Aron07 Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Vi har en sønn på 18 måneder, og han sover virkelig dårlig. Nå er vi så kjempeskuffa, fordi vi har brukt et par tusen kroner på fotsoneterapi, og det så ut til å hjelpe, men sist uke begynte han å styre igjen. Våkna midt på natten, og senest i går nekta han å ligge i egen seng. Han pleier å slå seg til ro i vogna, men nå vil han ikke det heller. Vi hadde han i seng med oss, men han var som en makk, og fikk liksom ikke fred til å sove. Vi begynner å bli alvorlig bekymra for at noe er galt med han. Leger gjør ingenting, og på helsestasjonen er det bare de gamle kjerringrådene. Vi har seriøst prøvd alt føler jeg snart. Vi har lagt på madrass på rommet hans, gått tur med han, fotsone, sunget, latt han gråte... Jeg vet ikke hva mer det er å prøve snart, og vi er helt fortvila. samboer begynner på skole i tillegg til jobb denne uka, men han vurderer å sykemelde seg fordi han er så sliten. Han har et fryktelig dårlig sovehjerte så han får ikke sove når det er så mye styr. Det går visst vannkopper i barnehagen nå, så jeg lurer på om han er veldig urolig før det bryter skikkelig ut. Noen som vet hvordan det arter seg? kan også ta med at han har vært omtrent konstant syk etter at han begynte i barnehage rundt 12 måneders alder. Jeg har lyst på flere barn, men akkurat nå er verken meg eller samboer frista til det dersom det skal være så mye styr. det verste er at ingen rundt oss forstår hvor ille det er, for deres barn sover jo så søtt. Huff, ble litt syting dette, men jeg er så trett!!!
Barbafin Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Uff, stakkars dere! Det er ikke lett å være så trøtt. Småen vår er også urolig om natta, så jeg skjønner hvordan du har det. Her er et par små tips, som kanskje kan hjelpe (selv om du kanskje har prøvd dem allerede). - Du skriver om soving i egen seng, vogn og deres seng. Hva om dere prøver å være konsekvente med hvor han sover i en periode? F.eks. bare bruke sengen hans i en uke. Blir sikkert masse styr, men det er det jo likevel.... - Kanskje det er for kaldt/varmt på soverommet? Småen vår sover kjempedårlig hvis det er kaldere enn 17 grader på rommet. Samme skjer hvis det blir varmere enn 20 grader. - Hva slags pysj bruker dere? Kanskje ullpysjen klør, eller bomullspysjen er for kald? - Hva spiser han til kvelds? Vi måtte slutte å gi melk om kvelden for han ble så snørrete/tett i nesen om natta. I tillegg hjalp det å gå over til skiver heller enn grøt (han spiser alt for mye grøt, og da blir han for full i magen til natten). - Kanskje bleien er ubehagelig? Vi bruker up and go om dagen, men om natta bruker vi Libero tapebleie. Virker som om den vanlige bleien presser på magen når den blir full. Det er jo ikke sikkert noe av dette hjelper, men det er nå verdt et forsøk. Værre kan det jo ikke bli! Ellers så vil jeg anbefale at dere får dere en overnattingsbarnevakt. Besteforeldre, tante/onkel, e.l. Dere trenger å sove ut! Vi har småen på overnatting hos farmor og farfar en gang i måneden. Kjempedeilig for oss, og veldig artig for han (han stortrives hos dem). Håper noe av dette hjelper. Stå på og lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Denne må jeg svare på (svarer ikke så mye her). Først: Dere er ikke alene. Vi vet veldig godt hvordan det er å føle seg alene med problemene, alle rundt oss har unger som sover som steiner, og de sier de forstår oss, men egentlig forstår de ingen verdens ting. Vi har ei jente som nå er 19 mnd og som har sovet dårlig nesten hele livet. Våkner mange ganger på natta, og kan holde på i timesvis. Nå har vi en medisinsk diagnose på henne som kanskje forklarer noe av det, men ikke alt. Vi har også prøvd alle råd, og ingenting funker noe særlig. Jeg har altså ingen gode råd, men ville bare si at vi skjønner hvordan dere har det. Vi skulle også gjerne prøvd å få flere barn nå snart, men vi klarer ikke det før hun sover litt bedre. Hadde ikke overlevd med 1 til nå (ikke i magen og iallfall ikke utenfor magen). Stå på, vi får nok sove til slutt.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 En på 16 mnd her og samme greia:/ Skjønner hvordan dere har det... I natt var han våken fra 0145-0430 + små oppv innimellom... *sukk* merker det er utrolig tungt nå når jeg har begynt i jobb
Dina1 Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 Stakkars dere, kjenner meg så godt igjen. Vår gutt er 14 mnd, og har styrt hele tiden med søvnen. Vi har prøvd alt, men ingenting hjalp. Nå har vi gått fra to hviler til en hvil på dagen, og det er tydelig at det hjelper. Nå sovner han også lettere på kvelden, selv om han gråter litt. Vanligvis kunne vi bruke over en time på å få han til å sove, pluss at han var våken et par timer på natta. Men nå sover han flere timer i strekk, og har ingen våkeperioder på natta - kun hvis han mister sutta sin. Vi har han bare i sin seng, men når vi er sliten får han komme i vår seng utpå morgenen. Alt i alt så får han mer søvn nå selv om vi har kuttet ut en times søvn på dagtid, og vi er strålende fornøyd - endelig!! Er ikke sikkert deres sover to lurer, men er jo lurt å vurdere hvor mye søvn han har på natten.... Ellers så vet vi her at hvis man ikke er konsekvente med hvor han sover, blir det bare rot! Lykke til til alle oss!!!
Aron07 Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2009 Hei igjen, og takk for svar:) Ja jeg er helt enig i at man bør være konsekvent, og det har vært mye rot her. en evig runddans mellom hans seng, vår seng og vogna. Men så er det dette med at han har vært mye syk, og da føler vi nesten vi bør ha han i senga og trøste han. Synes hele greien er kjempevanskelig. I dag sovna han med en gang, og sover på nåværende tidspunkt enda! så vi får krysse fingrene for at det varer. Når vi var til fotterapi med han, så ville de at vi skulle prøve å kutte ut melken, og ikke gi han kjeks. så vi har strammet inn på melkedrikking, selv om det er vanskelig siden han er så glad i melk. kjeks får han sjeldnere nå enn før, og da helst grove kjeks. Jeg vet det går vannkopper i barnehagen, så det kan hende han har smitte i seg og kjenner på det før det bryter ordentlig ut. Vi har kutta ned på soving på dagen. Nå sover han bare en time, og det skal helst være før kl.12.
msola Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Høres slitsomt ut. Vil bare støtte en over her som foreslo at dere måtte være er konsekvente med hvor ungen ligger, slik at det ikke blir så mye variasjon og fram og tilbake. Unger er skikkelig opptatt av rutiner og kjente forhold ( vet hva som kommer/ hva som skal skje). Masse lykke til. Håper det retter på seg. En ting har jeg iallefall erfart sålangt: med unger er det ulike faser hele tiden. Når man står oppi en slik fase virker det som om den vil vare for alltid, og at ting ikke vil bedre seg, men det viser det seg (som regel) at det gjør da. Heldigvis. :-)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 11. februar 2009 #8 Skrevet 11. februar 2009 Ser du har fått en del tips her. Jeg tenker at kanskje han surrer fordi det blir mye rot med rutinene ettersom han er så mye syk? Ville også prøve det med å vært konsekvent på hvor han sover i en periode og sett om det hjalp. Kan også være noe på gagen som gjør at han blir urolig eller utrygg når han skal sove? Ellers vil jeg si jeg skjønner litt av hvordan dere har det. Har selv en liten som våkner flere ganger i løpet av natta hver bidige dag. Blir slitsomt å aldri få en god natts søvn når man skal på jobb/ skole på dagen.
Linchen Skrevet 11. februar 2009 #9 Skrevet 11. februar 2009 Ville bare si: Hold ut! Gutten vår har alltid sovet minst av alle i babygruppa, Han sov max 30 minutter av gangen og ikke mange gangene pr dag. Han var våken ofte om natta og 04.48 var det god morgen! Hver dag... Vi var rimelig trøtte, ja. Bank i bordet - dette har forandret seg! Denne uken har han (jeg tør nesten ikke skrive det i frykt for at det skal slutte) sovet til rundt 6.30! Jippi. Sover greit hele natten, av og til våkner han, men sovner igjen. Dette er vi så glade for at vi nesten har glemt hvordan det var for bare en liten stund siden. Gutten vår er nå 20 mnd. Han har også begynt å sove lengre på dagen 1,5 - 2 timer, som oftest. ca. 10.30 og utover. Lykke til, det kommer en dag da du ikke får han ut av senga, he he .
Aron07 Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 13. februar 2009 Å,han har sove til 8.30 hver dag denne uka, og i natt våkna han bare en gang! Ære være det! Ellers så sovna han med en gang vi la han i går. kvelden før det så ville han ikke sove. vi lot han gråte i halvannen time i senga før vi ikke orka mer og la han i vogna. Jeg kunne holdt ut lengre, men min samboer makter bare ikke å høre på. Han går i full jobb, i tillegg til skole, så han har lyst på litt fred om kveldene. vi diskuterer dette frem og tilbake, men nå ser det ut til at han kanskje begynner å finne roen mer og mer. helt til han blir syk igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå