Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

i dag er det meninga jeg skal på min første barsel gruppe.å jeg gruer meg så fælt.jeg hart bare lyst til å avlyse hele greia.sliter litt med sosial angst .og ikke sover jeg på nettene heller begrunn av babyen.men hva skjer hvis jeg ringer til helsestasjonen samme dag å melder avbud.virker det veldig rart?uff jeg føler jeg feiger ut av noe jeg burde prøvd fordi jeg har veldig lite nettverk.å ingen venner i samme situasjon som meg.hva skjer egentlig på sånne grupper å hvor lenge varer det?? håper på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei:)

Vet du, jeg syns du burde ta en tur på barselmøte imorgen, det er ikke noe "skummelt", bare veldig koselig:) Første møtet m gruppa mi var inne på selve helsest., og ble ledet av en helsesøster. Vi satt i en ring, m barna på fanget el i bag, og først hadde vi en liten presentasjons- runde, hvor alle fortalte litt om seg selv, baby, fødsel osv. Så snakka vi litt om løst og fast, og kunne stille spørsm til helsesøster..

De neste møtene organiserer gruppa på egenhånd, og da kan man gjøre litt forskjellig, alt ettersom... Vi pleier å gå en trilletur sammen først, før vi enten setter oss på en cafe el drar hjem til en av oss.

Det fine m barselgruppe, er at man kommer som regel veldig greit overens m hverandre, og har som regel alltid mye å prate om, nettopp fordi alle er i samme situasjon. Jeg har heller ingen nære venner m baby, så derfor er barselgruppa veldig grei å ha, for der blir man aldri lei av å prate om bæsj, gulp el våkenetter:) Også er d så utrolig koselig å se og hilse på de andre babyene, og se hvor like de er i fakter, mimikk osv.. Alt i alt, d er veldig koselig, og jeg anbefaler deg å ta en tur dit imorgen, du vil helt sikkert ikke angre;)

Skrevet

God morgen Dorris1 :-)

Jeg synes også du skal gå. Jeg grudde meg også, men så viste det seg å være veldig koselig og ikke noe å være redd for i det hele tatt :-) Nå møtes vi titt og ofte og har det veldig hyggelig sammen. Det er veldig fint å møte noen i samme situasjon.

Håper du fikk sove til slutt - jeg har akkurat stått opp..

Skrevet

Hei dorris1

Ble du med på barselgruppa? Og i tilfelle, hvordan gikk det?

Jeg sliter også med sosial angst, og i tillegg kunne jeg ikke særlig godt norsk med baby nr 1 så jeg droppet hele greia.

Nå med nr 2 bestemte jeg meg for å prøve det én gang, men sa fra til helsesøster at det ikke var sikkert at jeg kom til å fortsette med det og hvorfor. Hun var ganske forståelsesfull. Men vet du hva? Jeg synes det var ganske alreit - og overrasket meg selv at jeg likte det så godt. Nå kan jeg norsk, men blir jeg stressa, så glemmer jeg, men det gikk fint for det. Veldig glad for at jeg er med. Nå er ikke vi en aktiv gjeng utenfor timene satt opp på helsestasjonen, men jeg har tanker om å trille sammen med en annen som bor i området så snart jeg får lov av manuel terapeuten (sliter fremdeles med bekkenet).

Det som skjer hos oss er at vi snakker først om hvordan vi har det med babyen, hvordan vi har det selv, og hvordan det går med barnefaren. Det tar cirka 1 time. Så går vi inn til HS én etter én for å ha litt privat samtale. Det var egentlig ikke så skremende som jeg trodde det skulle bli, og det var godt å høre at andre hadde mange av de samme følelsene jeg hadde.

Klem

Skrevet

Du burde prøve deg.

Vi hadde 3 ganger på hs med helsesøster, etter det har vi hvert en gruppe på 6 som har fortsatt hjemme hos hverandre ca annen hver uke, vi spiser lunsj og koser oss. Nå som babyene begynner å nærme seg 1 år leker de sammen. For vår del nærmer det seg slutten siden de fleste skal til bake til jobb. Hvis ikke du liker det eller trives med det så dropper du resten, men vil annbefale deg å prøve et par ganger. Tar litt tid å bli kjent osv.

Skrevet

da sitter jeg her å er skuffa over meg selv.jeg reiste ikke.dumt av meg.også ringte jeg helsestasjonen.bare for å si at jeg ikke dukka opp.men det merket de sikkert.føler meg så dum.og stakars lille babyen min som har en sånn mamma..oxo sa de at det var seks ukers kontroll om to uker.ditt skal jeg i hvertfall.oxo sa de at om en mnd er det sånn gruppe samling igjen.er det noe alle må på.kanskje jeg skal fortelle helsesøster om min angst for grupper.eller er det best å holde tett.kanskje hun tenker jeg er en dårlig mor..dette er vanskelig.

Skrevet

Du trenger ikke være så tøff mot deg selv. Slike grupper kan være skremmende for selv übersosiale vesener som meg selv. Særlig bare noen få små uker etter fødsel hvor man føler seg trøtt, sliten og kanskje ikke veldig fiks. Men det at du ikke gikk i dag betyr jo ikke at du ikke kan bli med på fremtidige treff. I min barselgruppe er vi alle egentlig ganske forskjellige. Vi har pleid å treffes på kafé eller trille litt. Nå skal vi begynne å treffes hos de av oss som har plass nok. Det er veldig uformelt. Samtalen dreier seg stort sett om de små, i hvert fall foreløpig, så dermed går det av seg selv.

Jeg er helt sikker på at helsesøster har forståelse for hvordan du føler deg og det har overhodet ingen betydning for hvordan du er som mor. Jeg har flere venninner som av forskjellige årsaker ikke ble noe særlig med i sin barselgruppe.

Men som sagt, jeg ville anbefale deg å bli med. Alle er i samme båt som deg og det er utrolig deilig å ha noen man kan snakke nesten bare bebis med uten å få dårlig samvittighet.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...