Gjest Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Hei. Jeg har prøvd den metoden et par ganger, funka sånn nogenlunde i ei lita uke, så va det på`n igjen med spreng og alt det der... Har du prøvd den? Måtte du prøve flere ganger, eller funka den over natta liksom?? Var du forresten plaga med mye spreng? Mottar all tips med STOR takk!!
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Ja, jeg prøvde den og det funka som bare det på meg. Faktisk så bra at jeg måtte til med økedøgn dagen etter, for jeg satt plutselig med for lite melk på kveldstid dag nr 2! (Er det ikke det ene så er det det andre...) Jeg pumpa på morgenen og lot tuppa spise fra begge puppene så mye hun orket. Så ammet jeg henne fra samme pupp to ganger på rad i halvannet døgn. Altså, pumpet og ammet f.eks kl 7. Spiste fra høyrepupp kl 10 og kl 13. Så venstrepupp kl 16 og kl 19. Osv... Det gikk jo ganske mange timer mellom hvert bytte av pupp, så det er kanskje derfor det fungerte så kjapt her Var _veldig_ plaga med spreng før jeg prøvde metoden ja. Det var sånn at jeg nesten ikke orka å være borti puppene med armen. Men har stort sett klart å la være og pumpe ut. I verste fall har jeg håndmelket ut bittelitt i vasken sånn at det verste sprenget ble borte. Jeg har også vært (og er) bortimot hysterisk på å stryke på puppene mens jeg ammer (for å unngå tette melkeganger) men vet ikke om det har noe å si. Nå er snupp snart 4 mnd og jeg tror produksjonen endelig har stabilisert seg på et nivå vi begge kan leve med. Jeg har ikke noe særlig spreng, og har alltid nok melk. På morgenen spiser hun stort sett bare fra en pupp og så er hun mett, og på kvelden må hun ha fra begge for å bli fornøyd. Jeg syns det er deilig å vite at jeg har litt mer melk enn hun trenger, samtidig er det ubeskrivelig godt å ikke ha den spengen mer! Når jeg har spreng nå så pumper jeg bare ut fra den puppen hun ikke har spist fra og så hjelper det i lange tider etterpå. (Det er jo ikke logisk iht metoden, men det funker nå.) Vet ikke om dette hjalp deg noe jeg, men du får bare spørre så skal jeg svare så godt jeg kan. Hvordan har du gjort det, og hvor gammel er Håkon?
Gjest Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Å, veldig fint å høre hvordan du har hatt det og hvordan det gikk med metoden. Første gangen jeg prøvde var jeg så sprengt at jeg holdt på å forgå. Ungen hadde spist masse i flere døgn, for så å finne ut at nei nå har jeg fått nok mat. Så hadde ikke noe valg, var så ondt, og fristelsen var STOR for å få tømt begge puppene, og da tenkte jeg hvorfor ikke prøve metoden i slengen. Fikk ut rett under halvliteren tilsammen på begge puppene, og jeg har små pupper så skjønner ikke hvordan det er plass.. Men uansett, så var han jo småspist i tiden etterpå, og det gjorde sitt til at jeg ikke fikk lagt han til så ofte som metoden tilsa. Han var dessuten fornøyd med bare en pupp umiddelbart etter tømming, og slokna momentant av den tykke melka. Jeg fikk med andre ord metoden bare til sånn halvveis følte jeg, men det var behagelig lite spreng i flere dager etterpå.. Så gikk det ei uka, og jeg prøvde metoden på nytt igjen. Står jo på ammehjelpen at noen må foreta flere heltømminger. Men denne gang stressa jeg sikkert litt, for fikk bare halvtømt puppene (bruker Medula elektrisk dobbelpumpe). Utdrivningsrefleksen kom aldri igang, og da var det vanskelig å få tynt ut resten av melka. Men fikk lagt poden til brystet ganske regelmessig, og sprengen var overkommelig i ei lita uke igjen. Håkon er forresten 3mnd, så jeg lever i håpet om at det skal stabilisere seg snart. Og jeg pumper meg ikke i hytt og gevær sånn til daglig, prøver å leve med sprengen lengst mulig for å ikke gjøre vondt verre. Men må likevel krype til korset enkelte dager. Har heldigvis ikke hatt tilstoppede melkeganger enda, bank i bordet!!! Men tror jeg må prøve metoden igjen, for nå er jeg inni en dårlig periode med konstant spreng. Håkon trenger ikke mat så ofte lenger, og det merkes. Hva lurte jeg på?? Jo, hvordan fikk du snuppa til suge fra begge brysta rett etter tømming? Min var fornøyd med bare en pupp, sugde i ro og mak uten sprut, og sovna etter en stund, enda han akkurat hadde sovet. Vekte han etter at han hadde hengt i puppen en stund for å bytte pupp, men da ville han ikke ha mer. Tydeligvis veldig mettende den siste melka.. Og hvordan ammet du intervallene? Dvs. var du nøye på klokka? Måtte du f.eks. vekke snuppa for å følge "programmet"? Jeg synes det er litt vanskelig, for plutselig sover han lenge eller faktisk ikke er sulten, og det går ut over intervallene.. Hvor lenge holdt du forresten på med å følge intervallene? Sist, men ikke minst, når du nå har spreng og pumper den puppen hun ikke har spist fra, pumper du ut mye?? Jeg pleier å gjøre det samme, og da tømmer jeg puppen rett etter han har spist mens melka enda flyter. Men burde kanskje bare ta det verste trykket?...?? Ble noen spørsmål, er ganske keen på behagelige bryster:)
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 Hehe, skjønner deg alt for godt!! Det er ikke akkurat digg å gå rundt med sånn syk spreng... Spropos spreng så tror jeg kanskje jeg ville prøvd å bare håndmelke ut litt (bare nok til å ta vekk sprenget) når du ikke orker mer. De sier jo at pumping stimulerer mer enn håndmelking, så... Hmh, mi hadde ikke noe problem med å spise fra begge hun... Men kan du prøve å pumpe på f.eks venstre mens hun suger på høyre etter at du har tømt deg helt?? Kanskje du klarer å tømme begge skikkelig da?? Jeg var ikke nazi på disse tidsintervallene. Vekket henne ikke for å følge dem liksom. Jeg bare bestemte meg for at hun skulle spise fra venstrepupp to ganger på rad og så høyre to ganger på rad osv. Så kanskje det gikk 8 timer den ene gangen og så 7 timer den andre gangen. Jeg kjente hvertfall at det var mindre melk da hun skulle spise fra samme pupp andre gang. Så for meg funka det veldig bra å gjøre det sånn. Hvis du ikke føler at det er mindre melk når han skal spise gang nr 2 på samme pupp kanskje han må få enda en runde på den puppen før du bytter?? Jeg holdt vel på med metoden i halvannet døgn tror jeg. Da hadde som sagt produksjonen gått ned så mye at på kvelden dag nr 2 fikk hun faktisk ikke nok melk! Det var ikke så kult det heller. Men trøsten er at med hyppige amminger i en dag etter det så var produksjonen oppe på mer passelig nivå igjen. De sier at har man først hatt for mye melk skal det være relativt lett å få produksjonen opp igjen Det var vel når snupi var omtrent 3 mnd at det stabiliserte seg med lite spreng. Plutselig var ikke puppene stein harde lenger, og gjett om det var digg! Jeg fikk jo først panikk, for jeg trodde jeg var i ferd med å miste melka, men tuppa er stort sett fornøyd etter en pupp, så... Vi får håpe det snart stabiliserer seg for deg også. I det minste slipper vi pes med økedager rundt 3måneders-alderen Forresten, hvis du er sånn nogenlunde stø i engelsk så står det en del mer på denne siden enn på ammehjelpen: http://www.llli.org/FAQ/oversupply.html
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Får ikke helt til håndmelking, og har egentlig slått meg til ro med den pumpa, den får bare gjøre vondt verre, kan jo ikke gå rundt med spreng hele tiden (enkelte dager). Mini fant forresten ut at han skulle spise hver til annenhver time inatt, behagelig lite spreng idag:) Men dog trøtt. Blir ikke klok på denne matinga hans, enkelte dager vil han ha mye, andre dager ikke fullt så mye. Men sånn er det vel med brystbarn. Håkon er 3mnd på fredag forresten. Ser du venta så mye som 7-8 timer før du bytta pupp. Var ikke puppen som ikke var blitt ammet av på så lang tid (etter tømmingen) blitt ganske sprengt igjen? (Fylles så utrolig fort opp hos meg.) Jeg ammet annenhver pupp begge gangene jeg prøvde. Gikk alt fra 3-6 timer mellom puppebytte. Kanskje trikset er som du å amme to ganger på rad fra samme pupp før bytte.. Hvor gammel var forresten pia di når du prøvde dette ut?? Og fikk du lagt henne umiddelbart til etter heltømming? Må jo times hvis ungen sover, samt være sikker på at han er sulten.. Ble inspirert til å prøve igjen. Kanskje til helga. Greit å ha kjæresten i huset også, så ikke mini plutselig trenger meg mens jeg sitter som klistra i pumpa:) ______ Leste forresten den linken etter jeg hadde skrevet alt detta. Må bare si TUSEN TAKK. Inneholder jo flere tips om dette problemet, samt utdrivningsrefleksen!! Jeg skulle lest dette for flere måneder siden! Nå er det jo bare å sette igang for å si det sånn.
Gjest Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Jeg har forresten en veldig kraftig utdrivningsrefleks. Ser på den siden du tipset om at det hører ofte med ved overproduksjon. Og at det anbefales liggende amming. Litt "artig" å se at det stemmer, fordi jeg ligger og ammer. Når jeg sitter så hiver Håkon seg av i det refleksen setter igang.. Og da får jeg jo ikke i han mat:( Dette begrenser derfor dessverre mitt sosiale liv..
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Uff, kjipt når man ikke kan gjøre hva man vil pga ammingen. Jeg har heldigvis bare hatt problemet at det renner ut av munnen hennes så jeg må ha en stor gulpeklut under kinnet hennes når hun spiser. Men det lar seg liksom gjøre ute på café også... Ja, det gikk ganske mange timer før jeg bytta pupp. Nå er jeg ingen ekspert, men jeg tror kanskje cluet er at man må føle at mini mer eller mindre kommer "til bunns" i en pupp før man bytter? Så du kan jo prøve å gi fra samme to ganger på rad først og se om metoden funker bedre da? Hvis ikke kanskje du må gi fra samme 3 ganger på rad... Jo, den andre puppen var temmelig sprengt da jeg bytta, men det var bare å bite tennene sammen og prøve og unngå å pumpe/håndmelke. Jeg tror poenget med metoden er at en pupp må vente såpass lenge med å bli tømt at den skjønner at den produserer for mye. (Hehe, litt rart forklart, men skjønte du hva jeg mente?) Snupi var ca 1 mnd da jeg prøvde metoden. Da hadde vi hatt en mnd med bare hyl og skrik, grønn og skummende bæsj, dårlig vektoppgang, tygging på brystvorta osv. Kom over metoden ved en tilfeldighet og er sjeleglad for det!! Syns det er helt utrolig at det ikke er mer fokus på dette på helsestasjon eller barselpol. De kommenterte jo alle at snupi gikk lite opp i vekt og sa jeg måtte passe på å få i henne mat. Jegsa jo til alle at jeg hadde ALT for mye melk, at hun aldri klarte å tømme en pupp engang. Men det var ingen som nevnte noe om denne metoden. Det er jo kanskje et luksusproblem, men like fullt et virkelig problem for de som har for mye. Nå begynner det å bli en stund siden jeg gjorde dette, men jeg mener å huske at jeg fikk lagt henne til med en gang ja. Tror sambon tok henne mens jeg pumpa jeg. Gjorde det på morgenen, og da er hun alltid mer tålmodig. Så dermed klarte han å tyne henne til jeg var ferdigpumpet Du får gi det et forsøk til til helgen da. Greit å ha litt hjelp ja Håper det funker bedre nå! Og veldig bra at du fikk mere hjelp fra LLLI, kom over den da jeg fortvilet søkte på temaet for noen mnd siden Send meg en PM og fortell hvordan det gikk denne gangen da
Gjest Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Det er et luksusproblem som du sier, men kan oppleves veldig vanskelig for mange, slik som meg. Det er jo bare å se på den lista med symptomer. Mange som passer oss for å si det sånn. Vi hadde motsatt vektkurve en snuppa di. Håkon holdt fødselsvekta si på sykehuset:) og de neste fem dagene gikk han opp 600g. Fikk altfor mye mat. Han er fortsatt over kurven, men en god gutt:) Har virkelig savnet informasjon om overproduksjon og hva jeg kan gjøre. Tro meg, har ringt masse ammehjelpere, og ingen hadde noen gode tips. De jeg snakket med hadde heller ikke hørt om metoden som står på ammehjelpen.no. (Jeg savnet litt mer informasjon om den før jeg evt. prøvde den ut.) Helsestasjonen min har mange flinke helsesøstre, men heller ikke de hadde råd for hva jeg skulle gjøre. Samt barsel på sykehuset. Til å begynne med syntes jeg det var veldig vanskelig å vite når jeg skulle bytte pupp. Fikk som svar at det kjenner du etterhvert. Så jeg drev og amma annenhver pupp hvert måltid, og ifølge LLLI så vil jo dette øke produksjonen din...... Istedet for å gi lillegutt av samme pupp flere ganger på rad slik han kommer til "bunnen". De kommenterte tom første gangen jeg la han til brystet (1time etter fødsel): "Oi oi, gud så mye råmelk du har". Gutten svelgte som bare det:) Men uansett, ser jo at "cluet" er (som du sier) å komme til bunnen av puppen, og la den andre fylles opp. Så nå ammer jeg to til tre ganger fra samme pupp før jeg bytter (tips på LLLI.) Skal prøve ut dette noen dager før jeg evt. kjører metoden. Også har jeg gått til innkjøp av salviete, hjelper å få ned prod. for noen. Har sendt mail til helsestasjonen med link til LLLI. Skulle ønske jeg hadde kommet over siden for 3mnd siden, ville ha gjort de første mnd mye enklere for både meg og ikke minst Håkon. Håper vi kan sitte og amme snart så vi kan dra litt mer ut uten å være avhengig av ei seng/sofa i nærheten:) Kryss fingra så skal jeg si hvordan det går..
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 Jeg også ringte et par ammehjelpere som jeg ikke fikk noe særlig hjelp fra. Ei bare pusha på at jeg skulle pumpe og gi til morsmelksentralen (for det hadde hun gjort), men jeg syns det var så mye styr med bare amminga at å sitte og pumpe sånn i tillegg orka jeg ikke tanken på engang. Til slutt leita jeg opp telefonnummeret til hun ammehjelperen som hadde skrevet artikkelen med metoden. Hun var veldig hjelpsom, men hadde ikke prøvd metoden selv, siden hun hadde voksne barn og først hadde kommet over metoden for en stund siden. Nei, det skulle jommen vært mere info ute hos helsepersonell om dette problemet. For når man ser på lista over symptomer så ser man jo at ungene ikke har det bra! Krysser fingrene for harde livet her og håper produksjonen går ned hos deg nå!! Her har vi forøvrig motsatt problem om dagen, så vi er igang med økedøgn igjen. Er det mulig???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå