Anonym bruker Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Vi har akkurat hatt besøk av barnevern for å få en vurdering i henhold til stebarnsadopsjon. Det vil si vi har hatt to besøk på tilsammen 4,5 timer, saksbehandler brukte noe som het sosialrapport ved adopsjon. Både jeg og min kone har hatt inntrykk av at dette skulle vært fort gjort og nesten som en formalitet. Vi fikk oss ganske kraftig bakoversveis da hun gikk så grundig til verks. Hun spurte og grov om forholdet vårt når vi møttes, hvordan vi kom ut som homofile ( også jeg som bio mor måtte svare ), full nettverkskartlegging og granskning av min kones oppvekst. Vi måtte også gjøre rede for hvordan vi kranglet og taklet at vår sønn skrek eller trasset. Hun tok seg også en inspeksjonsrunde i huset. Vi har aldri følt oss så krenket og innvandert før og begge satt med tårer i øynene når hun dro. Vil legge til at vi har vært sammen i 10 år, bodd sammen i 9 av de og gift i litt over et år, og at vår sønn er svært planlagt på alle områder. Jeg lurer på om noen vet om dette er vanlig ? og om dere har hatt lignende opplevelser selv ? Jeg vurdere å ta saken videre, da denne behandlingen opplevdes som svært uverdig. Håper dere forstår at jeg signerer med anonymt nick. Håper også på mange svar......
En til kansje?!? Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Hei. For en opplevelse, hørtes helt forferdelig ut... Vi har for kort tid siden hatt besøk av barnevern for vår stebarnsadopsjon. Damen vi hadde på besøk startet besøket med å beklage at hun i det hele tatt måtte inn i bildet. Hun synes at det burde være en selvfølge at min kone skulle få adoptere sønnen vår. Men bufetat hadde sendt noen spørsmål som hun måtte stille. min kone og jeg har vært samboere i ca 7 år, men av praktiske årsaker ikke hatt felles adresse i mer en 1 år og 8 mnd. dette måtte vi forklare litt rundt, men da det var gjort sa hun bare at det overhodet ikke var noe problem iforhold til adopsjonen. De ville bare vite at vi hadde planlagt og vært to om å få barn. Hun var hos oss i ca en og enhalv time. det var et koselig møte, med mye latter. Følte ikke at hun gravde i vårt privatliv overhode, bare en helt normal samtale. Ikke tok hn en titt rundt i huset heller. For noen dager siden var vi nede å leste hva hun hadde skrevet til buf-etat. Det var kjempefine ord, der hun anbefalte på det sterkeste at adopsjonen skulle gå igjennom. Tror kansje personen dere hadde besøk av ikke vet at det er stor forskjell på stebarns og utenlandsadopsjon. Det er en omfattende rapport på ca 12 sider som skal utarbeides ved utenladsadopsjon. Da er det også flere hjemmebesøk.
callmebecka Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Hei. Jeg er enig med lengtende over, tror nok du har vært "offer" for en dårlig informert barnevernsmedarbeider. Det høres ut som om hun brukte malen fra utenlandsadopsjoner, og ante sansyneligvis ikke at det var galt engang. Vi har nå vært igjennom denne prosessen 2 ganger (på 2 barn) og var så heldige å få samme person på besøk begge gangene. Den første gangen var spørsmålene på linje med det dere opplevde nå, alt skulle kartlegges ift vår relasjon etc. Men hvordan det så ut i leiligheten, det brø de seg ikke om! Første samtale varte vel et par timer, og andre i overkant av en time (men det var bare et besøk pr. barn) Jeg synes det er viktig at du tar denne saken videre, jeg tror de aller fleste som foretar hjemmebesøk kun ønsker og forsøker på det beste, men de vet ikke hvordan dette oppdraget skal utføres. Det er heller ikke mange nok av oss som adopterer på denne måten til at de i noen særlig grad klarer å opparbeide seg noe kompetanse. Det eneste de har å gå etter er retningslinjene fra BUFeteat ift spørsmålene, og våre tilbakemeldinger. (Og så handler det jo mye om personen som kommer. Selv om vi i første runde var igjennom like grundig intervju som det du beskriver her, så var det mye latter underveis.) Nå er dere vel forhåpentligvis ferdige med dette og kan bare vente på papiret om at adopsjonen er utført. (Til informasjon får du biomor samtidig et brev i posten hvor du gjøres oppmerksom på at du har en angrefrist på 3 uker eller noe....fasinerende!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå