claims that pain (of spanking) "plays a part in the developmental process." He explains that pain is the "natural outcome of wrong behavior," and it needs to be "artificially created" (p. 199). "

"Babyguiden" forteller foreldre at de skal mate barna sine i intervaller og dele inn søvnen i intervaller. Han avfeier konseptet selvregulering. Nattmat skal elimineres ved 8 uker. Dette er direkte motsatt av det som anbefales fra bl.a WHO. Det har vært både tilfeller av dehydrering og "failure to thrive" , altså at barnet mistrives og feilbehandles i den grad at det stopper å vokse, linket til Ezzo regime.

Videre er bøkene hans full av feile, medisinske påstander uten noe som helst hold og bunn i virkeligheten. Her er noen:

"Hvis barnet ikke opplever regelmessighet (i form av skjema) så sendes negative signaler som igjen ødelegger nattesøvn, fordøyelse og sultfølelse"

"En mor som ammer selvregulert og legger barnet til mange ganger i døgnet produserer ikke mer melk enn en mor som ammer 4-6 ganger i døgnet"

"Mødre som selvregulerer får problemer med utdrivningsrefleksen"

"At ryggleie minsker risiko for krybbedød er ikke sant"

"Barna ødelegges utviklingsmessig av for mye bæring og kan få problemer med skjelettet hvis de bæres i slynge"

Her er videre en link til 35 andre feilaktige påstander i "Babyguiden" http://www.ezzo.info/Aney/unsub.htm

Selv om man ikke mener å kjenne igjen dette jeg skriver her i sitt eget eksemplar av "Babyguiden" så er dette de direkte og sannferdig siterte meningene til hjernen bak publikasjonen. Er dette et menneske en skal la diktere spedbarnsomsorg?

Les mer om galskapen på bl.a www.ezzo.info http://www.fresnofamily.com/ap/ezzo.htm

http://www.breastfeeding.com/reading_room/ezzo.html "

Skrevet

Hjelpe meg!!!!

Hørtes ikke mye god ut den forfatteren der nei!!!

MEN - heldigvis blir det ikke skrevet om alt dette i boken!!

Mye av det som står i boken syns jeg virker veldig logisk(men er ikke enige i alt...)

Men har troen på at barnet kan våkne pga vane - ikke pga sult...

Tenkte jeg sko prøve å "jobbe" meg inn til å amme han 2ganger i løpet av natten i en periode - å så 1gang i løpet av natten.....

Skrevet

Vi fikk babyguiden av noen venner før fødsel, og var igrunn positive til å bruke det, men fant ganske fort ut at det ikke fungerte særlig godt for oss. Har også lest all kritikken på internett som blir nevnt over her, og det er iallefall viktig å være obs på HVORFOR og HVORDAN man evt følger boken. (boken er jo langt fra så ekstrem som mange av hans andre synspunkter). Det er jo også viktig å være obs på at Ezzo ikke er fagutdannet på dette området i det hele tatt, verken i medisin eller pedagogikk, sånn at man ikke tar alt han skriver for god fisk!

Må ærlig innrømme at vi prøvde å følge det "la ungen skrike"-opplegget i noen uker, (om enn noe halvhjertet) men det fungerte overhodet ikke for oss. Både jeg og jenta mi har det myye bedre nå som vi kommer til henne med en gang hun gråter. Så jeg ville iallefall holdt meg unna den delen av opplegget!

Bruk fornuften og hjertet, og prøv å tilpass opplegget til ungen din! Jeg har bare slått meg til ro med at hun er våken et par ganger i løpet av natten fortsatt, og jeg syns det er helt greit. Men vi har et par venner som har brukt dette opplegget på tre unger og det har fungert strålende. Så det fungerer nok for noen, men bruk din egen fornuft også! :)

Skrevet

Jeg syns heller ikke det var noe ok å vekke henne for å mate henne på dagtid når hun var midt i en god søvn, så det var også noe av grunnen til at vi sluttet med opplegget ganske fort.

Skrevet

Vi har brukt babyguiden, men ikke slavisk. Vi plukket ut det som føltes riktig og fant en god rytme ut i fra det. De første mnd var det litt sånn hipp som happ, men vi prøvde hvertfall litt når det passet. Etterhvert begynte vi å få draget på det, og når hun var rundt 4 mnd kanskje kom vi inn i en 3t-rytme. Hun våknet rundt 7, fikk mat, var våken til ca 9 og sovnet. Våknet ca kl 10, fikk mat, sovnet igjen ca kl 13. Mat ca kl 14, våken og sovnet ca kl 16. Osv... Om natten har hun fått mat ca 2 ganger, sovnet igjen med en gang - så vi har ikke hatt noen suksess med akkurat det, men det gikk helt greit.

Det vil uansett si at dagen min ble ganske så forutsigbar og det var noe jeg satte stor pris på! Jeg visste når hun ble sulten, når hun ble trøtt, stort sett hver gang hun sutret visste jeg hva som var på ferde. Og var det utenom dette var det stort sett vondt i magen.

Dette fungerte hvertfall veldig greit for oss, vi er glad i faste rutiner.. Ulempen blir jo at dersom det en dag blir feil, at ungen hopper over en lur, spiser dårlig eller andre ting er rytmen "ødelagt" resten av dagen, men vi var flinke til å rette opp i det igjen. :)

Har aldri latt henne ligge å grine særlig lenge, og heller aldri tatt henne opp hvis hun sov "over".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...