¤¤angelina¤¤ Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Jenta mi er 6 mnd. Hun legger seg halv ni (jobber meg nedover) Våkner til forskjellige tider hver natt, men de to siste nettene: 02, 04, 06, 07.30 og 08.30. 00.30, 04, 08 Ammer hver gang. Forsøker å gi grøt hver kveld, men får såvidt i henne en halv porsjon med 6 mnd grøt. Resten av dagen får hun kun mm, og oftere enn hver 3 time. Grunnen til det er at jeg ikke har fått i henne så mye grøt til kveldsmåltidet ennå, så tenker at jeg kanskje bør vente til hun greier en hel porsjon før jeg begynner med flere grøtmåltider? Hva bør jeg gjøre? Er sliten og lei nå. Mye amming, dårlig med søvn, utilfreds jente. Skal jeg begynne med litt grøt til frokost?
Makko med to små gutter Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Jeg har full forsåelse for at du er sliten! Og slik trenger det heller ikke å være... Antar at du ikke gir mat med 1-2timers mellomrom på dagen? Og ungen legger på seg normalt? Hvor mye sover hun på dagen? Jeg har kjørt temlig knallhardt på dette med nattmat. Han er rutine unge og våknet til faste tider hver natt. Når han var konsekvent med å ha 3timer mellom måltidene på dag, kjørte jeg dette natt og. Hvis han våknet før det var gått 3timer fikk han bare en finger å sutte på (bruk helst smokk om dette fungerer), til han sovnet igjen. Neste gang han våknet fikk han mat. Det tok stort sett 3-4netter uten mer enn litt surmulig før han fikk ny spiserytme på natta. Ganske tidlig kom vi inn i en rytme der han fikk mat når jeg la meg mellom elve og tolv (ja jeg "vekker" han og gir mat), så våknet han selv kl fire, og så åtte (her begynner ikke morgenen før åtte). Så forskjøv jeg fire til fem. Han forskjøv selv fem til seks. Men etter en stund slet han med å sovne etterpå, så da sa jeg stopp for nattmat. Siden jul har han ikke fått mat på natt. -Han blir 6mnd nå, og sover normalt sett rundt 3timer på dag, og fra sju til åtte avbrutt av 1 måltid på natt. Prøv å ha faste rutiner på dagen, det gjør at du lærer deg når ungen din er trøtt... Når vi fikk ungen til å sove på natta fikk vi en "helt ny" unge. Nå er han ALLTID blid, selv nå når han er syk, hoster opp masse slim (og i morres all frokosten sin), sliter med å puste gjennom nesa, smiler faktisk gutten!
¤¤angelina¤¤ Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2009 Tusen takk for svar! Jenta mi er glad og fornøyd når hun våkner og når jeg/vi prater med henne og har henne i fanget, men kan jo ikke gjøre det HELE tiden. Men jeg vil at hun skal ha det bra, så jeg gjør det NESTEN hele tiden nå. Frem til for ca 3 uker siden var hun en drømmebaby, men nå har hun blitt mer utilfreds. Sovingen på dagen varierer veldig, idag sov hun til 8, deretter fra 10-11, deretter fra 13.00 og sover ennå. Virker veldig trøtt på dagen, og det er kanskje ikke rart med all spisingen om natta. Men hun sovner raskt på puppen og spiser i søvne. Løfter henne tilbake til sengen hennes og da våkner hun og ligger våken ca 10 min. Har kommet inn i en "ond sirkel" med bare rot. Må få litt orden på måltidene føler jeg. Tenkte jeg skulle vente med nattavvenning til hun spiser litt mer på dagen, flere grøtmåltider, så går det kanskje litt av seg selv? Men hun begynte å våkne oftere etter at vi begynte så smått med grøt for ca 3 uker siden. Når skal man begynne med middag da? Vektøkning normal på 5 mnd ktr. Ammer ikke hver 1-2 timer nei, eller av og til er det bare 2 timer mellom. Har veldig lite energi for tiden og føler at hver minste ting er et ork, må få orden på dette.
¤¤angelina¤¤ Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2009 Hun bruker forresten ikke smokk, og når jeg prøver å gi henne fingeren min for å sutte på blir hun bare sint! Så da har hun fått pupp istedet. Hun sov faktisk hele natta uten mat en god stund, men hun har vært MYE tett i nesen og våknet pga det, og da skjemte jeg henne bort...og får svi for det nå.
Tonen Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 Jeg syns du skal begynne med to bittesmå grøtmåltider til dagen, og vente på at hun en dag spiser skikkelig godt! Min gutt brukte halvannen måned på å spise nok grøt/middag til at vi kunne kalle det et måltid. Han våknet også hver 3-4 time om natta for mat. Nå som han spiser skikkelig mat om dagen sover han 5-6 timer sammehengende uten mat. Og uten at vi har tatt noen nattavenning. Hører litt sammen med at det ikke gjør meg så mye å gi et måltid omtrent når jeg legger meg selv, og et tidlig om morgenen. Da sover han noen timer til etterpå Ikke press så mye med mat om dagen. Hun må få bruke den tiden hun trenger tror jeg. Kan det være en ide å i stedet for å gi mm hver annen time på dagen prøver å strekke tiden til hver 3 time slik at hun er skikkelig sulten når hun får pupp/grøt? Jeg gav min gutt melk svært hyppig på dagen en periode i håp om roligere netter, men hos oss førte det bare til at han vennet seg til å spise ofte, både dag og natt...
anette&tutta mari :) Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 Her er snuppa 6,5 måneder og har gått fra alltid gla og blid til mye mer sutrete. Jeg har begynt med samsoving og fri tilgang til pupp om natta. Dette resulterer faktisk i mye bedre søvn for begge, og hun spiser ikke ofte om natta egentlig! Og om dagen, hvis hun er trøtt (og jeg vet hun er mett osv.), så putter jeg henne opp i Ergo eller Meitai på magen eller ryggen og hun sovner på 5 minutt. Da kan jeg kjøre husarbeid mens hun sover, og ikke bruke flere timer på å få henne til å sovne. Her spiser hun most frukt (hjemmelaget, f.eks banan og svisker) med litt vellingpulver og vann til frokost, hjemmelaget middag og så skal jeg begynne med litt grøt eller velling før natta nå.
¤¤angelina¤¤ Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. februar 2009 Jeg skal begynne med litt grøt til frokost i morgen, forsøke å ikke amme oftere enn hver 3.-4. time om dagen, og så se om det hjelper. I kveld la hun seg 20, og sovnet ca 10 over. Men våknet og gråt til jeg ga opp og ga henne pupp. Til hun var drøyt 5 mnd, lot jeg henne ligge i senga vår etter at jeg hadde ammet, men sluttet med det pga at hun begynte å våkne oftere. Prøvde samsoving igjen for 2 netter siden og da våknet hun oftere enn noen gang. Så nei, hun må sove i sin egen seng, det er best for oss alle. Har ikke problemer med å få henne til å sove, hverken på kvelden eller dagen, så det er jeg jo veldig glad for. Hun vil ikke bæres noe særlig mer enn 5-10 min, da blir hun grinete. Når jeg legger henne på lekematta, snur hun seg med en gang, og da gulper hun mye. Pleier å vente ca en halvtime for at maten skal synke, men det hjelper ikke. Skriver bare dette for at jeg kanskje skal få noen flere tips, men skal prøve å "banke" inn rutiner, så kanskje alt ordner seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå