Gjest Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 hørt om flere som gir grøt til babyer på 4 mnd. er det en spesiell grøt de gir da ?
LilleVackreAnna Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Vi begynte faktisk med grøt en god stund før 4 mnd, og ble da anbefalt grøt uten glutenmel. Så junior her spiser maisgrøt. Pulver som blandes ut med mme eller mm. Veldig greit!
Gjest Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 fikk ikke mye luft i magen da? ga dere det bare på kvelden? eller jevnt utvoer dagen?
*Lille Persille" Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 Såvidt jeg vet har man disse alternativene å velge mellom: Maisgrøt, risgrøt (finnes også med tilsatt frukt), havregrøt og hirsegrøt. Det viktigste er at det står fra 4 mnd på pakken. Vår lille tulle tåler ikke maisgrøten så vi gir risgrøt. Har kjøpt havregrøt også men har ikke prøvd den ennå. Tulla di har vel ikke blitt 4 mnd ennå? )
Alessi med 2 fine gutter Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 Lillegutt var veldig utilfreds med bare mm når han akkurat var passert 4 mnd. Vi startet da med risgrøt som vi blandet m litt sviskepuré (for å motvirke hard mage). Veldig populært )
Gjest Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 hun nei.. mitt lille krapyl blir seks uker til fredag.. så hun skal bare få pupp en stund til men tenkte at det kansje kunne være litt koselig med litt grøt på kveldene etter kveldstellet jeg liker bare å tenke laaaangt fremover hehe
Tonen Skrevet 10. februar 2009 #7 Skrevet 10. februar 2009 Ikke begynn med grøt før 6 mnd om du kan slippe! For babyen er det best med bare melk. For tidlig innføring av fast føde kan muligens øke faren for matintoleranse/allergier. Og det er ikke så himla koselig at det er noen grunn til å starte tidlig heller:) Gutten min sølte masse og svelget lite så det ble bare masse vasking. Mye rensligere med mm.. Heldigvis spiser han mer effektivt nå!
Gjest Skrevet 10. februar 2009 #8 Skrevet 10. februar 2009 hehehehe. tenkte nemlig jeg skulle overlate den delen til hennes kjære pappa hihihi det hadde vært hysterisk morsomt men matintoleranse er vel ikke noe å spøke med :S
LilleVackreAnna Skrevet 10. februar 2009 #9 Skrevet 10. februar 2009 Ingen luft- eller fordøyelsesproblemer her, heldigvis. Har bare gitt grøt på kvelden enda. Veit ikke helt når vi skal begynne med flere måltider i løpet av dagen. Er vertfall viktig å begynne med små porsjoner, kanskje bare et par skjeer, og se hvordan babyen tåler det. Er dessuten ikke så lett å få de til å skjønne at mat kan spises av skje, så det sier seg sjøl at det blir lite i starten!
*Lille Persille" Skrevet 10. februar 2009 #10 Skrevet 10. februar 2009 Skriver under på at det himlalang tid og blir mye søl. En skje inn, en og en halv skje ut (skjeen med mat pluss en halv skje spytt...) Sukk. Hvor lang tid tar det egentlig før de skjønner hvordan det gjøres?
Gjest Skrevet 10. februar 2009 #11 Skrevet 10. februar 2009 åssen funker det å spise noe med en skje selv? så de ser at det ikke skal ut igjen av munnen?? sikkert utrolig naivt sagt. typisk førstegangsmamma hehe.. bare en tanke.. vi må jo lære vi au hehe
MammaCecilie Skrevet 10. februar 2009 #12 Skrevet 10. februar 2009 Babyen min på 5 måneder fikk maisgrøt fra han var 4 måneder. Det tok ikke mange dagene før han skjønte det å spise av skje. Mulig vi har godt litt fort frem, men har får nå grøt enten om morgenen eller om kvelden. Som regel om morgenen. Da en hel porson, og sånn grønnsaksglass til middag. Han elsker grønnsakspurèen! Den går ned på høykant. Hehe. Skal til helsestasjonen i morgen på 5 månederskontroll. Regner egentlig med og bli halshugd for det men:p Han er mye lettere og ha med og gjøre nå som ha får litt mere ordentlig mat. Men jeg skjønner han godt egentlig. Den mme smaker jo dritt. Grønnsaker er jo kjempegodt i forhold! Hehe. Han får jo fortsatt mme resten av døgnet da... Han er heller ikke plaget av noe vondt i magen. Hender han er litt hard i magen, men da får han sånn sviske.
Gjest Skrevet 10. februar 2009 #13 Skrevet 10. februar 2009 hvorfor skulle du bli halshugd? godt at han er så fornøyd med det da de stakkars ungene må jo bli drittlei baaaree melk hele tiden hehe
MammaCecilie Skrevet 10. februar 2009 #14 Skrevet 10. februar 2009 For hun helsesøstra mi er veldig " Bare melk fram til 6 måneder!". Men jaja. Hun for si hva hun vil om akuratt det. Ungen min er blid og fornøyd, og da er jeg blid og fornøyd:)
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #15 Skrevet 11. februar 2009 en skal hvertfall ikke bry seg om HS sin personlige interesser. rart at hun lar det påvirke jobben sin.. jaja. er jo mange av de som jobber med sånt som prøver å trøkke meninga si på deg.. gjør det du syns funker best det skal jeg
Popelko Skrevet 11. februar 2009 #16 Skrevet 11. februar 2009 etter 2 og en halv mnd, begynte vi å gi han tynn grøt på flaske, for han var absolutt ikke fornøyd med mme. så nå er han veldig fornøyd. han får på kvelden og en gang om dagen. sover som en stein på natta, legger han mellom halv ni og halv ti, og han sover til halv ti på morgenen
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #17 Skrevet 11. februar 2009 åssen er det da? å gi de tynn grøt så tidlig? sikkert godt for han å få sovet skikkelig gjennom hele natta da..
MiniMimi Skrevet 11. februar 2009 #18 Skrevet 11. februar 2009 Lille Troll Hva slags grøt gir du?? Jenta mi er 11 uker, og har den siste uke våknet annenhver time for mat. Vurderer å gi velling eller no. Men vet ikke riktig hvordan jeg skal gå frem...
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 11. februar 2009 #19 Skrevet 11. februar 2009 maisgrøt kan du gi fra 4 mnd.
Rååååsa på ball Skrevet 11. februar 2009 #20 Skrevet 11. februar 2009 Å begynne med fast føde bare fordi det ser koselig ut bør du hvertfall ikke gjøre. Hvorfor så hastverk med det egentlig? Vi MÅTTE begynne med fast føde på eldste da hun var litt over 4 mnd og hun ble helt ødelagt i magen av det. Nå er hun 3 år og sliter fortsatt mye med hard mage, siden hun ikke har noen allergier mener legen at det nok er for tidlig start med fast føde som har gjort at hun sliter. At det er "morsomt" å prøve noe nytt er absolutt ikke verdt at barnt ditt skal slite å ha masse vondt. Det er IKKE å anbefale å begynne med fast føde tidligere enn 6 mnd om man ikke absolutt MÅ av forskjellige grunner.
Tonen Skrevet 11. februar 2009 #21 Skrevet 11. februar 2009 Å begynne med velling ved 3,5 mnd som "lille troll" skriver om syns jeg er uansvarlig og egoistisk!! Selvsagt flott for foreldrene at barnet blir god og mett og sover hele natten, men å våkne om natta for mat er et større problem for foreldre enn for barnet! Å begynne med mat så tidlig er hvertfall ikke til barnets beste! Det er en grunn til at mat tidligst skal innføres ved 4 mnd og helst ikke før 6. Det er tross alt forsket på dette! Ganske trist å oppleve at barnet sitt utvikler magetrøbbel/intoleranse/allergi som kanskje kan skyldes for tidlig innføring av fast føde. Fordi en selv ville sove hele natta??!!! For all del, noen barn blir utilfredse og sultne etter 4 mnd på bare melk. Helt i orden. Da starter man opp med mat. Men å måtte gi noe nattmelk det første halve året og litt lenger må man faktisk regne med når man har fått barn. Særlig om man ammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå