Gå til innhold

Jeg blir tullete.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ei jente på to uker,og vi har slitt litt med ammingen helt fra starten av... løsningen ble sjold,noe som fungerer ganske greit. Problemet nå er at snuppa ikke har lagt på seg siden vi kom hjem fra sykehuset,og jeg tror at grunnen til det er at hun ikke får i seg nok melk... hun sovner nemlig ved bare brystet og vi kan bruke evigheter på et måltid. Jeg har til enkelte måltider pumpet tom begge brystene og gitt påf laske, og da spiser hun opp alt på null komma niks og er svært fornøyd etterpå.

Når jeg ammer tømmer hun knapt en side,noe som selvfølgelig resulterer i hyppige måltider fordi hun ikke blir helt mett. Når hun sovner tar jeg henne opp,da våkner hun, så legger jeg henne til igjen, så sovner hun igjen etter kort tid, og sånn forsetter det...

Noen som har tips til hvordan amme-måltidene kan bli litt mer effektive?

Jeg orker ikke måltider som tar opptil to timer før hun er fornøyd....spesielt ikke på natta!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som at hun kanskje ikke er flink nok enda til å suge. Har vært så heldig at jeg ikke har hatt problemer med dette,men en vennine av meg hadde det akkurat slik. Hun prøvde å amme veldig lenge,men ble til slutt så sår at hun ikke greide amme. Hun pumpet seg å gav til ungen sammen med tillegg. Jeg regner med at du ikke vil gi opp amming og gjerne vil gjøre det. Jeg ville anbefale å kanskje suppelere med tillegg og amme i tillegg. Når ungen vokser,blir den sterkere og kanskje blir flinkere til å suge.

En sliten mamma er ikke en god mamma!!!...

Vet ikke om du ble noe klokere. Lykke til iallefall!!...husk: Det viktigste er at barnet får i seg mat uansett om det er mm eller mme!!!

Skrevet

Hei, dette hørest ikke noe koselig ut. Det kan være et tips å pumpe deg å gi på falske annethvert måltid. Det er slitsomt for deg å pumpe, men da slipper barnet bli så sliten og sovne, du vet hvor mye hun spiser og du får opprettholdt melkeproduksjoen din. Min lille jente kom før tiden og vi fikk tips om å gjøre det på denne måten fordi de blir så slitne når de suger så lenge av gangen. I tillegg syntes jeg det var veldig betryggende å vite hvor mye mat hun fikk i seg. De sier de skal ha minst 10% av kroppsveksten i løpet av en dag. Så om barnet veier 4 kg skal hun ha 400 ml fordelt på så mange måltider du gir henne feks 6-8 (min erfaring var at hun ville ha mer enn dette, men det er en liten rettesnor). Håper dette kan hjelpe deg litt. Lykke til. Det er ikke noe godt å være usikker på om hun får nok mat. Og husk at helsestasjonen alltid der om du ønsker å veie henne.

Alt godt:)

Skrevet

Flott at du får til å pumpe da!

Vi hadde det slik. Gutten hadde gulsot, og sovnet hele tiden. Rådene på sykehuset var å kile han under haka, i hendene og under føttene... -ungen sovna lell... Det mest effektive på han var å røre å brystet (NB du kan fort bli sår).

Vi holdt ut, og er glad for det. Ikke fordi jeg synes det er fantastisk å amme, det tar fremdeles lang tid. Men det er praktisk og er det beste for ungen. -Ikke gi opp, men så lenge du får til å pumpe, ville jeg pumpet en gang om dagen og latt far gi flaste (så kan du sove :-)

Skrevet

Jeg har dessverre ingen gode råd til deg, men må bare si at dette høres ut som eldstebarnet mitt. Etter 2 måneder var det ikke vondt å amme mer... Du kan for eksempel skrive opp hvordan 1 døgn er, vente en uke, skrive opp 1 døgn til, vente en uke osv. Det gjorde jeg, og da så jeg lettere at det var fremgang.

Prøv å trappe ned måltidene litt; klyp henne forsiktig inne i håndflaten, dra forsiktig i øreflippen, forstyrr henne sånn at hun ikke sovner så raskt. Vet at det kan være umulig, men du kan kanskje utsette sovingen med noen minutter.

Lykke til!

Skrevet

Anbefaler deg å ta kontakt med Ammehjelpen, jeg. Kanskje er det en ammepoliklinikk der du bor? Der kan du få god hjelp! :)

Når det gjelder vekta er det veldig tidlig å si noe om det når jenta di bare er to uker. Det kan fort snu! :) Småtten min brukte to og ei halv uke på å ta igjen fødselsvekta si (etter å ha gått ned litt, som normalt er) - men nå siste uka (fra tre til fire ukers alder) har han jommen meg gått opp 300 gr! :)

Lykke til videre! :)

PS. Jeg klarte aldri å få til de der ammeskjoldene... Følte ikke at småtten fikk noe skikkelig sugetak når jeg hadde på dem. Så jeg droppa dem. Sårheten gikk heldigvis over et par-tre uker etter fødselen. :)

Skrevet

Jeg glemte at jenta di ikke hadde lagt på seg da jeg svarte.

Men jeg bare tenkte på en ting: få resept på syntocinon nesespray slik at melka kommer med 1 gang, så slipper hun å sovne før melka kommer. Det synes jeg var et sabla godt tips, skulle ønske jeg visste om det da jeg ammet sønnen min :)

Og da blir det enda lettere å pumpe også!

Mulig du allerede har prøvd det, men.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...