Gå til innhold

Informere barnefarens familie?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på hvilke tanker dere har rundt å kontakte barnefars familie når barnefar ikke selv har tenkt å fortelle sine foreldre, søsken og barn? Og ikke minst tidspunkt for å fortelle dette? Jeg har i det lengste prøvd å få barnefaren til selv å fortelle det (han har ikke en gang fortalt det til noen venner), men han sier han ikke kommer til å si det til noen. Jeg har ikke sagt (direkte) at jeg kan tenke meg å kontakte hans familie, men det er altså hva jeg lurer på.. For deres og barnet mitts skyld..

Fortsetter under...

Hei HI,

Jeg er i samme situasjon som deg. Barnefaren har ikke sagt det til noen i sin familie, barn eller venner. Jeg har jo så lyst til at barnet skal kunne ha kontakt med hans familie også. Føler liksom at det er feil å frata barnet retten til å bli kjent med besteforeldre og tanter/onkler og halvsøsken. Men synes ikke det er riktig at jeg skal fortelle at han skal bli pappa snart.... Mener at det er hans oppgave og fortelle. Veldig vanskelig situasjon dette.

Veldig glad hvis det er noen som kan komme med gode råd her:)

Hei anonym 23:38!

Takk for svar! Jeg tenkte å ta en telefon til Amathea her i byen og høre med dem om hvordan best gå frem.

Jeg føler meg skikkelig skvisa, for jeg har ikke lyst å være den som kanskje kan ødelegge for barnefarens ønske om kanskje å ha kontakt senere. Skulle virkelig ønske familien fikk vite om det på annet vis, at noen hvisket dem i øret eller noe slik at ikke jeg fikk "skylda".. Er nemlig redd for at jeg kommer til å ødelegge alt ønske om kontakt hvis jeg gjør dette. Men føler at min lojalitet først og fremst må være hos barnet, ikke hos han..

Sist jeg hørte med han sa han at han ikke orket "pes" fra moren sin og at det ikke var aktuelt å fortelle sine barn om dette, de er fortsatt ganske små.

Jeg vurderer å si til barnefaren at jeg kommer til å kontakte dem, og si at han har en bestemt frist dersom han vil forberede dem på det. Men jeg er usikker på når jeg bør gjøre dette.. en kompis mente jeg burde kontakte familien før fødsel, men jeg har bare en mnd igjen og tror kanskje jeg skal la det ligge siden jeg egentlig nå har nok med meg selv. Kanskje ikke det lureste å begynne med noe opprivende så nært fødsel..

Jeg er "gla" for at jeg nå ikke er den eneste som har det slik, dette er virkelig et irritasjonsmoment for meg om min familie.

Mamma jobber i lokalavisa her og sier at hun har tenkt å rykke inn et bilde og notis i lokalavisa der han bor, kanskje jeg skal forberede han på det.??

Tanten min opplevde at det kom en ung jente på døren, for å fortelle at sønnen i huset skulle bli far om en måned (!!!).

Tante ble kjempesint på sønnen, siden han hadde "frarøvet" henne muligheten til å glede seg til et barnebarn kom!Hun syntes også det var en utrolig stygg måte sønnen hadde behandlet barnemoren på, og barnemoren er hjertelig velkommen hos dem. Tante setter veldig pris på at barnemoren fortalte dette, men hun føler det veldig sårt at ikke sønnen fortalte det selv, og at hun ikke fikk vite det før, slik at hun kunne støtte dem begge så mye som mulig.

Selv om sønnen i huset ikke har kontakt med barnet sitt, stiller besteforeldre og tanter opp som barnepass og trillepiker!

Så gi resten av familien mulighet til selv å velge om de vil ha kontakt, mest sansynlig så ønsker de det!Og ønsker de det ikke, så har de i hvertfall fått et valg!

Takk for innspill, anonym 07:33 14.02.2009!

Dette tenker jeg også mye på.. De har jo rett til selv å ta stilling til å ha kontakt..

Jeg har også hørt om en barnefar som døde tidlig, og i begravelsen stod to mødre med hver sitt barn som ville si ha det til faren sin. Familien hans visste ikke noe om disse barna..

Uansett, tusen takk for at du deler din erfaring, som tilsier at man som mor må ta det ansvaret barnefaren ikke har tenkt å ta..

HI

Annonse

Hei igjen HI.

Har du snakket med Amathea enda.....

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre.

Jgg har jo egentlig litt tid på meg da jeg ikke har termin før i juni.

Men jeg har jo veldig lyst på at hans familie skal få vite dette snart. Har ,som hun tidligere over skriver, ikke lyst til å frarøve hans familie noen. Kjenner ikke hans familie veldig godt, men det vesle jeg har hilst på de så virker de som hyggelig, oppegående mennesker. Og vet jo at moren hans setter veldig stor pris på og forguder de barnebarna hun allerede har. Men har heller ikke lyst til å være den som skal informere de....

Uff, dette er ikke enkelt.

Hilsen anonym 11/2

Hei anonym 11/2 og 15/2,

Jeg har ikke kontaktet Amathea ennå. Har fortsatt på grublingen min og tror jeg vil vente til barnet er født for å se hvordan barnefar da oppfører seg samt at ting roer seg litt mer for min del (slippe å begynne med dette høygravid).

Vi har jo uansett forskjellige historier du og jeg, så jeg tror et evt råd til hva vi bør gjøre er avhengig av vår egen spesielle historie.

Hvor ca bor du i landet og hvor gammel er du?

HI

Jeg tenkte å vente til underet er kommet for å se hva bf gjør, det kan jo faktisk hende at det ikke blir noe problem, men om jeg skjønner at det blir det skal jeg informere de. Jeg er jo selv tante og er kjempegla i barna. Om noen skulle tatt fra meg denne muligheten altså - veit ikke hva jeg hadde gjort.

Jeg er 1 gangs og strax 30, bor i Hedmark

Er en vanskelig situasjon ja. Jeg er i en helt lik situasjon, og føler egentlig at jeg har nok å stri med i forhold til å skulle gå gjennom svangerskapet alene... Men vil jo også at barnet skal ha kontakt med familien på farsiden også. Jeg har heldigvis "god" tid på meg, da jeg ikke har termin før i august. Er ikke så lenge siden barnefaren fikk vite det, da han bor langt unna, og jeg ikke hadde lyst å fortelle om graviditeten per telefon. Om han kommer til å fortelle det til sin familie (foreldre, søsken og barn) vet jeg ikke, men jeg har mine tvil. Men det er en liten trøst å vite at jeg ikke er alene om en slik problemstilling iværtfall....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...