Gå til innhold

lege eller jordmor hva er best?

Anbefalte innlegg

jeg skulle til min første kontroll her om dagen, men pga at jeg var 5min forsinket (pga snøværet i oslo) så fikk jeg kunn lov til å veie meg og ta blodprøver. jeg er førstegangs gravid og jeg har en del bekymringer (div uheldige graviditeter i familien) som jeg gjerne ville snakke om, jeg har også opplevd tidligere, min lege som veldig uintresert og hastete. har sjeldent hvert inne hos henne lenger enn 5min.

kanskje det bare er meg som reagerer på dette, hadde bygdelege før jeg flyttet til byen, hun hadde som regel god tid hver gang jeg var der. jeg savner å føle meg trygg hos legen.

er dette sånn med de flest leger ( i oslo?), hadde det hvert best å byttet til jordmor? er jordmødre bedre? hvordan er deres erfaringer? og hvordan bytter man?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139617578-lege-eller-jordmor-hva-er-best/
Del på andre sider

Fortsetter under...

under mitt første svangerskap var jeg stort sett bare hos jordmor. Dette pga at vi har en del turnusleger her jeg bor. Ikke en lege jeg klarer å stole på. Men jordmora var i tillegg fantastisk! Så jeg følte meg trygg under hele svangerskapet og kunne komme til henne når som helst om det var noe jeg lurte på.

Hva jeg gjør denne gangen vet jeg ikke. var hos legen for å ta de nødvendige blodprøvene. så får jeg se med jordmor fremover. skal ikke til henne før om 5 uker :) Trenger ikke å komme før siden jeg er andregangs fødende som det heter.

Du er den eneste som kan føle å kjenne på dette. Men jordmødre føler jeg kan støtte opp bedre med ting som bekymrer deg. Ring en jordmor å hør da vel?

Lykke til :)

Jordmor har ofte bedre tid til å snakke og fokuserer kanskje litt mer på deg enn på selve kontrollen. Men det varierer jo selvsagt også. Men ettersom en legetime er satt opp til ett kvarter har de mindre tid og synes ofte de stresser og er forsinket og skal skynte seg mest mulig.

Man trenger ikke egentlig gå til legen, jordmor kan sjekke både blodtrykk og rinprøve, og lytte etter hjertelyd. Min jordmor mener jeg målte blodsukkeret også.

Du kan jo veksle mellom lege og jordmor også. Jeg skal gå halve kontrollene hos lege, og halve hos jordmor. Det gjorde jeg sist også og var kjempefornøyd med det!

Legen min setter av dobbelt timer til gravide første gang og evt. ved behov. Føler aldri at hun har dårlig tid :) De to forrige gangene har jeg gått annehvert til lege/jordmor men denne gang valgte jeg å bare gå til legen fordi jeg liker henne best, jordmor snakker til meg som om jeg var et barn følte jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...