Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Hei.. Min gutt er nå 5 uker, og han får pupp hele tiden.. men jeg sliter så med melkespreng og har masse melk, så jeg lurer litt på om jeg skal prøve å pumpe meg litt og ha på flaske så jeg kan gi han en gang i blant, kan jo også være greit hvis jeg skal noe.. Lurer litt på hvilken pumpe, har fått tips på håndpumpe. Lurer også på om dette er dumt? for jeg mister jo ikke melken av den grunn? eller at han da ikke vil ha pupp? for vi snakker jo bare om engang i blant at han skal få flaske.. Noen som kan litt om dette? og har noen tips/råd.. takk takk
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Hei Jeg har erfaring fra flere barn om at det å gi flaske kombinert med bryst kan fungere veldig bra. Du mister ikke melken så lenge brystene tømmes ofte nok. Håndpumpe ville jeg skydd som pesten - med mindre du har hav av tid til overs (og har lyst på krampe i hånden). Medela er en god produsent. Finnes også systmer som pumper begge bryst samtidig = tidsbesparende. Lykke til
Mjølkekua Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Hei! Pump i vei sier nå jeg :-) Vi har pumpet masser og det går fin-fint. Fryser ned litt her og der, så har vi litt hvis jeg skal bort en kveld. For oss har det iallefall gått fint å gi han flaske nå og da. Vi har brukt Avent sin elektriske pumpe - den kan du også pumpe manuelt hvis du vil det. Jeg synes det var greit i begynnelsen til jeg fikk inn teknikken, og er kjekk i begynnelsen ved start av pumping for å få melka igang. Du mister ikke melka når du pumper - tvert i mot - puppen skjønner ikke om det er en baby eller en pumpe som får melka. Den produserer dermed det som blir etterspurt. Eneste jeg har erfart er at jeg ikke får tømt brystet like godt når jeg pumper som når han spiser.
AO3 Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Jeg har håndpumpe og synes den er veldig grei, men det spørs jo hvor mye du har tenkt å pumpe, da. Smaken er jo litt som baken, også. Har du spurt på helsestasjonen om de har pumper å låne ut? Det er jo supert at du har masse melk! Det kan kanskje være greit å fryse ned melka i begynnelsen, og prøve seg med flaske når han har blitt litt eldre? Med mindre du skal på et eller annet i nærmeste fremtid som tilsier at han må få flaske. Guttungen min tok både flaske og pupp helt uten problemer i begynnelsen, men det er ikke alle som er slik.
lille_mille Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 jeg ville anbefalt avent sin elektriske. Den er jeg superfornøyd med. Jeg vil bare tipse om at ikke alle babyer liker opptint morsmelk. Jeg hadde en del i fryseren, men snuppa nekta å drikke det. Så da ble litt brukt i mat og resten heiv jeg etter ei stund. Jeg pumpe meg hver kveld før jeg la meg i 7mnd, og snuppa fikk det på flaske av pappa'n sin kvelden etter. Har aldri vært noe problem for oss at hu heller ville begynne å ta flaske. Lykke til!
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Bare pump du, men anbefaler deg en elektrisk en. Selv har jeg lånt pumpa til min venninde og kunne ikke vært den foruten de første mnd for da hadde jeg omtrent konstant spreng.. :-) Du kan også fryse ned noe av det du pumper så har du i reserve, men husk at det bare kan ligge 3 mnd i frysern før du bruker den. Jeg var veldig glad for at jeg hadde en del i frysern når jeg fikk brystspreng og plutselig mye mindre melk. Da fikk jeg gitt litt kombinasjon av pupp, mme og mm som jeg tinte opp :-)
Lilja121 Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Jeg har pumpet helt fra starten. Begynte med en manuell, men da fikk jeg snart så vondt i hånden at det ga jeg opp. Har kjøpt en medela swing og er knallfornøyd med den. Kjøpte den forresten på finn til halvparten av nypris. Jeg leide en periode en elektrisk pumpe fra apoteket, så jeg visste allerede at jeg foretrakk elektrisk pumpe. Av flasker funket ikke Avent siden for oss da han var så liten, og vi har ikke prøvd igjen. Vi bruker enten de som kommer med flasken, eller Tommee Tippee som vi kjøper på babyshop. Både far og bebis virker mest fornøyd med sistnevnte. De har en stor smokk som er bevegelig nesten som pupp. Hos oss har det forresten ikke gått utover ammingen. Poden tar pupp og flaske om hverandre. Men det kan være lurt at det er noen andre enn deg som gir de første gangene. Lykke til og pump i vei :-)
AO3 Skrevet 11. februar 2009 #8 Skrevet 11. februar 2009 Ifølge brosjyren/heftet jeg fikk fra helsestasjonen (med kostholdsråd til babyer, oppskrifter etc) kan mm oppbevares i seks mnd i fryseren? Blir ikke klok på dette, jeg... Noen steder står det 3mnd, andre 6 mnd...
Makko med to små gutter Skrevet 11. februar 2009 #9 Skrevet 11. februar 2009 Bare pump i vei :-) Vi har vært beviste på å gi baby'en flaske 1-2ganger i uka. Så hver gang jeg dro på trening i starten gav far flaske, da kunne jeg trene uten å måtte tenke på å stresse hjem i tilfelle mini var blitt sulten! Disse dagene her når mini er syk og ikke orker å spise er jeg lykkelig over en god pumpe! Tror jeg hadde fått brystbetennelse uten. Har så langt i dag pumpet over 350ml, i tillegg til å ha ammet gutten. Jeg var ikke fornøyd med medela swing (som jeg startet med). -Fungerte bedre med avent manuelle. -men siden jeg er lat kjøpte jeg elektriske til avent... Så lånte jeg dobbelt pumpa til medela og ble hekta ;-) Får ikke ut særlig mer, men bruker 1/4 av tida! (skal selge min el fra avent om er intr.)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. februar 2009 #10 Skrevet 11. februar 2009 Jeg ammet m skjold, og måtte derfor pumpe meg 1-2 ganger daglig for å opprettholde produksjonen (pumping øker melkeprod., reduserer den ikke hvertfall, så du kan trygt pumpe litt ved behov:) Det beste er vel å pumpe ca en times tid etter amming, for å få ut mest mulig, samtidig som d da kan produseres nok melk til neste amming... Vi ga snuppa en flaske m utpumpa mm hver kveld, fra hun var 4 uker ca. Det funka supert, hun sov lenge og godt, og d forstyrret ikke amminga:) Ville anbefalt en elektrisk pumpe, da mange sliter m den manuelle...selv har jeg medela swing, og er superfornøyd m den!
Isabella12 Skrevet 11. februar 2009 #11 Skrevet 11. februar 2009 Pump i vei; det gir far (andre) mulighet til å være sammen med babyen alene og deg litt fritid. Se ammehjelpen.no for tips om oppbevaring, tining osv. Jeg ga en flaske pumpet melk fra han var noen får dager hver kveld, det funket veldig bra. Etterhvert kan du også gi mme; ferdigblandet NAN er veldig kjekt for barnevakter. Har både manuell og elektrisk pumpe og anbefaler Avents elektriske. Kjøper du Avent-begre for oppbevaring av melk, kan de brukes til å fryse barnemat i senere. PS Rikshospitalet er desperate etter mm til premature, så har du for mye blir de sikkert veldig glade for å få det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå