Gå til innhold

Mulig jeg er litt "bløthjertet"..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men, jeg klarer ikke høre babyen min gråte. Hun er snart 5 mnd. Synes det er helt forferdelig å høre andre barn gråte også.

Var hos en venninne for noen uker siden. Hun lot babyen sin ligge å hylskrike i sikkert 10 min. Var vist slik hun klarte å finne roen på. Hun sovnet til slutt, men jeg var helt satt ut. Fikk skikkelig vondt av henne...

Flere som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nok litt sånn jeg også.

Men det skal sies at jeg har ei veldig blid lita snuppe,

og når hun gråter veldig, er det gjerne en grunn til det.

Har hatt så vondt av henne når hun har fått tenner,

for hun gråter så hun mister pusten stakkar.

Men er det snakk om å sutre litt før hun sovner,

så er det noe annet. Hører godt forskjell på gråten hennes.

Andres barn merker jeg ikke så mye til egentlig.

Men blir ikke irritert av de lenger ihvertfall :0)

Hjalp å få sin egen, så man forstår litt bedre.

Skrevet

Jeg er også sånn:D Dessuten viser forskning at barn som ligger alene og gråter får lavere iq og angst. Det er faktisk helst sant og ikke til å spøke med. når barn gråter så skiller hjernen ut stresshormoner og adrenalin som oversvømmer hjernen. når dette skjer, blir nervetråder i hjernen ødelagt og kan aldri bli utviklet. De blir stresset og mye mer redd som større barn og voksen. Hvis man sammenligner hjernen til et barn som har grått mye alene, og hjernen til en voksen person med psykiske problemer finner man store likheter. I andre kulturer hører moren at barnet gråter og tar opp barnet innen 10 sekunder! Her i norden har vi en stygg kultur som henger igjen fra gamle dager, at det er SUNT at barnet gråter -. at de bare har godt av det. Det er bare PISSPREIK!! Heldig er barnet ditt som har en så god mamma som lytter til barnet sitt! Det sto om dette i aftenposten her om dagen også!

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2906892.ece

Skrevet

åja - det er forskjell på gråt og sutring

Skrevet

Men det er helt rett det. Fra naturens side, og instinktenene våre, er det helt feil at avkommet vårt skal ligge å gråte. Leste nylig en interessant forskningsrapport fra England hvor barneskrik og krybbedød er satt i sammenheng. Da med at vi i vesten er "opplært" til at barna skal skrike, de trener lungene (hvem fa** sier at lungene er en muskel??), at ungene blir bortskjemte osv.. Mens de i f.eks Afrika praktiserer både selvamming og samsoving til barnet er ganske stort og der er det faktisk ikke et eget ord for krybbedød en gang..

Så det er jo en grunn til at barnegråt gjør vondt for oss, og at det er laget slik for en mening. Gråten til barnet er barnets måte å snakke med oss på, de sier ifra om de trenger noe. Og det ER feil og bare ignorere det..

Skrevet

Veldig bra skrevet :)

Her praktiserer vi også samsoving og selvamming og snuppa gråter aldri om natta.

Skrevet

Amen!

Bestefaren min prøvde å si til meg - når snuppa var ca 6 uker gammel -

nettop den dustegreia med at " det er bare sunt for henne å skrike, det trener lungene " .

Blir så steike forbanna!

Som du sier, hvorfor gjør det vondt i oss når vi må høre på gråten?

Det er det vel for svingende en grunn til.

Men dette lærte de jo den gang ( 50-60 tallet ), og de tror desverre

fortsatt at det er en sannhet.

Jeg prøvde å forklare at det ikke er så veldig lenge siden

man visste med sikkerhet at jorda var flat heller.

Da ble det stille :0)

Skrevet

Da er jeg også veldig bløthjertet. Jeg klarer heller ikke at hun skriker og har irritert meg over min egen mor som har vært hos oss i helgen (barnedåp) og lar henne gråte og gråte..."hun er så bortskjemt!, barn har godt av å gråte!". Tok lille snuppa bare fra henne og spørte hvordan i hel..det går ann å skjemme bort en baby på 3 mnd...

Skrevet

Jeg er enig i at babyer i utgangspunktet ikke skal ligge å skrike, men jeg vet om flere som rett og slett ikke får sove uten å gråte seg i søvn. Babyer er ikke like.

Synes også det er pussig å trekke frem Afrika, mulig de ikke har et ord for krybbedød men det er da veldig mye høyere barnedødelighet i afrikanske land. At det ikke finnes ord for krybbedød betyr ikke at det ikke skjer, på engelsk har en til eksempel ikke et gjengse ord for samboer (utenom commonlaw husband/wife, som ikke er mye i bruk), det betyr ikke at folk ikke er samboere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...