Gjest Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Hei. Jeg har fått med meg at forhøyet prolaktin-nivå kan føre til barnløshet, så jeg prøver her... Jeg fikk vite for en måned siden at jeg låg på 2000, normale er ca 700.. fikk 25mg Norprolac som jeg begynte å gå på for ca 14 dager siden... Har ikke hatt menstruasjon på mange måneder forresten. Noen som vet hvor lenge det tar før prolaktin-nivået er nede på normalen? har prøvd å søke etter dette på nett, men har ikke funnet noe. Annet enn de som har samme prolaktin-nivå som meg har fått mye større doser....!
Gjest Orkideen Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Normalverdier for prolaktin for kvinner som ikke er gravide er 102 - 496 mIU/L. Jeg har prolaktinom i 11 år, det vil si en svulst på hypofysen som produserer prolaktin. Jeg gikk på tabletter som het Dostinex. Tror jeg stod på tablettene i 6-12 måneder og prolaktinnivået sank til normalnivå. Men hos meg var symptomene melkeproduksjon og ikke manglende mens.Så jeg ble gravid på første forsøk da jeg gikk i gang med prøvingen. I følge felleskatalogen er 75 -100 mg vanlig dose av Norplac. Hvor raskt nivået synker er individuelt, og det må tas blodprøver underveis i behndlingen. Lykke til!
lillehare Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 hei, kan du fortelle hva prolaktin er? litt ny på dette, holder på utredning. vil gjerne vite hva det er
Gjest Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Takk for svar Orkide:) Situasjonen har nå endret seg litt.. Jeg skrev feil at det normale var ca 700, det er du som har rett der. Har nå fått vite at jeg ligger på 400. Men menstruasjonen har ennå ikke komt.. Jeg har også hypofysesvulst, slik som deg. Går på Norprolac 25 mg hver dag. Vi ønsker jo som sagt barn, lurer på om jeg kan få noe hos legen som hjelper oss i gang? Har du erfaring på det området? Lillehare: Prolaktin-hormonet blir også kalt amme-hormonet.. Jeg fikk for høyt prolaktin pga p-pillene jeg gikk på. jeg merket at jeg hadde for høyt nivå pga jeg hadde melk i brystene. Fikk heller ikke igjen menstruasjon etter ppilleslutt i august 08.. Somla meg etterhvert til legen og fikk påvist forhøyet prolaktinom der. Det er mange som har dette, og det er en av grunnene til at man ikke kan få barn.. Dersom du søker litt på dette på google så vil du finne mye rundt dette. Og svar på det du måtte lure på
TI Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Jeg har også prolaktinom. Fikk dostinex, mitt nivå var bare på 1100. Tok 2 stk dostinex tabletter (1 stk i uka), vet ikke om det var en tilfeldighet, men jeg ble gravid veldig raskt. Mistenkte at jeg aborterte gangen før det. Legen prøvde å forklare meg at det var viktig å ta disse tablettene, selv om jeg hadde lavt nivå, siden kroppen min fungerte som sin egen angrepille. Er noe rart syns jeg, men jeg ble gravid etter bare 14 dager. Mitt problem med prolaktinomet er at jeg har så lang syklus. fra 35 - 46 dager! Men med diverse billig tester så har jeg da funnet ut at jeg har eggløsning, så da var det bare å kjøre på. Men har mye smerter, var inne til ekstra ultralyd bare 3-4 uker gml foster, men alt var fint og normalt. Men gjenstår å se da. Tørr nesten ikke håpe før det har gått en 3 mnd. NB merket prolaktinomet pga mensen som var borte lenge, + at jeg fikk melk i brystene. Noe alle burde være obs på.
Gjest Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Hei! Jeg er topsecret, har bare byttet nick:) Får nå er TR tilbake og jeg er i 1pp:) Spesialisten jeg var hos sa at forhøyet prolaktinom kunne føre til abort tidlig i svangerskapet.. så det ligger nok noe i det?? Alle burde være obs på dette med melk i brystene eller/og uteblitt mens. Jeg hadde begge delene! Lykke til videre i svangerskapet TI, dette går nok bra!!!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå