Mjølkekua Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Min fødsel endte i hastekeisersnitt etter lange og smertefulle dager med rier. Han lå med ansiktet vendt opp og litt skjevt i bekkenet, og han "stanget" og "stanget" så hodet hans hovnet opp (stakkars...:-/) På tross av dette, tenker jeg allerede at jeg ønsker meg et barn til om ikke alt, alt for lenge. Men jeg har lyst til å få ut et eventuelt barn på vanlig vis denne gangen. Er det noen som har erfaring/vet om dette skyldes formen på bekkenet mitt, tilfeldigheter eller noe annet, og eventuelt om det er noe man kan gjøre på forhånd (før fødsel) for å rette på noe slikt?
flypapir Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Hei! Det er nok ikke noe du kan gjøre i forkant for å unngå stjernekikkere, det er heller ikke noe med bekkenet ditt. Det at de små kommer med nesa i vers skyldes at de ikke har vridd seg nedover i bekkenet slik de skal, de mangler en halv runde og blir derfor liggende å stange. Mest sannsynlig vil nestemann komme ut som han skal.. Mine erfaringer på området er hvertfall psitive! Jenta mi var stjernekikker og jeg hadde pga dette en tøff fødsel. Hun lå og stanget i flere timer og måtte tilslutt bli tatt med sugekopp. Da kom hun på 3.forsøk. Hadde hun ikke gjort det hadde det blitt ks. Jeg var totalt utslitt etter denne fødselen og hadde ulike andre komplikasjoner i tillegg (morkaka kom ikke osv). Når jeg så ble gravid med nr.2 grua jeg meg utrolig mye til fødselen. Var veldig opptatt av hvilken vei den lille lå i magen (75% av stjernekikkere ligger med ryggen til høyre fikk jeg vite) og var generelt bekymret for alt og ingenting. Gutten min snudde seg hele tiden, men den dagen fødselen startet lå han selvsagt "feil" vei. Ingen kunne i forkant fortelle meg om han ville bli stjernekikker eller ikke, det kunne jordmor først se da han var på vei ut..... Fødsel nr.2 ble helt ulik nr.1. Fra 6cm til han var ute gikk det en time! 3 pressrier måtte til og han kom ut rette veien! Jeg var i sjokk og kunne ikke forstå at ting kunne gå så greit!
mettemor :) Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Hørtes akkurat ut som min første fødsel... Fikk nummer to for to uker siden, så jeg kan jo svare for meg selv i allefall. Det er ikke noe som skal tilsi at du nødvendigvis får en stjernekikker med nummer to også, men dersom barnet ligger i såkalt 2. stilling mot slutten så er sjansen større for at det blir en stjernekikker. Dette pga. måten de roterer på når de skal ut. Det finnes ulike tips for å få barnet til å legge seg i 1. stilling i stedet, blant annet å ligge på venstre side mye, stå en halvtime daglig lett foroverbøyd å "rugge" mens du lener deg på en stol. Husker ikke alle tipsene nå, men dette vet nok jordmor mer om dersom det blir aktuelt for deg vil jeg tro. Jeg visste ikke at det var noe som het stjernekikker engang da jeg fikk første. Gikk lenge før det gikk opp for meg at det var en sammenheng mellom dette og hastekeisersnittet også. Trodde det var bekkenet mitt eller riene mine som var for dårlige. Har funnet ut i ettertid at det er omtrent like vanlig med keisersnitt eller vakum ved stjernekikkere som ved setefødsler. Jordmoren som jeg har gått til oppfølging til nå med nummer to har vært veldig god å snakke med om forrige fødselsopplevelse. Jeg var helt innstilt på å føde normalt med nummer to, og jordmor skrev et brev til fødeavdelingen og informerte om hva som hendte sist. Blant annet sånn at de ikke skulle vente like lenge som sist før de bestemte keisersnitt (gikk 50 timer med rier sist og barnet var rimelig stresset). Nå ble det ikke noen normal fødsel for meg denne gangen heller, endte med hastekeisersnitt likevel, men denne gangen fordi barnet var stresset inne i magen og måtte ut fire uker før termin uten at jeg var i fødsel i det hele tatt. Ønsker deg i allefall lykke til med både dette og neste barn
Dubros Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Dette lurer jeg veldig på også. Men godt å høre at du hadde en bra 2. fødsel. Min gutt sto også lenge og stanget i bekkenet, presset og presset men han kom ingen vei. Han ble tilslutt tatt med sugekopp noe som medførte at jeg fikk en total revning grad 4. Jeg tenker mye på fødsel nr 2, og er veldig redd fro at det samme skal skje igjen. Ifht bekkenets form, om den har noe å si på om ungen blir stjernekikker eller ikke, så sa jordmor at det kunne tyde på at jeg hadde et stort bekken, og at babyen derfor hadde så "god plass" at den kunne snu seg begge veier. Men, jeg vet ikke hvorvidt det stemmer eller ikke. En annen ting jeg også har stusset på, er at jordmor sa at hodet var festet i uke 33, og på hver kontroll helt opp til fødselen mente hun det var festet, men da jeg kom på sykehuset for å føde, så var ikke hodet festet. Om dette har noen sammenheng med at han ble stjernekikker aner jeg ikke, men har lurt litt på hvordan hodet plutselig ikke lenger var festet.
Blomsterbarn Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Min første var stjernekikker. Tøff fødsel pga dette. Min andre ble født med hodet i "normal" stilling. Leste et sted at 1 av 100 blir født med nesa opp.
Mjølkekua Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2009 Tusen takk for svar alle sammen :-) Er jo litt redd for at det skal skje igjen - var jo litt traumatisk. Får be legen om god oppfølging neste svangerskap, og spesielt før fødsel. Når jeg tenker meg om så var hodet hans bare "knapt" festet, og en jordmor var usikker på om han faktisk var festet (helt på grensen) på siste kontroll før fødsel. I tillegg lå han med ryggen til høyre nesten hele svangerskapet. Så det stemmer jo med det dere beskriver...
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Min første kom rett vei mens nr. 2 var stjernekikker. Alikevel var nr 1 mye vanskeligere å få ut og hadde en mye lengre og tøffere (dog normal) fødsel med henne, enn med lillesøstra, som kom ganske så kjapt og grei til tross for nesa i sky.
WPW Skrevet 11. februar 2009 #8 Skrevet 11. februar 2009 Min første og eneste til nå var stjernekikker, og måtte tas med sugekopp - de klipte litt pga dette. Vil bare si at jeg hadde en fantastisk fødsel uten smertestillende i det hele tatt. Så at babyen er en liten stjernekikker betyr ikke nødvendigvis fæl fødsel (bortsett fra lokalbedøvelse for klippet). Jeg husker hele fødselen med et stooooort smil, og får jeg en slik opplevelse neste gang også, så føler jeg meg heldig!!
*Lissi* Skrevet 11. februar 2009 #9 Skrevet 11. februar 2009 Nummer 1 var "stjernekikker". Nummer 2, 3 og 4 kom den "rette" veien:-)
Mjølkekua Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 11. februar 2009 Supert! Det var det jeg ville høre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå