Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #1 Del Skrevet 10. februar 2009 Hei Jeg tjener ikke superfett men jeg tjener over 6G (over satsene oppgitt på NAV for forskudd barnebidrag). Far til barnet vil slik jeg har oppfattet deg så lagt som mulig motsette seg å betale barnebidrag. Han er også fra Nederland og kan godt finne på å reise hjem for å slippe bidrag. Betyr det da at jeg ikke har rett på barnebidrag hvis far nekter å betale? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139618367-ikke-rett-til-barnebidrag-hvis-mor-tjener-over-6g/
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #2 Del Skrevet 15. februar 2009 Hei, hvis dere ikke ordner med privat bidragsavtale kan du søke om bidragsforskudd. Hvis du tjener over 400000 tror jeg det var, så mister du retten til bidragsforskudd. Da jeg gikk i perm fikk jeg kun 80% av 6G i fødselspenger, så jeg fikk 600 kr i bidragsforskudd/mnd det året. Ikke så mye, med andre ord. Senere mistet jeg forskuddet da jeg gikk tilbake til normal lønn. (Barnefar er dansk og har enda ikke startet å betale bidrag) Du vil merke at det er ikke så mye å hente av økonomisk hjelp for deg som tjener litt mer enn gjennomsnittet. Det er nesten latterlig, men jeg tjente ikke så ille det året jeg var i permisjon pga norske skatteregler som tilgodeser de som tjener minst. Hvis du ikke får bidrag fra far blir det dobbel barnetrygd og skatteklasse 2 som gjelder. Husk at hvis det skal skje noe via NAV så må du selv purre på og pushe sakene! Den tregeste etaten jeg har vært borti. Tok 2 år før farskapet ble fastsatt hos meg og jeg startet prosessen rett etter fødselen. Og enda ingen penger... lykke til med fremtiden! hilsen en alenemor med sønn på 2 år :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139618367-ikke-rett-til-barnebidrag-hvis-mor-tjener-over-6g/#findComment-139647072
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #3 Del Skrevet 20. februar 2009 Jepp jepp jeg har inntekt som overstiger de offentlige grensene. Litt nedtur at NAV er så trenge angående dette med farskap. Kjenner du til om det mulighet til å sette advokat på saken uten å blakke seg helt? Privat bidragsavtale har jeg ikke tenkt å ordre. Har sjekke dette på aleneforeningens sin hjemmeside og funne at det bare er ulemper med slike. Private avtaler indeksreguleres ikke med mindre det er ekspllisitt avtalt. De justeres heller ikke etter som faren sin inntekt endrer seg. Dette er jo tross alt en forhold som skal vare i 18år. Å lage en avtale som tar inn i seg alt uforutsett som kan skje i en så lang tidsperiode er komplisert. Det er derfor flere som har blitt sittende med "skjegget i postkassa" fem-seks år etter at avtalen er inngått. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139618367-ikke-rett-til-barnebidrag-hvis-mor-tjener-over-6g/#findComment-139677993
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #4 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg vet ikke om det hjelper å få en advokat på saken, mulig det. Det som tok lengst tid for oss var å få erkjent farskapet, papirene ble liggende på ambassaden i København. Det skjedde ingenting før jeg selv tok kontakt med ambassaden, han ville gå videre med DNA test og det tok vel 1/2 år fra ambassaden startet å jobbe med saken til farskapet var godkjent (han trenerte saken stadig vekk, da). Etterpå gikk saken til NAV utland og det tok over 6 mnd før bidragsvedtaket var klart. Og siden det (desember i fjor) har jeg ikke hørt noe og ikke sett noen penger. Heldigvis klarer vi oss fint uten pengene hans, og tar det som en bonus når de forhåpentligvis endelig kommer! Tenkte forresten akkurat som deg angående privat avtale. Men du må sjekke om Nederland har avtale med Norge for sånne saker, om det kreves inn bidrag for deg. Hvis ikke kunne kanskje en privat avtale være en mulighet uansett, men jeg skjønner godt at du er skeptisk. Du klarer deg sikkert kjempebra uansett, men det er fint å ha et navn i barnets papirer :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139618367-ikke-rett-til-barnebidrag-hvis-mor-tjener-over-6g/#findComment-139683313
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå