Gå til innhold

Hjelp!Hva skal jeg gjøre?

Augustbabyimagen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har prøvd å finne ut hva som er lurt å gjøre, men får bare forskjellige svar fra folk rundt meg.

Min situasjon: Jeg går siste året på en treårig høgskoleutdanning og er ferdig til våren, men har termin i slutten av august. Jeg skal skrive en bachelor-oppgave fram til juni, hvorpå vi avslutter med en muntlig eksamen.

Jeg har hørt at hvis jeg fullfører skolen, har jeg ikke krav på noe støtte fra Lånekassen. Men er det så enkelt som å ikke levere inn bachelor-oppgaven min, for å kunne ha rett på støtte fra Lånekassa? Og må man da isåfall ha sykemelding, eller er det nok med å søke om permisjon fra utdanningen i mars, for så å søke om fødselspermisjon fra august?

Huff, dette ble litt vanskelig å forklare..Men håper noen forstår hva jeg mener, og kan hjelpe meg..

Takk :)

Fortsetter under...

Hei!

Det er godt å se vi er flere - jeg føler meg helt rådvill i denne jungelen, forsøkte å spørre på sykehuset i dag, men ingen kunne gi meg noe svar. Avslutter også en bachelor i mai og skal ha barn i august, og er usikker på hva som lønner seg for meg å gjøre for at jeg og mini skal ha best mulige forutsetninger..

Noen som kan gi oss svar? :)

melde dere opp til ett nettbasert studie som gir rett på støtte fra lånekassen (vær OBS på studiebelastningen for å få full støtte)

eller stryke til eksam med vilje. evt. bli sykemeldt, men det må være med gyldig grunn ellers mister dere retten til fødselsstipend.

håper det hjalp litt. er ikke noe man ringer lånekassen å spør om... hehe :-)

hei:) jeg er i samme situasjonen som deg/dere. fikk mange ulike svar fra folk jeg spurte, slik at jeg bare sendte en mail til lånekassen. fikk høre det samme som står under i forhold til at en må melde seg opp til studie neste semesteret uansett(helst fulltids slik at du får max beløp utbetalt) dmen det som kommer frem fra noen er at vi forplikter oss til å fortsette studiene året etter på. i følge lånekassen er det INGEN KRAV TIL VIDERE STUDIE PROGRESJON:) slik at vi bare søker oss inn videre på skole enten det er års eller bacheloor, og da må få innvilget studieplass slik at en har rett å søke på lån/stipend fra lånekassen.

Sender med svaret jeg fikk fra dem, blir bare rot når jeg skal forklare:) hehe håper dette beroliger deg.

Hei!

Dersom du får barn i løpet av studietiden, kan du ha rett til fødselsstipend.

Fødselsstipend utgjør alt du ellers kunne fått i lån og stipend gitt som

stipend i inntil 10 måneder. For å ha rett til fødselsstipend må du ha vært i

støtteberettiget utdanning i minst seks måneder like før fødsel (sommerferie

er inkludert i dette). Du må også være i, eller ha permisjon fra,

støtteberettiget utdanning i fødselsstipendperioden.

Fødselsstipend gis fra tre uker før fødsel og i inntil 10 måneder til sammen.

Du må sende inn søknadsskjema/nettsøknad for det aktuelle

undervisningsåret. Etter at barnet er født, må du sende inn skjema G med

de vedlegg som fremkommer av skjemaet. Skjema G kan du skrive ut her: http://www.lanekassen.no/upload/PDF-blanketter/G-bla-2007-2008-bm.pdf

Det settes ikke krav til studieprogresjon i perioder med fødselsstipend.

Dersom du ikke tar permisjon fra studiet, men i stedet fortsetter å studere,

vil det likevel ikke ha konsekvenser for fødselsstipendet dersom du skulle

stryke på eksamen.

Du kan lese mer om fødselsstipend her:

lanekassen.no/fodsel

Tusen takk for svar! Det er litt godt å vite at det er flere i samme situasjon og at det finnes løsninger :)

Jeg har hørt at man må møte opp på første skoledag når permisjonstiden er over..Hvis man ikke møter opp på denne dagen, blir pengene omgjort til lån. Noen som vet noe om dette??

Annonse

tror ikke du må det ettersom lanekassen skrev til med at de ikke krever noen studieprogresjon, det står jo til og med at du bare kan la være å møte opp til eksamene dette året, enda vil du motta støtte ettersom du er hjemme med barn.men kan du ikke bare skrive ei mld til lanekassen på dine sider å spørre om akkurat det om du ikke syntes det kom frem?? så kan du legge ut svaret her:) tnx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...